דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המרדף אחר הכסף בסין- איחולי עושר ועושר לשנת הנמר 

מאת    [ 06/12/2009 ]

מילים במאמר: 654   [ נצפה 2774 פעמים ]

 

מדינה קומוניסטית? תלושי מזון?  קומונות? "הספר האדום" של מאו?

מי שחשב, שבהגיעו לסין יקבלו את פניו סינים שידקלמו אמרותיו של מאו מתוך "הספר האדום" ויספרו לו על הצלחותיו של מעמד הפועלים ועל המהפכנות הסינית, יתפלא לראות ברחובות הערים קניוני ענק, חנויות המוכרות מותגים במחירים מערביים לכל דבר, מכוניות פאר, מסעדות ובארים המוכרים משקאות אלכוהוליים במחירים אסטרונומיים. סין, שעדיין נראית לרבים במערב כמדינה מרוחקת, קומוניסטית בנשמתה, משנה פניה לפני ומאחורי הקלעים. דנג שיאו-פינג, המנהיג הסיני שפתח את דלתות סין למערב והחל ברפורמות הכלכליות בסוף שנות ה-70, התווה דרכה הפרגמאטית של סין באומרו שלא משנה אם החתול שחור או לבן, העיקר שהוא תופס עכברים. וסין תופסת עכברים. והרבה. זה לא סוד, הצמיחה בסין מרקיעה שחקים והגיעה לפי נתונים רשמיים ל-13% בתוצר הלאומי הגולמי (GDP) בשנת 2007. צמיחה גבוהה ועקבית כשל סין בשלושים השנה האחרונות לא נראתה עוד מעולם. הציפיות הגדולות מהאולימפיאדה בקיץ 2008 ותערוכת EXPO העולמית בשנגחאי 2010 ממריאות גם הן.

            החברה הסינית עברה ועוברת שינוי עצום- חברה שבה הכסף, או נכון יותר הכסף הגדול, נותן את הטון. מהי הברכה הנפוצה ביותר בסין לשנה החדשה? "גונג שי פה צאי", הווה אומר "מאחל לך עושר ו...עושר". וכיצד עונים הילדים בסין כשמברכים אותם בברכה זו? "הביאו את המעטפה האדומה" (בה שמים את דמי הכיס שמקבל כל ילד סיני לשנה החדשה), כאומרים: הגיעו ישר לעניין, הביאו את הכסף. משפט שהיה מקניט כל מבוגר במדינה אחרת נתפש לגיטימי כאן בסין. מגיל קטן לומדים הילדים הסינים לספור כסף ומהר, שיטה שכל זר שמגיע לראשונה לסין מתפעל מיעילותה. יכולת זו מביאה ,כמובן, מזל ותעזור להם לספור את כספם הרב בעתיד. כתבות טלוויזיה בנושא כלכלה מראות שוב ושוב את השטרות הרצים במכונה לספירת הכסף. להיות עשיר זהו האידיאל והמדד להצלחתו של אדם גם יחד.

            בעיני בנות הערים הסין, תנאי ראשוני לבחירת בן זוג ראוי הוא בעלות על רכב ודירה. מורה לסינית סיפרה לי על סינים שכותבים במודעות "פנויים- פנויות" שיש להם דירה ורכב, אולם כאשר בת הזוג הפוטנציאלית דורשת פרטים מתברר להפתעתה שהרכב הוא בעצם טוסטוס והדירה היא בעצם דירה שכורה. הסינית המאוכזבת,  מסרבת להתחיל בקשר כלשהו.

כל סיני ירצה שמספר הטלפון הסלולארי שלו יכיל לפחות כמה ספרות 8- "בה" בסינית, כיוון שצליל המילה נשמע כמו "פה" בצירוף המילים: "פה צאי", שפירושם להתעשר. טלפונים סלולאריים הפכו לסמל סטאטוס גם הם. ישנם לא מעט סיפורים על תלמידים וסטודנטים צעירים המאיימים על הוריהם, שאם לא יקנו להם טלפון אופנתי חדש כזה או אחר בסכום מינימאלי השווה למשכורת חודשית ויותר של הוריהם, הם ינתקו קשר עמם, כיוון שהדבר יגרום לפגיעה קשה במעמדם בקרב בני כיתתם.

            "המרדף אחר הכסף" והשגתו הוא גם מקור מרכזי ללגיטימציה של המשטר הנוכחי בעיני הציבור. הציבור- שברובו אינו מתעניין כהוא זה במדיניות פנים או חוץ, וחסר ידע בסיסי בסוגיות אידיאולוגיות שהיו בעבר במרכז הדיון הציבורי- מבקש לעשות לביתו בלבד. ללא עבודה טובה, דירה ורכב, גבר סיני נחשב ללא יוצלח. שיפור במצב הכלכלי הוא הדבר שרוב הסינים רצים לקראתו. בה בעת ממשיך דואג הממשל הסיני לקדם ולהציג את הישגיו בתחום הכלכלי בכל הזדמנות אפשרית, דרך אמצעי התקשורת. אני תוהה, האם הסינים כחברה ימשיכו לחפש את הכסף ולראות אותו כמהות וכמדד הבלעדי להצלחה בחיים? או שמא ישכילו לחפור במחסן תרבותם העשירה ולהוציא את האוצרות יקרי הערך בני אלפי השנה, בעודם ממשיכים לצעוד בנחישות אל קדמת הבמה כמעצמה עולמית?  

 

גילי שיינר


מדריך ומפעיל טיולי תרבות ייחודיים בחבל יונאן שבסין.


גר, לומד ועובד בסין והמזרח הרחוק כבר 9 שנים. בשנים האחרונות גר בקונמינג, בירת חבל יונאן שבדרום מערב סין. 


גילי מתמחה בהדרכת טיולים ברחבי סין, ובעיקר בחבל יונאן. טיולים מיוחדים בדגש על מגע קרוב עם התרבות הסינית. גילי דובר סינית שוטפת ומתמיד כל העת בחקר השפה, בעל תואר בהצטיינות במזרח אסיה וביחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית. 


מגיל 5, כבר מעל ל-25 שנה, עוסק ביוגה ובאומנויות לחימה הסיניות. התאמן תקופות ארוכות אצל גדולי אומני הלחימה בהונג קונג ובסין. מאמן שאולין קונג פו כ-14 שנה ובשנים האחרונות מתמקד בתרגולים בעל מאפיינים מדיטטיביים אשר משתייכים למשפחת האומנויות הרכות כגון טאי צ'י.


http://www.experience-yunnan.com 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב