דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עולם על פי קולאני 

מאת    [ 16/12/2009 ]

מילים במאמר: 567   [ נצפה 3079 פעמים ]

דו של לואיג''י קולאני בכל: מכוניות, סירות, אופנועים, מגדלים, רכבות, מכשירי טלויזיה, פסנתרים, מצלמות, מכשירי טלויזיה חיפויים ואפילו טפטים. המעצב הוותיק מפזר את כשרונו לכל עבר כסביון ברוח ויוצר עולם רענן ומקורי, חדשני ומרתק- כבר קרוב לחמישים שנה.

לואיג''י קולאני הוא אביהם הרוחני של רבים מהמעצבים הצעירים התוססים והבולטים

ביותר כיום. קולאני, כמעט בן 80, צעיר תוסס וחדשני לאורך כל חמשת העשורים בהם הוא פועל. קולאני מתבונן בטבע, בוחן ולומד אותו, ושואב ממנו את השראתו. לדעתו, הטבע מציע פתרונות מוצלחים למרבית משימות העיצוב. צורות אורגניות עגלגלות ונטולות זוויות הן המאפיינים העיקריים של עבודותיו, בין אם מדובר במכונית, או בריהוט, כפי שמסביר קולאני: "כדור הארץ הוא עגול, כל גרמי השמיים עגולים אף הם ונעים במסלולים עגולים או אליפטיים..מדוע עלי להצטרף להמונים הרוצים לעצב חפצים זוויתיים? אני דבק בפילוסופיה של גלילאו גליליי: גם העולם שלי הוא עגול"

התפעלותו והערצתו של קולאני מהטבע מוטבעת עמוק בתוך כל אחת מהיצירות שלו אשר היו מודרניות להפליא ביום שעוצבו, ונראות עכשוויות לחלוטין היום, גם אם עזבו את סדנתו של קולאני לפני עשרות שנים, כמו, לדוגמא, מכונית הספורט Colani GT

שיוצרה בשנות השישים ע"י חברת פולקסווגן, ונמכרה כקיט להרכבה עצמית. הרומן שלו עם עולם התחבורה החל כבר ביום הראשון של הקריירה המקצועית שלו, אותה החל בחברת דאגלס, יצרנית המטוסים האמריקאית. מאז, עבר הרבה תחנות ממונעות, כמו לאנצ''יה, אלפא רומיאו, ב.מ.וו ואחרות בכולן חידש, הפתיע והציב רף מצויינות גבוה במיוחד.

קולאני, עם כל היצירתיות הגועשת שבו, וגישתו החדשנית לעיצוב, יוצר יצירות מלהיבות אשר חלקן הקדים את זמנן ורק שנים מאוחר יותר נוכח העולם בגדולתן. עם זאת, קולאני

הוא אדם צנוע שלא התיר להצלחה לסחררו. לטענתו, הוא בסך הכל לומד מהטבע ומפרש אותו בדרכו היחודית, במשך מליוני שנות אבולוציה נוצרו אין ספור פתרונות מופלאים של עיצוב פונקציונאלי מושלם. קולאני לומד ובוחן את פלאי הטבע, מנתח אותם ונוטל מהם השראה אותה הוא מיישם בעבודותיו.

"אנחנו צריכים להכיר בעליונותו של הטבע... בטרם ניגש לפתור בעיה, עלינו לצאת החוצה ולבדוק אילו תשובות נתן הטבע לבעיות דומות... עד היום המדע לא הצליח ליצור סיב חזק יותר מקורי העכביש..." מסביר קולאני.

רשימת הלקוחות עבורם עבד במרוצת השנים, מזכירה את רשימת "Forbes 500" : ימהה, סייקו, היטאצ''י, ניסן, קנון, סוני, רוזנטל, טיסן, בואינג, נאס"א, פרארי, וגם פולקסוואגן, לאנצ''יה, ו-ב.מ.וו שהוזכרו כבר.

לאחרונה עיצב סדרת חיפויים (לקרוא להם "טפטים" יהיה עלבון...) עבור חברת מרבורג הגרמנית, קולקציה חיפויי קירות יוצאת דופן במקוריותה בעיטורים השאובים מהטבע.

מים, בכל מיני צורות ומצבי צבירה היו המקור להשראה: טיפות, גלים, מים זורמים, משולבים באלמנטים תלת מימדיים מבהיקים בשפתו הברורה והאופיינית. התוצאה, כפי שניתן לצפות מיצירות של קולאני, מרגשת: צבעים חמקמקים המשתנים לפי הזווית בה מביטים בהם, כשגולת הכותרת היא פנינים אמיתיות המשובצות על גבי חיפוי הקיר.

מסתבר, שלעיתים פשוט יותר להשתמש במרכיבים טבעיים באמת, במקום לחקות אותם.

אי אפשר שלא להתמלא השתאות נוכח יצירות אלו, המגמישות את גבולות המדיום ויוצרות סינתזה מבריקה בין תכשיט, יצירת אמנות וחיפויים לקיר, דיאלוג שנון בין צבעים, מרקמים,בין דו מימד לתלת מימד.

רוס לאבגרוב, המעצב הבריטי הצעיר והנחשב אשר תהילתו חובקת עולם, אחד המעריצים הבולטים של קולאני, אומר :"הוא הדמות המשפיעה ביותר במאה העשרים בתחום העיצוב התעשייתי, הוא יצר חלומות שהרחיבו את תפיסת החלל שלנו, הוא הטריף את דעתנו כשיצר שילוב בין עיצוב אורגני לבין אמנות בתקופה שכל המעצבים היו מאופקים, הוא נותר רלבנטי תמיד וממשיך להוות עבורי מקור השראה"

לואיג''י קולאני הוא דוגמה מובהקת לדור הנפילים של המצבים הגדולים והמשפיעים הוא היה ונותר, חדשן ופורץ דרך הכותב פרק מרתק בספר ההיסטוריה של העיצוב.

 


מאמר זה נלקח מקטגוריית חיפוייםמפורטל עיצוב הבית - עיצוב




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב