דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צרור עצות לציפי ליבני 

מאת    [ 06/12/2009 ]

מילים במאמר: 933   [ נצפה 2033 פעמים ]

 

צרור עצות לציפי ליבני  /  נמרוד נוי

6/12/2009

עצה ראשונה: אמצי את סגנון המנהיגות של נשיאי ארה"ב. בשיטה האמריקאית הנשיא איננו בהכרח ראשון החכמים במדינה והוא גם איננו תופס את עצמו שכזה. (אצלנו: דור המנהיגים הפוליטיים הנוכחי תופסים את עצמם כראשוני החכמים במדינה, כיודעי כל. זו נוסחה ידועה מראש ליצירת דברים לא טובים). באישיותו, בדרכי התנהלותו וברעיונותיו המרכזיים נותן הנשיא האמריקאי תשובה להלכי הרוח המרכזיים השורים בציבור האמריקאי בתקופתו, ולשאלות הגדולות המעסיקות את אמריקה. הוא מתווה את כיווני הדרך הראשיים ואת ההקשרים הכללים ועיקר תפקידו להבטיח שהמערכות כולן תכבושנה את דרכן תוך כדי צעידתן. בעיקר הוא מהווה מקור השראה ומשמש כמשל וסמל לעם האמריקאי כולו. הנשיא בארה"ב איננו כל יכול. הוא מרבה להסתייע במזכיריו (שריו) ובגופי הייעוץ השונים ותלוי עד מאוד בדעותיהם ובמשקלם של חברי הסנט האמריקאי ובית הנבחרים שלה.

עצה שניה: ככך, זיכרי שתפקידך העיקרי כמנהיגה לאומית הוא להניע את האנשים והמערכות אל עבר עתיד טוב יותר, ולא בהכרח לדעת יותר טוב מכולם מה נכון לעשות.  לצורך כך את נדרשת למיומנויות אישיות רבות ומורכבות השונות בתכלית מהצבת חזון ודיבור על ערכים בלבד.

עצה שלישית: ההתנהלות קודמת לחזון ולערכים -  חזון וערכים זה דבר חשוב ביותר אך התנהלותך האישית והתנהלותן של מערכותינו הציבוריות חשובים מהם לאין ערוך. הם שיקבעו את עתידנו יותר מכל. אם לא נתנהל נכון לא נוכל ל'הרים' בארץ הזו שום דבר. כל חזון וכל אגד של ערכים נעלים יתנפץ לרסיסים על צוקי החוף הקשים של התנהלותנו הקלוקלת. מבחנך העיקרי יהיה ביכולתך לבנות בארץ הדוויה הזו 'עוצמה דמוקרטית' על דרך טיפול מקצועי ואיכותי בדרכי התנהלותן של המערכת הפוליטית והשלטונית בישראל. עוצמה שתאפשר להוליך את העם היושב בציון אל עבר הכרעות היסטוריות והכרעות חשובות שיהיו. ככך, אישיות מתאימה, התנהלות נכונה ויכולת לעבוד עם אנשים ולשתפם, הם מרכיב מנהיגותי מספר אחד ולא משהו זניח ולא חשוב. זה שם המשחק החדש. זה קשה לתפוס את זאת. מבחינה מושגית זו 'מהפכה קופרניקאית'. המחשבה העצמית, שלי יש חזון וערכים וכל היתר בטל בשישים היא שגויה ועד מהרה תביאך אל דרך ללא מוצא.

עצה רביעית: הכירי בחשיבות העליונה שיש למערכת הפוליטית בחיינו והגדירי את הצורך להתמודד עם חולשתה של זו במוקד החזון הפוליטי שלך. לפוליטיקה תפקיד מרכזי בפיתוח עוצמה של חיים דמוקרטיים בקרבנו. משימותיה העיקריות הן: 1) להבטיח את קיומו הפורה והאיכותי של השיח הפוליטי-ציבורי-חברתי במדינה; 2)  לדאוג לצמיחתו של קאדר חדש ואיכותי של פוליטיקאים ואנשי ציבור שינהלו את המדינה בעתיד; 3) להבטיח את התנהלותן האיכותית של מערכות חיינו הציבוריות ובראשן המערכת הפוליטית והמערכת השילטונית. הבעת דבריי בוז כלפי הפוליטיקה היא בבחינת הסתת הציבור והדחתו. זהו אקט אנטי דמוקרטי מן המעלה הראשונה. גם מן הבחינה התועלתית-תוצאתית של הדברים אינני מאמין שתצמח לנו טובה כלשהי מכך.

עצה חמישית: אמצי את הכלל האומר שתבונת הרבים עולה לאין ערוך על  חוכמת היחיד או כל קבוצה קטנה וסגורה אחרת, והגשימי אותו הלכה למעשה כבר ממחר בבוקר. אינך חייבת לדעת הכל. עיקר מבחנך הוא ביכולתך ללמוד כל העת, לצמוח ולהתפתח. היפתחי לאנשים ולקבוצות האוכלוסיה השונות במדינה והרגישי בנוח במחיצתם של הבריות. ככך, תפקידך העיקרי יהיה להכיר מקרוב ובאופן בלתי אמצעי את מציאות החיים במדינה על כל מורכביותיה ובעיותיה. זה ידרוש ממך להקדיש לכך זמן איכות רב. זה יהווה עבורך גם מקור ממנו תשאבי הרבה כוח ועוצמה. רק המגע הישיר הזה הוא הערובה לגיבוש תפיסת המציאות הנכונה של החיים במדינה, וממנה ניתן יהיה לבנות באופן מושכל יותר את התובנות הבסיסיות שלנו על מה נכון וצריך לעשות כדי לפעול למען העם והמדינה.  

עצה שישית: שחררי את המפלגה מאחיזתך הלופתת והלוחצת ואפשרי לה את חופש הפעולה והאוטונומיה שהיא כה זקוקה לה כגוף חי. האמיני לי, רק טובה תצמח מכך לכולנו וגם לך באופן אישי. הזהות אחד על אחד הקיימת בינך לבין המפלגה לא מטיבה עם איש וגם לא אתך. אם את המפלגה והמפלגה זאת את, וזירת ההתרחשויות העיקרית של חיינו הפוליטיים מסתכמת למה שמתרחש בינך לבין עצמך, קרוב קרוב לחזך, אנא אנו באים. המעמד שיש כיום לפוליטיקה בקרב הציבור ולפוליטיקאים הוא הנמוך ביותר בסולם היוקרה הציבורי בישראל מאז ומעולם. וראי לאיזה שפל הגיעה המערכת הפוליטית כאשר הפוליטיקאים שולטים בה ללא כל מעצורים, עכבות ואיזונים נדרשים.

עצה שביעית: פוליטיקה אחרת איננה מסתכמת בדיבורי סרק על ערכים אלא כרוכה  בהתמודדות מקצועית ועיקשת עם שאלות היסוד של המערכת הפוליטית בישראל. ללא הסתייעות בתשומות מקצועיות ברמה הגבוהה ביותר מהתחום הרחב של הדיסיפלינה הניהולית על כל מימדיה ורבדיה, דבר לא יצלח בידך. עם יועצי פרסום ויחסי ציבור בלבד לא תגיעי רחוק.

עצה שמינית: עליך לדעת לעשות הבחנה ברורה בין הפוליטיקה לבין המדינה. בחזקת, עד כאן הגיון הפוליטיקה ומכאן הגיון המדינה. אכן קיים קשר בין השתיים אך הוא עקיף בעיקרו ולא ישיר, ואין לערב ביניהן כפי שזה נעשה כיום במחוזותינו. למעשה אין חיים פוליטיים אמיתיים בישראל. הפוליטיקאים הלאימו את המערכת הפוליטית והמדינה בלעה אותה אל תוככי חיקה החם. כל עוד הפוליטיקאים, ואת בכללם, רואים במפלגות רק קרש קפיצה לכנסת ולממשלה והן אינן יותר מאשר 'פלטפורמות של חמורים' עבורכם, לא יהיו חיים פוליטיים אמיתיים במדינה, איכות הדמקורטיה תיפגע מכך והדבר ישפיע לרעה גם על עצם ניהול ענייני המדינה.

עצה תשיעית: חשוב עד מאוד שתפנימי אל תוככך שבלתי אפשרי לנהל  מדינה באופן איכותי בעוד המערכת הפוליטית שלה היא על הקרשים, גל חורבות אחד גדול - זה לא עובד ככה. פוליטיקאים שאינם יודעים להתמודד עם שאלות היסוד של חיינו ברמת המערכת הפוליטית מי תוקע לידינו שישכילו לנהל כראוי את המדינה.

עצה עשירית ואחרונה חביבה: האויב האמיתי של כולנו זה אנו לעצמנו. כך גם אצלך. עבדי היטב לשיפור דרכייך ולא תזדקקי להקים עליך אויבים אמיתיים ומדומים מבית ומחוץ. מנהיגות היא סה"כ ההשפעה והכוח החיובי המושך שיש לך על האנשים. ללא הכרה שכזו אין מנהיגות. היבחרותך למשרת היו"ר של קדימה אינה מקנה לך באופן אוטומטי מנהיגות. בעניין הזה אף אחד לא חייב לך דבר מראש. עליך להוכיח זאת בסגולותיך היוצאות דופן לטובה, בתכונותייך הייחודיות, ובמעשיך המוצלחים. ככה זה עובד.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב