דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הטיניטוס של הקיסר טיטוס 

מאת    [ 11/12/2009 ]

מילים במאמר: 475   [ נצפה 2774 פעמים ]

בתאריך העברי י"ז בתמוז, הבקיע הקיסר הרומאי טיטוס את חומות ירושלים, העמיד פסל (צלם) בבית המקדש השני (“בית שני”). בתאריך העברי ט' באב הוא החל בשריפת בית המקדש. הכיבוש היה מלווה בטבח נוראי שכלל רצח אכזרי של זקנים, נשים וילדים. טיטוס התרברב במעשי הרשע שלו ונענש בכך שסבל מטיניטוס (תחושה של רעש בראש או באוזניים). הסיפור המובא בגמרא כולל השלכות אל אחד הטיפולים הניתנים כיום.

שמו המקורי של טיטוס הרשע היה פלאביוס אספסיאנוס. אביו, אספסיאנוס, היה מצביא צבא רומא, אשר חזר לרומא והפך לקיסר. את בנו טיטוס הוא מינה תחתיו למפקד הצבא. טיטוס פיקד על צבא רומא במשך 5 שנים, ובשנת 79 לפני הספירה נתמנה להיות קיסר רומי. לאחר שנתיים, מת. המקורות העיקריים למידע כתוב אודות חייו הם שלושה: הראשון הוא התורה שבעל-פה, ובמרכזה הגמרא במסכת גיטין, עמוד נו, דף ב' (הערה: צורת דף הגמרא המקורי מדפוס וילנא נשמרת עד היום בכל המהדורות של הגמרא), השני הם כתביו של ההיסטוריון הרומאי דיאו קסיוס, והשלישי - כתביו של יוספוס פלאביוס, שהיה עברי וחי תחת חסותם של הרומאים.

הגמרא מכנה את טיטוס "רשע" ו- “בן בנו של עשיו" מבלי להיות "פוליטיקלי קורקט". הסופר הרומאי דיאו קסיוס כותב דברים דומים. הוא מספר על המצור שהטיל טיטוס על ירושלים במשך 4 חודשים, כאשר במשך חודשיים לא הצליח להבקיע את החומות. דיאו מתאר את גבורת העברים שהגנו על העיר כשהם תשושים מרעב, ואת אכזריות החיילים הרומאים שפרצו את החומות, עברו מבית לבית ורצחו את כל מי שפגשו. אכזריות זו נבעה מפקודה מפורשת של טיטוס, ולא היתה שונה ממה שקרה בזמן כיבוש ערים אחרות בארץ ישראל ובסוריה.

יוספוס פלאביוס טוען שטיטוס לא רצה מלחמה, קרא לנצורים לפתוח את דלתות החומות והם סירבו. בנוסף (לפי פלאביוס), טיטוס ניסה להימנע מהרס בית המקדש. חשוב לדעת כי טענות אלה נכתבו כאשר יוספוס פלאביוס היה בצד הרומאי, וכתיבה כנגדם היתה עלולה לעלות לו בחייו. 

על פי הגמרא, טיטוס בזז את כלי בית המקדש, העלה אותם על ספינה והבורא שילח נחשול מים שאיים על הספינה. כתגובה טיטוס התריס כלפי שמים שכוחו של הבורא בים. הרשע המבוהל נקב בדוגמאות כגון פרעה וסיסרא. בת קול הודיעה לו שהמלחמה תהיה ביבשה ותתנהל נגד יצור קטן, ושמו יתוש. כאשר טיטוס היה על אדמת רומי, "בא יתוש ונכנס בחוטמו וניקר במוחו שבע שנים" (גיטין נ"ה - נ"ז).

יום אחד טיטוס עבר ליד בית מלאכה של נפח ונוכח לדעת שהלמות הקורנס (פטיש) משתיקה את הטיניטוס שלו. הרשע קרא לנפחים שיבואו אליו לארמון, יעמדו לפניו עם קורנסים ויכו בהם. לנפח רומאי היה נותן 4 זוז שכר טירחה. לנפח עברי לא שילם והיה אומר לו: זה שאתה רואה את שונאך סובל זה שכרך.

טיפול שקיבל טיטוס לטיניטוס מוכר כיום בשם "מיסוך". ניתן לתת טיפול זה בסאונד באמצעות מכשירי מיסוך קטנים שמוכנסים אל האוזן החיצונית או להוריד מהאינטרנט סאונד מתאים. מי שבכל זאת מעדיף הלמות קורנס יכול לנסות זאת על אחריותו בלבד.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב