דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סריקת סידן עורקי ככלי סקר להערכת מצב הלב 

מאת    [ 03/12/2009 ]

מילים במאמר: 338   [ נצפה 2343 פעמים ]

סריקת סידן בעורקי הלב, נראה ככלי סקירה פשוט ולא חודרני לזיהוי חולים עם מחלת לב "שקטה" המצויים בסיכון מוגבר להתקף לב או מוות פתאומי.
על פי המחקר הרב- מרכזי EISNER (זיהוי של תהליך טרשת העורקים באמצעות כלי דימות לא חודרניים) שנוהל על ידי מכון הלב בית החולים סידר-סיני בלוס אנג'לס נמצא שסקירת הסידן יכולה להתבצע ללא צורך בבדיקות נוספות או עלויות. סקירת סידן של עורקי הלב יכולה לזהות את תהילך הטרשת והימצאות של חסימות בדפנות העורקים ונמצא יעיל יותר ממדידות לחץ דם או רמות כולסטרול בזיהוי חולים המצויים בסיכון למחלות לב.
נכון להיום, בדיקה זו אינה בסל הבריאות ואינה מכוסה על ידי ביטוחים פרטיים מעצם החשש שזיהוי מוקדם של מחלת לב יוביל לבדיקות לא נחוצות ויקרות כולל מבחני מאמץ ואף צינתורים. יש לציין שיותר מ 50% מהחולים שלקו בהתקף לב לא סבלו ממחלת לב קודם לאירוע. נתון זה מחזק את התומכים בבדיקה זו שתאפשר זיהוי מוקדם וטיפול למניעת האירוע.
במחקר ביצעו החוקרים סקירת סידן ב- 1361 מתנדבים עם סיכון בינוני למחלת לב ועקבו אחריהם לאורך ארבע שנים, ממאי 2001 ועד ליוני 2005. מטרת החוקרים הייתה לקבוע את הקשר בין מדדי הסידן לבין התפתחות התקפי לב ולהעריך את הצורך בהערכות חוזרות של מצב הלב.
שיטת הניקוד הייתה: 0 ללא רובד טרשתי, 1-9 רובד טרשתי מינמאלי, 10-99 רובד טרשתי קל, 100-399 רובד טרשתי בינוני, 400-999 רובד טרשתי משמעותי ומעל 1000 רובד טרשתי מאוד משמעותי. שונות ערכי הניקוד היתה משמעותית אך למרבית החולים היה ניקוד נמוך.
ליותר מ- 50% מהחולים היה ניקוד פחות מ- 10 ורק ל 8.2% מהחולים היה ניקוד מעל ל- 400. כמו כן נמצא קשר הדוק בין גובה הניקוד להתפתחות אירועי לב. בנוסף מצאו החוקרים שבקרב מטופלים שניקוד הסידן שלהם היה נמוך בוצעו פחות בדיקות באופן משמעותי בהשוואה לחולים עם ניקוד גבוה. כמו כן נמצא שצינתורים בוצעו כמעט באופן בלעדי בקרב הקבוצה עם ניקוד הסידן הגבוה במיוחד. תוצאות מחקר זה מחזקות משמעותית את החשיבות של סקירת סידן עורקי ואת משמעות התוצאות מבחינת אבחון והתערבות.

 

J Am Coll Cardiol. 2009, 54(14), 1258-1267

 

באדיבות אתר כמוני- חברים לבריאות הרשת החברתית הקהילתית הראשונה בעולם בשפה העברית המיועדת לחולים כרוניים, לבני המשפחה ואחרים. הרשת החברתית היחידה המשלבת מידע רפואי מקצועי עדכני ואיכותי. פורום בריאות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב