דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עיצוב בתים בסגנון מרוקאי 

מאת    [ 16/12/2009 ]

מילים במאמר: 426   [ נצפה 7957 פעמים ]

יסים קריספל , מדריך סופר ואנתרופולוג , נמשך לתרבות המרוקאית ויצא לחקור אותה כשהחליט להתמקם במושב תירוש שבשפלת יהודה, בנה לעצמו בית שכולו בנוי על מוטיבים ערבים-מרוקאים. את הקירות בנה מחומרים מקומיים אותנטיים. את הריהוט והקישוטים הביא בעצמו ממרוקו

ה יותר מתאים מחוקר, שנושא המחקר שלו הוא חיי היהודים במרוקו, שיתגורר במקום שכל תושביו הם עולים ממרוקו?

נסים קריספל, מדריך, סופר ואנתרופולוג, שעוסק שנים רבות בחקר עיצוב בתים והתרבות הערבית בארץ ישראל ובחקר הקדושים היהודים והתרבות היהודית במרוקו, אומר שהוא מתגורר במקום עבודתו. השכנים שלו במושב תירוש שבשפלת יהודה, שליוו את תהליך הבנייה של ביתו, הם גם המרואיינים שלו. רובם עלו מאותם מחוזות במרוקו, שבהם ביקר ואותם חקר. אנשי הרים, שהגיעו לארץ בשנות ה-05 מהרי האטלס.

למעשה, העיסוק של קריספל ביהדות מרוקו, שהוביל לבסוף לבניית הבית המיוחד הזה, החל כשפרצה האינתיפאדה. "עד אז", הוא מספר, "עסקתי במחקר עיצוב בתים בכפר הערבי המסורתי. התגוררתי בבית ספר שדה הר גילה וסביבת המחקר שלי הייתה בעיקר יהודה ושומרון. כשהחלה האינתיפאדה, הייתי מנוע מלהמשיך במחקרי, והחלטתי לצאת למרוקו. כשהגעתי לשם, וראיתי את המצב שבו נמצאו אתרי התרבות של יהדות מרוקו, הבנתי שאני חייב להזדרז ולעשות עבודת מחקר על הנושא, משום שבתי הקברות ובתי הכנסת החלו להיהרס. בהמשך, תוך כדי המחקר, ידעתי שאני רוצה לחיות קרוב מאוד לחומרים שעבדתי איתם במרוקו. למזלי, נקרתה לידי הזדמנות לרכוש כאן במושב בית סוכנות ישן, שישב על שטח של שני דונם במחיר מצחיק. זו הייתה הזדמנות פז. לא רק שזה הסתדר לי עם נושא המחקר שלי, אלא שהאיזור הזה, של שפלת יהודה, תמיד משך אותי בנופים ובאתרים המקסימים שלו. כמדריך בבית ספר שדה גילה, התוודעתי אליו מקרוב והתאהבתי בו".

קריספל הרס את בית הסוכנות, והחליט לממש בבית החדש את כל הגחמות שהיו לו על הכפר הערבי המסורתי בארץ. התוצאה – בית ערבי טיפוסי, עם קשתות אמיתיות, שבנויות מחוליות של אבן, בשילוב עם חומרים מקומיים, כמו למשל אבן הגיר האדומה שמצפה חלק מקירות הסלון. המאפיין העיקרי בעיצוב הבתים, הוא אומר, הוא דווקא אי-השלמות. "מאוד חשוב היה לי שהחומרים הגולמיים לא יהיו מלוטשים. שהחיבורים בין אריחי האבן לא יהיו מאוד מושלמים והאבן לא חתוכה ממש ישר. בניגוד למה שנהוג, לא הקפדתי עם הבנאים על קוצו של יוד, וזה מה שעשה את הבית קרוב לאדמה.

"העבודה על הבית דחפה אותי ללמוד על ארכיטקטורה. היה לי חשוב מאוד שהחומרים יגעו במקום האותנטי שלהם, ולא לשלב סורג ערבי בבית איטלקי, דברים שלא מתחברים זה עם זה".

בניגוד לרבים אחרים, שבניית בית "מפילה אותם לקרשים" נפשית, קריספל מודה שלא השתעבד לעניין, למרות שחלק לא מבוטל מהעבודה עשה בעצמו, בין גיחה אחת לשנייה למרוקו.


מאמר זה נלקח מקטגוריית עיצוב בתים מפורטל עיצוב הבית - עיצוב




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב