דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ראיות דיגיטליות ומקומן בתביעות גירושין 

מאת    [ 16/12/2009 ]

מילים במאמר: 481   [ נצפה 2553 פעמים ]

 

העידן המודרני וההתפתחויות הטכנולוגיות מחייבות את גם את המערכת המשפטית להיערך בהתאם ולהיות עם היד על הדופק. כידוע, משקלן של הראיות במשפטי גירושין (כמו במשפטים מתחומים אחרים) הוא רב ואלו יכולות להכריע בפסיקה זו או אחרת. לאחרונה פורסם כי יותר ויותר בתי משפט בעולם מקבלים מסרים דיגיטליים ואלקטרוניים כמו הודעות טקסט ודואר אלקטרוני כראיות לבגידה בתיקי גירושין.

פרשת טייגר וודס חשפה בפנינו את כוחה של הראיה הדיגיטלית. כזכור, אחת ממאהבותיו של כוכב הגולף, חשפה לעולם את ההודעה הקולית שהוא השאיר לה, ובכך היוותה לא רק גורם למבוכתו האישית, אלא גם משהו שיכול לשמש בבוא היום במשפט הגירושין הצפוי בינו לבין פרודתו.

שימו לב כי במקרים רבים המסר הדיגיטלי נוצר בהיסח הדעת ונשמר מבלי שהצדדים המעורבים שמים לב לכך. אולם, בבוא היום, אותו מסר יכול להכריע לכאן או לכאן בבית משפט, ובמקרה של בני הזוג וודס מדובר בהחלטה ששווה עשרות מליונים של דולרים.אומנם עוד לא טיפלתי בתיקי גירושין בסדר גודל שהולך להיות בין בני הזוג וודס, אבל כאן המקום לציין שגם אני, כעורכת דין המייצגת לקוחות רבים בתיקים של תביעות גירושין בדיני משפחה, משתמשת לא אחת גם ב- SMS כראייה קבילה.

שימוש בראיות דיגיטליות בתביעות גירושין - תופעה בינלאומית

אם בעבר בני הזוג במשפטי גירושין היו אוספים ראיות פיזיות כמו כתם של שפתון על הצווארון, קבלות מבתי מלון או מתנות יקרות ערך שהופיעו לפתע, אז כיום יותר ויותר בתי משפט מקבלים כראיות מסרים אלקטרוניים. על פי הניו יורק טיימס, אגודת עורכי הדין בארצות הברית, החלה להעביר קורסים לעורכי דין בתחום גירושין על איך יש להשתמש בהודעות טקסט, דואר אלקטרוני ורשתות חברתיות בכדי להוכיח אי-נאמנות של בן או בת הזוג ולזכות בתביעה.

לפחות שני מקרים מפורסמים בארה"ב בשנים האחרונות בהן ראיות SMS הכריעו משפטי גירושין. האחד הוא משפטו של קוואמי קילפאטריק, ראש עיריית דטרויט לשעבר והשני הוא של הסנטור הרפובליקני, ג'ו נס מנבאדה, שנאלץ להיפרד מממון רב לאחר שאשתו גילתה הודעות טקסט ששלח למאהבתו והשתמשה בהן בראיה במשפט גירושין. לא רק בארה"ב: לפני כשנתיים החליט בית המשפט העליון בצרפת להכיר בתכתובות טלפוניות כראיות נגד בני זוג בוגדניים. החלטה זו הקלה על זוגות רבים בצרפת להתגרש.

ההבדל בין ראיית של הודעת SMS בצד השולח לצד המקבל

ראוי להדגיש כי הודעת ה- SMS היא ראייה קבילה כאשר היא מוצגת בטלפון של מקבל ההודעה. לא ניתן להציג הודעות מטלפון של זה ששלח, אלא בצו בית משפט המורה לחשוף את ההודעות של האדם שכתב ( הכוונה לא לזה המבקש להציג). הסיבה שיש צורך בצו בית משפט הינה שאחרת מדובר בעבירה על חוק הגנת הפרטיות, כלומר עבירה פלילית .

כאמור, בתיקים רבים השתמשתי בהודעה שנשלחה לטלפון הסלולארי כראיה. אם מדובר היה בהודעה שנשלחה לטלפון אשר אוחז הצד שכנגד, הגשתי בקשה לבית המשפט שיורה בצו לחשוף את האינפורמציה. כאשר מדובר בטלפון של לקוח שלי, אנו נוהגים להעלות על המחשב את ההודעה ואז מדפיסים את הקובץ ומגישים לבית המשפט. בכל מקרה, בתי המשפט רואים בהודעות ה- SMS שהוא אותנטי שכן רואים מאיזה טלפון נשלח ובאיזה טלפון התקבל.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב