אמריקאי קנדי ומקסיקני קיבלו קופסת משחק .הילד האמריקאי אמר בואו נתחיל לשחק ונלמד את הכללים תוך כדי משחק . הילד המקסיקני אמר קודם כל בואו נלמד את החוקים והכללים ואז נוכל לשחק . הילד הקנדי הציע לשלב לקרא את ההוראות מהר ולאחר מכן נתחיל לשחק .
הילדים לא שיחקו מכיוון שלא הצליחו להגיע להסכמה כיצד לעשות זאת .
המודל העסקי הבין תרבותי מתאר את הקשר בין תרבות , אסטרטגיות גלובליות והצלחה כלכלית של החברה . המודל גורס שהטמעת ההבדלים הבין תרבותיים של קבוצות שונות הכרחי כדי להבין את המציאות העסקית בשוק הבינלאומי וכדי לפעול בצורה אפקטיבית אשר תשיג את המטרות האסטרטגיות של החברה . חברות בינלאומיות כמו דל , IBM , אימצו את המודל הנ"ל בהצלחה . ( המודל מבוסס על Trompennaars 1998 , (Trompernaars & Hempden - Turner 2000, 2002 , Rosinski 1998, Walker. D & Walker T 2000)
השגת היעדים העסקיים הם תוצאה של אוסף אינטראקציות עם שותף אסטרטגי,לקוח ,ספק או עובד . כל אחת מאינטראקציות אלה נעשית במסגרת תרבותית מסוימת.יכולת הבנה של המתחרים ,הבנה של הלקוח וצרכיו אף היא תלויה ביכולת להבין את התרבות אליה שייך הלקוח.פעולות שגרתיות של המנהל כמו ניהול צוות דורש אסטרטגיות חדשות כאשר מדובר על ניהול של צוות רב תרבותי .
אז מה זה תרבות - תרבות היא אוסף של ערכים ,אמונות , עמדות והתנהגויות אשר שיכים לקבוצה אתנית מסוימת והמבוססים בדרך כלל על ההיסטוריה המשותפת ומועברים מדור לדור בתהליך הסוציאליזאציה.
חוקרים זיהו עשרה משתנים אשר נכללים במושג של תרבות והם ההופכים את הביצועים לסביבה הבינלאומית למורכבת .משתנים אלה הם: סגנון חשיבה , קונטקסט , סגנון קומוניקאציה , פעולות , זמן , תחרותיות , אינדידויאליזם , סמכות , מבנה , ומרחב . שוני בתוכן של עשרת פרמטרים אלה גורם לבעיות תקשורת עם פרטנרים , לקוחות , וספקים וקושי לכבוש שווקים חדשים בהם יש לקוחות רב תרבותיים . הבדלים בין תרבותיים אלה גורמים לקושי להשיג את היעדים האסטרטגיים של מקבל ההחלטות או החברה.
אם ניקח לדוגמא את הפרמטר של סגנון החשיבה ונשווה אותו בין שלוש התרבויות בצפון אמריקה :הקנדית ,האמריקאית והתרבות המקסיקנית. נראה שסגנון החשיבה האמריקאי מושפע מהחשיבה המדעית . צורת החשיבה אינדוקטיבית אמריקאים אוהבים לקבל החלטות בהתבסס על עובדות ,קשרים של סיבה תוצאה וסטטיסטיקות.המקסיקנים מעריכים חשיבה דדוקטיבית הם מקבלים החלטות על סמך תיאוריות וקשר בין מושגים מופשטים . הקנדים משלבים את שתי צורות החשיבה הדדוקטיבית והאינדוקטיבית.הם יבחנו את כל המושגים והתיאוריות מאחורי רעיון עסקי אך באותו זמן הם יורדים לפרטי פרטים .
לכל סגנון חשיבה יש יתרונות וחסרונות . החשיבה האינדוקטיבית כוחה בזה שהיא נסמכת על עובדות ומציאות. לעומת זאת החיסרון שלה הוא שהיא יותר מדי פשטנית ולא רואה את התמונה מעבר לכאן ועכשיו . לעומת זאת החשיבה הדדוקטיבית כוחה יפה בהיותה מבוססת על אנליזה ברמה גבוהה אבל החיסרון שלה הוא באי בדיקה של העובדות.
עכשיו דמיינו שאתם בסיטואציה עסקית שבה אתם רוצים שיתוף פעולה עם פרטנר קנדי , מקסיקני או אמריקאי. תוכן השיחה ואופן הצגת החומר צריך להיות שונה עם כל אחד משותפים אלה בכדי ליצור תקשורת אשר תשיג את המטרה העסקית . בדוגמא שהבנו על משחק הילדים ההבדלים התרבותיים גרמו לכך שהילדים לא שיחקו. מכיוון שהם לא מצאו את האסטרטגיה אשר תתאים לשלושתם.
אימון מנהלים גלובליים בשוק הבינלאומי מכוון להשגת תוצאות וביצועים מעולים .התהליך כולל 4 שלבים שהם חיוניים להצלחה:
א.הערכה של ההבדלים התרבותיים בסיטואציה עסקית מסוימת.
ב.חשיבה על אופציות לסגירת הפערים וההבדלים בין התרבויות ( יציאה מאזור הנוחות ) .
ג.השגת פתרונות אסטרטגיות ודרכי פעולה חדשניות ויצירתיות אשר מבוססים על מינוף ההבדלים הבין תרבותיים.
תהליך הקוצינג של מנהלים בשוק הבינלאומי עובד על הכרה הבנה,ישום ומינוף של ההבדלים התרבותיים . הבנה נכונה של המציאות העסקית ומציאת אסטרטגיות ופתרונות חדשים וחדשניים הכרחיים כדי להשיג את המטרות העסקיות של החברה בשוק הגלובלי.
כל הזכויות שמורות 2006
נאוה שלו היא יועצת מאמנת וכותבת בעלת 16 שנות ניסיון בשוק הבינלאומי ותאר שני בהצטיינות בעבודה סוציאלית מהאוניברסיטה העברית.למאמרים נוספים
בקרו באתר http://www.nsg-consulting.com/
בבלוג http://nshalev.gblogs.co.il
לתגובות nshalev@nsg-consulting.com
בקרו באתר http://www.nsg-consulting.com/
בבלוג http://nshalev.gblogs.co.il
לתגובות nshalev@nsg-consulting.com