דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ולרופאים מותר לעשות קומבינות? 

מאת    [ 13/12/2009 ]

מילים במאמר: 531   [ נצפה 2624 פעמים ]

 


חיות נזעק וביקש מהשופטת פלפל כי תפסול את המינוי.
תרגיע, אמרה לו השופטת פלפל. אתה מדבר על איש מקצוע ידוע בתחומו. חוות הדעת שלו "נראות סדורות".
אכן, הסכימה השופטת עם חיות, "יש טעם לפגם" בכך שהפניקס ואליצור לא גילו לבית המשפט על קשרי העבודה שביניהם. אך הדבר אינו מצדיק את פסילת המומחה.
חיות לא ויתר ופנה לבית המשפט העליון.
אין להקל ראש בחובות האתיקה והנאמנות המוטלות על מומחה מטעם בית המשפט, הרעים השופט אליעזר ריבלין. במיוחד כאשר מדובר בתחום הפסיכיאטריה, שבו הממצאים הרפואיים אינם גלויים לעין.
קשרי עבודה רציפים בין המומחה לבין בא כוחה של חברת הביטוח, מוסיף השופט, עשויים לעלות כדי ניגוד עניינים. רופא שפרנסתו תלויה בחברת הביטוח, פסול מלהתמנות כמומחה המייעץ לבית המשפט.
זאת ועוד, מדגיש השופט ריבלין, המומחה הרפואי הוא בבחינת זרועו הארוכה של בית המשפט בתחומי הרפואה. עליו לדווח לבית המשפט על כל נסיבה שעלולה, אפילו לכאורה ולמראית עין, לפגום בניטרליות שלו.
דברים כדרבנות.
כשהגעתי לשורה זו בפסק הדין התרגשתי. נחשף לאור השמש, הסוד הגלוי של מומחים ניטראליים, שחברות הביטוח מעסיקות אותם בעקיפין (ולעתים גם במישרין) בתיקים אחרים. הנה, סוף סוף התפנה בית המשפט העליון שלנו לטפל בתופעה הרווחת והמשחיתה.
תופעה זו פוגעת קודם כל בנפגעים ובמבוטחים, אבל לא פחות באמון הציבור בבתי המשפט.
ניתן היה לצפות כי בית המשפט העליון שלנו ישים כמופת מול עיני המומחים הרפואיים האחרים את פרופ' אברהם גנאל, אורטופד הגון, הפותח כל חוות דעת שלו בהצהרה כי מאז החל להתמנות על ידי בתי המשפט כמומחה, הוא חדל לתת חוות דעת לחברות הביטוח או למבוטחים.
אולם למרבה הצער, לאחר המילים היפות, עשה השופט אליעזר ריבלין תפנית והסתפק בהבעת צער על כך שפרופ' אליצור והפניקס הסתירו את קשריהם מבית המשפט.
על מה התבססה התפנית?
השופט ריבלין מצא כי גם חיות יכול היה לדעת על קשרי עבודה אלה.
הכיצד יכול היה חיות לדעת על קשרי העבודה של פרופ' אליצור עם באי כוח הפניקס?
השופט נתלה במכתב ששלחו באי כוחה של הפניקס, בתיק אחר לגמרי, ולעורך דין אחר, העובד במשרד עורכי הדין ששכר חיות. ממכתב זה ניתן היה ללמוד על קשרי עבודה אלה.
גם חיות, אם כן, קבע השופט ריבלין, לא היה עירני דיו. לא הועילו אצל השופט ריבלין הסבריו של עורך דינו של חיות כי בתיק האחר מטפל עורך דין אחר ממשרדו, וכי הוא עצמו לא היה מודע לכך שהמומחה מצוי בקשרי עבודה עם בא-כוח הפניקס.
הנה כי כן, קובע השופט ריבלין, "מדובר במקרה גבולי". לאור כל אלה, החליט השופט ריבלין להותיר את מינויו של פרופ' אליצור על כנו, למרות הקשרים העסקיים בינו לבין עורכי הדין של הפניקס.
לפני מספר ימים, סקרנו את האיסור שהטיל המפקח על הביטוח על סוכני הביטוח, לעשות קומבינות עם בעלי המקצוע, שהסוכנים מפנים אליהם את המבוטחים.
תופעת המומחים הרפואיים הניטראליים, המקבלים מסר סלחני, לפיו זה לא בסדר שהם עובדים במקביל עבור אחד הצדדים למשפט אולם זה לא נורא, חמורה פי כמה.
תופעה זו מעוררת רגשות קשים ופוגעת באמון הנפגעים והמבוטחים במלאכת עשיית הצדק. היא פוגעת באושיות המשפט: אמון הציבור במוסדותיו. היא פוגעת גם בחברה ובמדינה: ללא משפט שיש בו אמון, לא תהיה לנו חברה וגם לא מדינה.
חבל שבית המשפט העליון שלנו לא הטיל איסור דומה על המומחים הרפואיים.

08.12.09 מסמך מספר 767

משרד עו"ד חיים קליר מתמחה בייצוג והופעה בבתי המשפט, במשפטי ביטוח ונזיקין. לפרטים נוספים ראה באתר המשרד http://www.kalir.co.il המשרד ממוקם בבית שרבט, רחוב קויפמן 4 ת.ד. 50092 תל אביב 61500. טלפון: 03-5176626, פקס: 03-5177078. סלולארי: 054-4400005 למשרד סניפים במודיעין: 08-9714884 ובחיפה: 04-8524531




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב