דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הצל את כדור הארץ 

מאת    [ 16/12/2009 ]

מילים במאמר: 542   [ נצפה 3955 פעמים ]

צל, כך מסתבר לאחרונה, משתלב היטב במגמה של בניה ירוקה ושמירה על כדור הארץ. כמחצית מצריכת האנרגיה העולמית, מקורה במבנים בהם אנחנו חיים ועובדים: מיזוג, חימום, תאורה- בכל אלו ניתן לחסוך משמעותית באמצעות פתרונות הצללה.

 

לאחרונה עולה לכותרות סוגיית צריכת האנרגיה ואיכות הסביבה.

כאשר בודקים את חלוקת האנרגיה בעולם, ברור כי למבנים חלק מהותי ועיקרי בצריכת האנרגיה העולמית. בתור צרכני אנרגיה, לפתחי האור במבנים בהם אנו עובדים וגרים יש השפעה ניכרת על צריכת האנרגיה: לזכוכית תכונה המאפשרת מעבר אור וחום לתוך המבנה ללא אפשרות שחרור החום בחזרה החוצה.

לאנשים נוח לעבוד בטווח טמפרטורה של 24 - + 4. בקיץ, במבנים בהם קיימים משטחי זכוכית גדולים, הטמפרטורה עוברת את טווח הנוחות. ישנם פתרונות מגוונים לבעיה זו.

אדריכלים אוהבים מבנים "שקופים" המאפשרים "להכניס את החוץ פנימה". השימוש בקירות מסך משמעותו שימוש הולך וגובר במשטחי זכוכית גדולים. מודעות לנושא ותכנון נכון של מערכות הצללה מתאימות למבנה ישיגו סביבת עבודה ומגורים נוחה ויקטינו את הפגיעה בכדור הארץ, זאת ע"י מניעה של קליטה ופליטת אנרגיה מיותרות. הדבר יקטין את צריכת האנרגיה הדרושה להשגת טמפרטורה פנימית בטווח הנוחות.

 

לקירור וחימום של מבנים נדרשים 50% מהאנרגיה העולמית. בדיקות גילו שניהול נכון של פתחי אור משפיע על כ- 30% מצריכת האנרגיה.

ישנן מערכות מגוונות רבות המאפשרות שימוש נבון במשטחי זכוכית: וילונות גלילה פנימיים וחיצוניים, ונציאניים חיצוניים, מרקיזות, זכוכיות בעלות מקדמי הצללה גבוהים, רפפות וכנפי הצללה.

כמו כן יש לקחת בחשבון פרמטרים נוספים: הקרינה הישירה של השמש, הבוהק וצריכת האנרגיה המשפיעות ישירות על בחירת מערכות ההצללה. הצללה נכונה של המבנה תקטין את דרישות האנרגיה ותמנע פגיעה מיותרת בסביבה. הקטנת השימוש באנרגיה = הפחתה בפליטת דו תחמוצת הפחמן, אשר גורמת להתחממות כדור הארץ.

למתכננים יש מחויבות לעתיד ילדינו. בניה נכונה תגרום לסביבת עבודה/מחיה נוחה, תחסוך אנרגיה ותשפיע על המודעות לבעיית התחממות כדור הארץ.

ברוב האזורים בישראל יש צורך במיזוג אויר. מיזוג אויר מטפל גם במקורות פולטי אנרגיה בתוך המבנה כגון: אנשים, תאורה, אוורור, לחות וריחות. בחורף קרני השמש המחממים את המבנה מקטינים את האנרגיה הדרושה לחימום המבנה. לעומת זאת בקיץ ניתן להשתמש במערכות ההצללה כדי לחסום את קרינת השמש הישירה ובכך למנוע את כניסת החום למבנה וכך לצמצם את צריכת האנרגיה, להקטין את עלויות הקירור וכן לווסת את כמות התאורה הטבעית. מחקרים מצביעים על כך שתפוקת העבודה עולה ב 20% במקום המואר בתאורה טבעית. הסיבות העיקריות לזיגוג מבנה הן הכנסת תאורה ונוף טבעיים לתוכו. חדירת חום היא תוצר לוואי.

כאשר פתח האור קטן מדי, יש צורך בתאורה מלאכותית הצורכת אנרגיה וגורמת לחימום החלל הפנימי. תאורה מלאכותית צורכת יותר חום ליחידת תאורה מאשר חלון. לפיכך יש חשיבות מכרעת לגודל פתח האור. בעזרת מערכות הצללה שונות ניתן לשלוט על כמות האור, עומס החום, הבוהק וקרינת השמש הישירה.

מערכת הצללה נועדה לאזן בין תאורה טבעית מקסימאלית בימים אפורים לבין הגנה מבוהק השמש בימים חמים. בבחירה של מערכת הצללה יש לקחת בחשבון מספר פרמטרים כגון: הפניית חזית(דרום, צפון, מזרח, מערב), מיקום המבנה, ייעוד המבנה. מטרת מערכת ההצללה היא הפחתת עומס החום יחד עם שמירה על הפרמטרים המאפיינים את החלון. בחירת המערכת תתבצע על פי מאפייני הבניין השונים.

בשילוב נכון בין מערכות הצללה חיצוניות לבין מערכות הצללה פנימיות ניתן להשיג את הפתרונות האופטימאליים לצריכת אנרגיה נבונה.

 

פתרונות אפשריים:

א. וילונות גלילה ממונעים חיצוניים אופקיים/אנכיים: וילונות המאפשרים שקיפות ברמות שונות והצללה של משטחי זכוכית אופקיים/אנכיים.


מאמר זה נלקח מקטגוריית הצללהמפורטל עיצוב הבית - עיצוב




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב