דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מכתב גלוי למבקר המדינה על חולשת המערכת הפוליטית בישראל וההפסדים העצומים הנגרמים בגינה למדינה ולחברה בה 

מאת    [ 11/12/2009 ]

מילים במאמר: 1072   [ נצפה 2017 פעמים ]

 

מכתב גלוי למבקר המדינה  /  נמרוד נוי

11/12/2009

 

כבוד מבקר המדינה מר. מיכה לינדנשטראוס

הנדון:

חולשת המערכת הפוליטית בישראל וההפסדים העצומים הנגרמים בגינה למדינה ולחברה בה

א.נ.

ברצוני להסב את תשומת ליבך למוקד מאוד חשוב בחיינו הציבוריים שאיננו זוכה לתשומת לב הראויה לו במוסד מבקר המדינה והיא המערכת הפוליטית בישראל. מוקד העומד במרכז חיינו ואיש איננו נותן את דעתו לדרכי התנהלותו, לתהליכי העבודה המתקיימים בו, להגדרותיהן הבסיסיות של המפלגות כארגונים לכל עניין ודבר, להגדרות נושאי המשרה הבכירה בו ובעלי התפקידים השונים, למרכיב הנשיאה באחריות (חבות מנהלים) שלא קיים כלל וכלל במערכת הזו, להגדרת הגופים המנהלים אותו, למרכיבי הביקורת הפנימית שאינם מתקיימים בו, לאיכות תהליכי התכנון וקבלת ההחלטות בקרבו ולתרבות והערכים הארגונים המתחייבים.

הסתכלתי בחוק יסוד: מבקר המדינה, וכמו כולם אני רואה את המראות במדינה ושומע את הקולות בה, ונדמה לי שמלבד התייחסות להבטים הקשורים לחוק מימון המפלגות מבקר המדינה כמעט ואיננו מתייחס לדרכי עבודתן והתנהלותן של המפלגות בישראל ואיננו עוסק בכך.

שמי נמרוד נוי והנני בוגר הטכניון בחיפה בהנדסת תעשייה וניהול ובוגר לימודי עיתונאות באוניברסיטת תל אביב. במשך שנים עבדתי בתעשייה המתקדמת בארץ וכיום אני עוסק בפיתוח עיסקי ובייעוץ ארגוני ואסטרטגי. כמו כן השתתפתי בעבר בפורום האסטרטגי של המועצה הציונית בישראל בראשותו של פרופסור יחזקאל דרור.

לפני כארבע שנים הצטרפתי לראשונה בחיי לפעילות פוליטית במסגרת מפלגת קדימה. מיומי הראשון בה מיצבתי את עצמי כגורם מקצועי המביט עליה ועל המערכת הפוליטית כולה בעיניים קצת יותר מקצועיות, כשקדימה משמשת עבורי מעבדה ומשל וסמל למערכת הפוליטית כולה.

מציאות הזויה, זה צמד המילים שיכול לתאר בצורה הטובה ביותר כיצד מתנהלים כיום חיינו הפוליטיים במדינה. אנחנו, בקהילת העוסקים בדיסיפלינה הניהולית על כל רבדיה והבטיה, יכולים לומר לך, אדוני המבקר, כי מערכות שמתנהלות בתהליכים בלתי איכותיים ואף כושלים רב הסיכוי שהתפוקות שתצאנה מהן יהיו גם כן בלתי איכותיות ובלתי ראויות. כזהו כיום המצב במערכת הפוליטית בישראל. שום דבר במערכת הזו איננו עונה אפילו במעט על דפוסי עבודה מקצועיים נורמטיביים המקובלים בסביבה החיצונית לה. ניכר שמעולם היא לא ספגה אל תוכה תשומות של חוכמה ומקצוענות מתחומי הניהול והארגון השונים. מצודה של שמרנות וארכאיות בלב החברה הישראלית, כך תארתי באחד ממאמריי את המערכת הפוליטית בישראל על סמלה כנסת ישראל.

הדבר מתחיל בכך שלמעשה המפלגות בישראל אינן נתפסות כארגונים לכל עניין ודבר שעליהם לפעול על פי תבחינים ונורמות מקצועיות מקובלות כיום בעולם. במאמריי הרבים - שפורסמו באתר החברים של קדימה 'יאללה קדימה' ולאחרונה המיטב שבינהם, כ- 75 במספר, רוכזו בשני אתרים ארציים 'מאמרים' ו- 'רידר', וניתן בקלות רבה להגיע אליהם דרך הקשת שמי המלא בגוגל, וכן בעבודה המקצועית שהכנתי בשם 'קדימה: יישום תוכנית אסטרטגית' - אני מתייחס בהרחבה למכלול השאלות האסטרטגיות שביסוד חולשת המערכת הפוליטית בישראל.

המחוקק עצמו אימץ את התפיסה הנאיבית של ימים עברו כי הפעילות הפוליטית היא מעשה וולנטרי ועניין פרטי שאל לו להתערב בה. חוק המפלגות כמעט ולא אומר דבר כיצד על המפלגות להתנהל, וזאת  בניגוד גמור לחוק החברות ולתפיסת הממשל התאגידי שהם נרחבים ומקיפים עד מאוד. התוצאה של הריק הגדול הזה היא מצב של אנרכיה ואינפנטיליזציה של חיינו הפוליטיים במדינה. שום ארגון אחר בתוכנו לא מרשה לעצמו להתנהל באופן כל כך בלתי אחראי ובלתי מקצועי, וכל כך כושל כפי שמתנהלות כיום המפלגות בישראל ועימן המערכת הפוליטית כולה. זו המציאות בה אני ניתקל יום יום.

אינני מדבר בסיסמאות. דבריי אחוזים במציאות ולפותים בה חזק חזק. אני נמצא שם. שום דבר בה לא נעשה כראוי. למשל: לא קיימים גבולות ברורים בין המערכת הפוליטית בישראל לבין המדינה ולא קיימת כל הבחנה בין 'הגיון הפוליטיקה' ל'הגיון המדינה' בחזקת מה שלמדינה למדינה ומה שלפוליטיקה לפוליטיקה. אין כל הגדרות מהו תפקידה של הפוליטיקה במדינה, ולמעשה הפוליטיקאים הלאימו את הפוליטיקה והמדינה בלעה אותה אל תוככי רחמה החם ואין יותר חיים פוליטיים אמיתיים בה.

הפוליטיקה איננה מהווה עוד את זירת החיים הדמוקרטיים העיקרית במדינה שתפקידה לפתח עוצמה של חיים דמוקרטיים בקירבה, תוך הקפדה על מימוש העקרונות הבסיסיים והחשובים כל כך של 'השתתפות הרבים' ו'עליונות התבונה הקולקטיבית'. אספר לך, אם אינך יודע, כי כל הפוליטיקה שלנו, כפי שהיא נראת בשטח, היא קרש קפיצה אחד גדול של הפוליטיקאים לכנסת ולממשלה ותו לא, והמפלגות אינן יותר מאשר 'פלטפורמות של חמורים' (שזה אנחנו) עליהם הם רוכבים. שממה מדבר וצייה, אלו הם תמצית חיינו הפוליטיים. כבר מזמן המערכת הפוליטית הסירה את אחריותה לעיצובו של שיח פוליטי-חברתי-ציבורי פורה, עניני וברמת איכות גבוהה, ופעילותם של הפוליטיקאים נושאת יותר ויותר אופי של הדחת הציבור והסתתתו. הפוליטיקה גם מתעלמת מאחריותה לבניית קאדר חדש של פוליטיקאים שינהיגו אותה ואת המדינה בעתיד. ובעיקר היא מתעלמת מאחריותה להתנהלותן הראויה והאיכותית של מערכותינו הציבורית ובראשן המערכת הפוליטית והמערכת השלטונית על כל נגזרותיהן.

ההפסדים הנגרמים למדינה ולחברה בה הם עצומים. אנו חייבים להבין שחולשת המערכת הפוליטית בישראל היא העומדת ביסוד הדברים הלא טובים שקורים לנו במדינה. לדוגמה: אי יציבות השלטון ופגיעה ביכולת המשילות שלו ובטיב פעולתו, צמיחתם של פערים נרחבים בחברה הישראלית, הקמפיין המתוזמר של הפוליטיקאים כנגד המערכת המשפטית ונגד הדרג המקצועי הבכיר בשירות המדינה, השחיתות הציבורית, פגיעה במערכת החינוך, העדרותם הזועקת של יסודות תכנון לאומי ראויים לשמם במדינה, יכולת בציעות נמוכה של החלטות הממשלה, ניתוב תקציבים לאומיים ליעדים בלתי ראויים, ובעיקר העדרו של אתוס לאומי חדש מלכד ומגייס המקנה משמעות לחיים במדינה, מייצר תחושות הגשמה והשתלמות עצמית ומגבש את תפיסת החיים הטובים בה.

אף כי ראינו שמבקר המדינה נוגע גם במפלגות, נדמה לי שאנו חסרים את ההכרה היסודית כי המפלגות הן ארגונים ציבוריים לכל עניין ודבר, שלאופן התנהלותן יש השפעה מכרעת על חיי כולנו בארץ הזו. חוק המבקר - המדבר על העקרונות של חסכון, יעילות, אפקטיביות, טוהר המידות, חוקיות הפעולות וניהול תקין - הוא מספיק רחב כדי שיחד עם ההכרה במפלגות כארגונים ציבוריים, הגיע העת שנכיל אותו גם על המפלגות בישראל. יותר מכך, נדמה לי שעלינו להבין כי דרכי הניהול בארגונים ואופני איכות התנהלותם חשובים לאין ערוך מכל מרכיב אחר שבתחום סמכותו של המבקר.

הגיע העת לבחון ולבדוק את תהליכי העבודה וקבלת ההחלטות בארגונים הציבוריים של חיינו, ולא להתעלם מן ההבט הזה ולהסתפק בכך שנאמר שזו המערכת וכל שעלינו לבדוק הוא שהדברים נעשים באופן חוקי וכשר, אף כי הם מייצרים לנו תוצאות איומות. זו הסתכלות צרה, מצמצמת ובלתי מספקת היום כדי להתמודד עם מציאות חיינו הדינמית ומלאת האתגרים, ההזדמניות והסיכונים. הגיע הזמן שנאמץ את הסיסמה האומרת כי התנהלות בלתי ראויה של המפלגות היא בחזקת מעשה שחיתות, שמישהו אחראי לה וצריך לתת עליה את הדין. והגיע הזמן שנבין כי התנהלות בלתי ראויה מהווה קרקע פוריה להיווצרותם בציבור של הלכי רוח ומחשבות קיצוניות, ודפוסי התנהגות בלתי ראויים הפוגעים בחוסנה של המדינה.

אשמח להפגש עם האנשים המתאימים בארגונך כדי להרחיב ולהעמיק את הדברים. ולהעביר לידיכם את מכלול התובנות המקצועיות שרכשתי על חולשת המערכת הפוליטית בישראל ואחריותה להפסדים העצומים הנגרמים לנו במדינה.

בברכה, נמרוד נוי

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב