דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תזרים מזומנים - להיות או לחדול? 

מאת    [ 17/12/2009 ]

מילים במאמר: 457   [ נצפה 1978 פעמים ]

 

תזרים מזומנים  - מפתח להצלחה ולכישלון

במילים פשוטות, תזרים מזומנים מתייחס למכלול תנועות המזומנים בעסק - תקבולים ותשלומים גם יחד. דו"ח תזרים מזומנים כולל את כל התקבולים והתשלומים, כולל התקבולים והתשלומים העתידיים.

תזרים מזומנים הוא כלי הכרחי להפעלת עסק, והעדר שלו מהווה את אחד הגורמים הראשונים במעלה לכישלון של עסקים. רוב העסקים מסתמכים על המזומנים שבידיהם, מבלי לדעת ולהעריך מתי יצטרך העסק כמות מזומנים גדולה באופן פתאומי, במסגרת מה שמכונה "פיקים תזרימיים". חשוב שקופת המזומנים, בכל שלב, תכיל כמות מספיקה של מזומנים להתמודדות עם פיקים כאלו, כלומר עם תקופות בעייתיות שקשה מאד לצפות אותן ולהיערך להן מראש. ניתן לומר, אם כך, שניהול ותכנון נכון של תזרים מזומנים הוא במידה רבה המפתח להצלחה של העסק או לכישלונו לאורך זמן. אכן, הדו"חות הכספיים של העסק מסוגלים להצביע על רווחיות, אולם אין בידם לספק מענה לסוגית התזרים הצפוי. במקרים רבים נאלצו עסקים רווחיים לסגור את שעריהם עקב בעיות בתזרים המזומנים והכל מפני שלא תכננו את צעדיהם קדימה. לכן גם דורשים הבנקים מהעסקים, באופן הולך וגובר, דו"ח תזרים מזומנים כתנאי למתן אשראי או הלוואה.

תזרים מזומנים והקמת עסק

ניהול מוצלח של תזרים מזומנים נוגע לכל שלב של פעילות העסק, ועוסק הן בניהול השוטף של העסק - אפילו ברמה היום-יומית - והן בהוצאות חד-פעמיות. ניהול תזרים מזומנים חשוב ומהותי מאוד עבור עסק בשלבי הקמה, זאת, משום שהקמת עסק דורשת הוצאות התחלתיות רבות, למשל רכישת ציוד, שכירת מקום, שיפוצים וכיוצא בזה. בנוסף, בכל מקרה צפויים לחלוף מספר חודשים עד שהמוצר או השירות יחזירו את ההשקעה, ובחודשים האלו צפוי העסק להפסיד. לכן צריך העסק לוודא שקופת המזומנים שלו מספיקה כדי לשרוד במהלך התקופה הזו - עד שיוכל להגיע לנקודת איזון, כלומר לסגור את הפער בין ההוצאות להכנסות.

תזרים מזומנים וניהול האשראי

תזרים מזומנים חשוב במיוחד גם בכל הנוגע לניהול האשראי של העסק: האשראי שהעסק מקבל מהספקים והאשראי שהעסק מעניק ללקוחות. ניהול לא נכון של תזרים מזומנים בהיבט זה עשוי לגרום לעודף, אם העסק גובה את התשלומים לפני שהוא משלם, או למחסור - אם העסק משלם לפני שהוא גובה את התשלומים. בנוסף, לעתים לא ניתן לשלם כלל באשראי, למשל במסגרת תשלום משכורות לעובדים, ולעתים לוקח העסק אשראי לטווח ארוך, דבר המצריך בדיקה מדוקדקת של התקבולים הצפויים לעומת תשלומי האשראי. בשל החקיקה החדשה לפיה חל האיסור לחרוג ממסגרת האשראי בחשבונות הבנקים, הפך ניהול תזרים מזומנים לעניין מהותי וחשוב במיוחד.

מערכות לניהול תזרים מזומנים

בשונה מהסברה הרווחת, את ניהול תזרים המזומנים לא מבצע בדרך כלל מנהל החשבונות או החשב של העסק. ניהול תזרים מזומנים בסיסי יכול להתבצע באמצעות סוגים שונים של כלים כדוגמת תוכנת "אקסל", או באמצעות תוכנות שפותחו במיוחד לשם כך. בין המערכות השונות יש הבדלים מהותיים מבחינת מורכבות ומבחינת איכות, ולכן יש לבחור את תוכנת ניהול תזרים המזומנים בקפידה ותוך התאמתה לאופיו של העסק.    

 

אופק בר השקעות בע"מ  http://www.ofek-bar.co.il שירותי יעוץ עסקי, בניית תוכנית עסקית וניהול תזרים מזומנים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב