דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ריבופלבין = ויטמין B2 

מאת    [ 13/12/2009 ]

מילים במאמר: 758   [ נצפה 3805 פעמים ]

ריבופלבין (ויטמין B2)


חשוב לפעילות אנזימטית בכבד, האנזימים האלה באמצעות B2 מוציאים מימן ומכניסים חמצן (חלק ממעגל קרבס - תהליך סופי), חיוני למטבוליזם של חלבונים כי הוא חשוב בעיקר בגיל התפתחות כשצריכת החלבונית גבוהה. המשתתף בתהליכים ביוכימיים בגוף, החיוני להפקת אנרגיה זמינה. הוויטמין חשוב לגדילה תקינה של שיער וציפורניים ולבריאותו של העור.

ויטמין B2, (ריבופלבין) בנוסף לייצור אנרגיה לגוף, ריבופלאבין עובד כנוגד חמצון, לחימה חלקיקים מזיקים בגוף המכונה רדיקלים חופשיים. רדיקלים חופשיים יכולים להזיק לתאים ו- DNA, ועשוי לתרום לתהליך ההזדקנות, כמו גם פיתוח של מספר מצבים בריאותיים, כמו מחלות לב וסרטן. נוגדי חמצון, כגון ריבופלבין, יכול להילחם ברדיקלים החופשיים עשויה להפחית או למנוע חלק מהנזק שהם גורמים.

ריבופלבין נחוץ גם כדי לעזור לגופנו לעשות שימוש בויטמין B6 וחומצה פולית לצורות שהוא יכול להשתמש. כמו כן, חשוב לצמיחת ייצור כדוריות דם אדומות.

רוב האנשים הבריאים שאוכלים תזונה מאוזנת היטב מקבל מספיק ריבופלאבין. עם זאת, אנשים ולאלכוהול קשישים עשויים להיות בסיכון ריבופלאבין חסר בגלל תזונה לקויה.

תסמינים של ריבופלאבין לחסר כוללים:

עייפות, 
בעיות עיכול, 
סדקים ופצעים בזוויות הפה, 
לשון בצבע סגול נפוחה, 
עייפות העין,
נפיחות וכאב של הגרון,
רגישות לאור,
קטרקט,

ויטמין B2, יחד עם חומרים מזינים אחרים, חשוב ראייה תקינה. מחקרים מוקדמים מצביעים על כך ריבופלאבין עשוי לסייע במניעת קטרקט, נזק לעדשת העין, אשר יכול להוביל חזון מעונן. באחד כפול סמיות, מחקר מבוקר פלסבו, אנשים שלקחו ניאצין ריבופלאבין התוסף היה פחות קטרקט מאשר אנשים שלקחו ויטמינים וחומרים מזינים אחרים. עם זאת, החוקרים לא יודעים אם זה היה בגלל ריבופלאבין, ניאצין, או שילוב של השניים. ורמות מעל 10 מ"ג ליום של ריבופלאבין באמת יכול לקדם נזק לעין מפני השמש. יש צורך במחקר נוסף כדי לראות אם ריבופלאבין יכול באמת לעזור במניעת קטרקט.

מיגרנה

מספר מחקרים מראים כי אנשים שמקבלים מיגרנות עשויים להפחית את התדירות שבה הם מקבלים מיגרנות וכמה זמן המיגרנות האחרונות על ידי לקיחת ריבופלאבין. אחת כפול סמיות, מחקר מבוקר פלסבו הראה כי נטילת 400 מ"ג ריבופלאבין יום לחתוך את מספר התקפי המיגרנה לשתיים. עם זאת, המחקר לא להשוות ריבופלאבין לתרופות קונבנציונליות המשמשות למניעת מיגרנות. יש צורך במחקר נוסף.

אוטיזם

מחקר ראשוני עולה תוספת כי עם ויטמין B2, יחד עם ויטמין B6, מגנזיום מפחית את רמת חומצות dicarboxylic (חומצות אורגניות נורמלי) בשתן של ילדים אוטיסטים.

מקורות תזונתיים לריבופלאבין הטובים ביותר כוללים:

שמרי בירה
שקדים
בשרי איברים
דגנים מלאים
נבט חיטה
אורז בר
פטריות
סויה
חלב
יוגורט
ביצים
ברוקולי
כרוב ניצנים
תרד
קמחים ודגנים לעתים קרובות מועשרים ריבופלאבין.

ריבופלבין הוא נהרס על ידי אור. אז אוכל צריך להיות מאוחסן הרחק מן האור שנועד להגן על התכנים ריבופלאבין שלה. בעוד ריבופלבין אינו נהרס בחום, הוא יכול ללכת לאיבוד בתוך המים כאשר הם מזון מבושל או ספוג. טיגון ומהביל מזונות משמר יותר ריבופלאבין מ טיגון או רותח המזונות שלך.


בתהליכים ביוכימיים מסויימים הוא קשור גם לויטמין B6. קשור למטבוליזם של שומנים וכאשר ישנו מחסור של B2 משמעותי יהיה גם מחסור של B6. הויטמין חשוב במיוחד בעת נטילת קומפלקס ויטמיני B מכיון שהוא חיוני להמרת ויטמין B6 לצורתו הפעילה בגף. כמו כן, הוא הופך את החומצה האמינית טריפטופן לניאצין (ויטמין B3).
 
בנוכחות אור הויטמין נהרס בקלות.

תפקידי ויטמין‏ B2‎‏:‏
מרכיב חשוב בשני קו-אנזימים חשובים בתהליך יצירת אנרגיה: ‏FAD‏ (פלאבין, אדווזין) ו ‏FMN‏.
הפיכת טריפטופאן לניאצין - ‏B3‎‏.‏
מעורב במטבוליזם של ח' אמינו, ח' שומן ופחמימות.‏
מפעיל את ההפיכה של פרידוקסין ‏B6‎‏ לקו-אנזים.‏
תפקוד תקין של ציטוכרום ‏P-450‎‏ תלוי בריבופלאבין (קשירה).‏ ועוד...


 
סימפטומים וסימנים של מחסור עקב השותפות בתהליכים בגוף, הביטוי של ויטמין B2 דומה למחסור של B6 ואז נעשים כאבים וצריבה בלשון ובשפתיים, סדקים בזוית הפה, אף אדום ושומני בעיקר בצידי האף. לעיתים יכול להיות גירוי ואדמומיות, בשלבים מתקדמים יותר יכול להתפתח אנמיה וזאת בגלל שויטמין B2 עוזר להפעלת חומצה פולית. אחד העדויות לספיגת ויטמין B2 הוא שתן צהוב.

מחסור בויטמין B2 עשוי להתבטא בסדקים ובפצעים בפה ובשפתיים, מחלות עיניים, גירוד וצריבה בעיניים, סדקים ופצעים בפה ובשפתיים, דלקות בפה ובלשון, פצעים בעור, עור שמן, נשירת שיער, רגישות לאור, עיכול לקוי, דרמטיטיס, עיכוב בצמיחה, הפרעות עיכול, נדודי שינה, רעד ורפיון.

 חסר בוויטמין יראה כחלק ממקרי תת תזונה כלליים ובעיקר של חסר בחלבון, באלכוהוליסטים ובעת שימוש בתרופות כגון פנותיאזינים וגלולות למניעת הריון. 

מחקר קטן אחד הראה את הקשר בין חסר בוויטמין B2 המעלה את הסבירות ללקות בדיכאון או בהפרעה נפשית אחרת. 

מחקרים מראים כי נטילת B2 באופן יום-יומי עשויה להפחית תדירות התקפי מיגרנה ולסייע במניעתם.

 

 משתתף בפירוקם וניצולם של פחמימות, שומנים וחלבונים, וכן נחוץ לניצולם של ויטמינים אחרים מקבוצת B ולייצורם של הורמונים ע"י בלוטת יותרת הכליה.

 

מקורות לויטמין B2:

מהחי, ויטמין B2 מצוי באיברים פנימיים כבד, לב, שרירים וכליות, ביצים, חלב ומוצרי חלב.
מהצומח, ויטמין B2 מצוי בירקות עליים, נבטים, סובין קמח מלא, אורז, שמרי בירה ופטריות.

 

מינון ה-RDA ממליץ למבוגרים – 1.8-1.2 מ"ג ליום. 



ד"ר קובי עזרא (Ph.D) מומחה לרפואה נטורופטית, תזונאי ומאמן אישי. מכין ספורטאים ודוגמנים לקראת תחרויות ומופעים. כתב את הספרים: 1. אבן הפינה בתחום פיתוח-גוף. 2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי. 3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאול! הורמון גדילהלפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב