דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פנטוטנית אסיד - ויטמין B5 

מאת    [ 13/12/2009 ]

מילים במאמר: 689   [ נצפה 3131 פעמים ]

פנטוטנית אסיד (ויטמין B5) או חומצה פמטתונית

ויטמין B5, המכונה גם חומצה פנטותנית, הוא אחד מ- 8 ויטמינים ממשפחת ה-B.

כל ויטמיני B חיוני לעזור המזון להיות מומר בגוף (בעיקר פחמימות) לדלק (גלוקוז), אשר בו משתמש הגוף כדי לייצר אנרגיה.

ויטמינים מקבוצה B הנ"ל, המכונים לעתים קרובות ויטמינים מקבוצת או משפחת B קומפלקס, המסייעים גם לשימוש וניצול השומנים בגוף וחלבונים.

ויטמיני B קומפלקס נחוצים לעור בריא, שיער, עיניים, וכבד. הם גם מסייעים לתפקוד מערכת העצבים תקינה.


הויטמין חיוני למטבוליזם של פחמימות, שומנים וחלבונים. מכנים אותו כאנטי - סטרס, כי במצב זה יש פעילות מוגברת של בלוטות האדרנל המפרישות קורטיזול.


ויטמין B5 הינו חומר גלם חיוני בכדי שהגוף יוכל ליצור את ההורמונים. מחסור יכול להוביל לתשישות. DOC (דיסוקסיקורטיזול) תפקידו בעת זיהום הוא למקם ולגרום לנפיחות מקומית בכדי שהזיהום לא יתפשט למקומות אחרים בגוף.

בעת מחסור בויטמין B5 הקורטיזול יורד והדסוקסיקורטיזול עולה ולהיפך. וכך ישנם בלוטות לימפה נפוחות, פרקים ושקדים. ה B5 מונע את מצב הדלקת, מאזן את הקורטיזול וה- DOC. דבר זה גורם לדלקות מקומיות כרוניות.
 
- סימפטומים של חסר בויטמין B5: כאבי ראש, חולשה, עצירות (B5 עם כולין משפר את הפריסטלטיקה), צריבה ועייפות יתר ברגליים, במצבים אלרגיים - קורטיזול. באלכוהוליסטים יש חסר יחד עם שאר B - קומפלקס.

 

 בנוסף ויטמין B5 משחק תפקיד בפירוק של שומנים ופחמימות לאנרגיה, הוויטמין B5 הוא קריטי לייצור כדוריות דם אדומות, כמו גם חיוני להורמונים הקשורים ללחץ המיוצרים בבלוטות יותרות הכליות, שאלו הן בלוטות קטנות היושבות על גבי הכליות שלנו.

 

ויטמין B5 חשוב בשמירה על מערכת עיכול בריאה, ועוזר לשימוש של גופנו בויטמינים אחרים, במיוחד ויטמין B2 (המכונה גם ריבופלאבין).

 

לעיתים ויטמין זה נקרא ויטמין "אנטי סטרס", אך אין ראיות מוצקות לכך, אם הוא עוזר לגופנו לעמוד בפני מצבי לחץ.

 

הגוף שלנו זקוק חומצה פנטותנית לסנתז כולסטרול. הוא נגזר של pantethine חומצה פנטותנית שנקרא נחקרת כדי לראות אם הוא עשוי לעזור בהורדת רמות כולסטרול בגוף.

המחסור בויטמין B5 נדיר, אך עשוי לכלול תסמינים כגון עייפות, נדודי שינה, דיכאון, עצבנות, הקאות, כאבי בטן, רגליים בוערות, זיהומים בדרכי נשימה עליונים.

 

ויטמין B5 וטריגליצרידים כולסטרול גבוה בדם

מספר מחקרים קטנים, בשיטת כפול הסמיות מציעים כי ויטמין B5 עשוי לעזור להפחית את רמות הטריגליצרידים, או שומנים, בדם אצל אנשים בעלי רמות כולסטרול גבוהות. חלק מן המחקרים הללו מראים כי ויטמין B5 עזר למצבים של LDL נמוך (רע) להגביר את הכולסטרול HDL כולסטרול (טוב).

בכמה מחקרים פתוח, ויטמין B5 נצפה כגורם להוריד את רמות הכולסטרול והטריגליצרידים אצל אנשים הסובלים ממחלת הסוכרת. אבל לא כל המחקרים מסכימים על כך. נדרשים מחקרים גדולים יותר בכדי לראות אם ויטמין B5 יש לו כל תועלת אמיתית.

 

ויטמין B5 טיפוח עור וריפוי פצעים

ממחקר ראשוני עולה כי ויטמין B5 יש השפעות על הלחות של העור. עם זאת, החוקרים אינם מבינים מדוע. מחקרים אחרים, בעיקר בחיות ועל מעט אנשים, מראים כי תוספי ויטמין B5 עשוי להאיץ ריפוי פצעים, במיוחד לאחר הניתוח. זה עשוי להיות נכון במיוחד כשויטמין B5 בשילוב עם ויטמין C.

 

ויטמין B5 דלקת מפרקים שגרונית

ישנן עדויות ראשונות כי חומצה פנטותנית (ויטמין B5) עשוי לשפר את הסימפטומים של דלקת מפרקים שגרונית (RA), אך הראיות הם חלשות. מחקר אחד מצא כי אנשים עם דלקת מפרקים שגרונית עשויים להיות בעלי רמות נמוכות יותר של B5 בדמם, בהשוואה לאנשים בריאים, והרמות הנמוכות ביותר היו קשורות לתופעות חמורות ביותר. מחקרים אחרים מראים כי סידן pantothenate (ויטמין B5) משפר סימפטומים של דלקת מפרקים שגרונית, כולל נוקשות וכאב בבוקר. נדרשים מחקרים נוספים כדי לאשר את הממצאים הללו.

 

מקורות תזונתיים לויטמין B5

חומצה פנטותנית קיבלה את שמה מן pantos השורש היווני, כלומר "בכל מקום", כי היוטמין זמין במגוון רחב של מזונות. עם זאת, ויטמין B5 במזונות אובד במהלך עיבוד המזון. בשרים טריים, ירקות ודגנים מעובדים כולו יש יותר ויטמין B5 מ מעודן, משומר, מזון קפוא. המקורות הטובים ביותר הוא ברואר של שמרים, תירס, כרובית, כרוב, ברוקולי, עגבניות, אבוקדו, קטניות, עדשים, חלמון ביצה, בשר בקר (במיוחד בשרים איברים כגון כבד וכליות), טורקיה, ברווז, עוף, חלב, אפונה, בוטנים סויה,, בטטה, זרעי חמניות, לחם מחיטה מלאה ודגנים, לובסטר, נבט חיטה, וסלמון.



ד"ר קובי עזרא (Ph.D) מומחה לרפואה נטורופטית, תזונאי ומאמן אישי. מכין ספורטאים ודוגמנים לקראת תחרויות ומופעים. כתב את הספרים: 1. אבן הפינה בתחום פיתוח גוף. 2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי. 3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאול! הורמון גדילהלפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140




 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב