דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נהיגה בשכרות - חייבים לשים לזה סוף 

מאת    [ 02/12/2009 ]

מילים במאמר: 531   [ נצפה 2598 פעמים ]

מה עוד אפשר לומר שכבר לא אמרנו על נהיגה בשכרות? שזה מפחיד? שזה מרתיח מזעם? שאי אפשר יותר לקרוא על זה בעיתון או לשמוע בחדשות? אין כל ספק, נהיגה בשכרות נהפכה בישראל למשהו בלתי נתפס והיא גובה עוד ועוד קורבנות. איפה הסוף? מספרם ההולך וגדל של עברייני התנועה האלימים הללו הוביל לכך כי היום ישנו עונש מינימום של פסילת רישיון נהיגה של שנתיים בגין נהיגה בשכרות. מישהו חושב שזה עושה את העבודה? לא בטוח...

מהי למעשה נהיגה בשכרות?

החוק בישראל קבע רף אלכוהול שאם עברנו אותו, אנחנו נוהגים בשכרות. קיימות למעשה שתי בדיקות שכרות בהן משתמשים השוטרים בארץ, מיד נפרט אותן. נוסף על זאת, קיימת בדיקת מאפיינים בה משתמשים שוטרים שנים. עד לתחילת השימוש במכשיר הינשוף, הורשעו נהגים בגין נהיגה בשכרות על סמך בדיקת מאפיינים אך כיום מכשיר הינשוף הוא אמצעי ההרשעה השולט ובדיקת מאפיינים משחקת תפקיד קצת יותר קטן:

1. בדיקת הינשוף – מכשיר הינשוף משמש כאמצעי עיקרי להרשעת נהגים בנהיגה בשכרות למרות הספקות הקיימים לגביו. נהג יהיה שיכור על פי מכשיר זה אם יימצא באוויר נשוף שלו 240 מיקרו גרם אלכוהול ומעלה.

2. בדיקת דם – לעיתים מבקש השוטר מהנהג לעבור בדיקת דם ולא בדיקה באמצעות הינשוף. במקרה כזה, נהיגה בשכרות תתרחש אם מתוך 100 מיליליטר של דם, יימצא אצלנו מעל 50 מיליגרם של אלכוהול.

3. בדיקת מאפיינים – כפי שהזכרנו, טרם תחילת השימוש במכשיר הינשוף, הרשעת נהגים בעבירה של נהיגה בשכרות הייתה מתבצעת על בסיס בדיקת מאפיינים. כיום בדיקה זו מהווה כלי עזר ופחות אמצעי ראשי של הרשעה. מהי בעצם בדיקת מאפיינים? זוהי בדיקה אשר נועדה לקבל תמונת מצב של הנהג וממנה להסיק האם הוא פיכח דיו בכדי לנהוג או לא.

נהיגה בשכרות – עונש המינימום

בשל המצב בכבישים ולאור ריבוי הנהגים הנוהגים בשכרות, נקבע כי בעבירה של נהיגה בשכרות, יינתן לנהג עונש מינימאלי של פסילת רישיון הנהיגה שלו לשנתיים לפחות. על פניו מדובר בעונש מרתיע במיוחד אך ככל הנראה אין בו מספיק כדי להעלים את התופעה או אף לצמצמה במידה מספקת. הסיבה לכך ברורה. מי שהוא יהיר מספיק וטיפש מספיק כדי לנהוג בשכרות, הוא גם חוצפן מספיק כדי לנהוג גם כשרישיונו נפסל.

פתרון לבעיה זו אפשר למצוא במגוון דרכים כמו למשל מאסר ממושך, שירות קהילתי ארוך ומחייב ו/או החרמת רכבים. אם אותם עברייני תנועה אלימים לא נרתעים מפסילת רישיון כי החוק הוא מהם והלאה, לא נותר אלא לקחת מהם את החופש שלהם ולקוות שאז הם ילמדו לקח.

 בעיותיו של הינשוף – חוסר צדק בישראל

המעבר להרשעה באמצעות מכשיר הינשוף היה אמור להיות מעבר טוב וראוי מפני שהרשעה על סמך בדיקת מאפיינים הייתה ללא ספק בדיחה מהלכת. אולם, מתברר כי השימוש בינשוף החל ללא שנבדקה מידת הדייקנות והמהימנות שלו. חמור מכך, לפני תקופה קצרה, שלח בית המשפט את מכשיר הינשוף לבדיקה של מומחה, לאור בקשת סנגור. ממצאי הבדיקה לא העלימו את הספקות שהיו קיימים כבר לגבי הינשוף אלא רק חיזקו את הטענה כי ישנה בעייתיות בהסתמכות הכה אדירה שישנה לגביו.

למרבה הצער, שוטרים עדיין ממשיכים להשתמש במכשיר זה ללא כל בושה ועד שלא יקבע אחרת, מדובר בחוסר צדק משווע כי ככל שהמלחמה בעבירת נהיגה בשכרות מוצדקת והיא אכן מוצדקת ביותר, אין זה אומר כי עלינו לשכוח את הערכים הבסיסיים עליהם בנינו את חיינו כאן.

התייעצות נוספת בנוגע לנהיגה בשכרות מומלץ מאוד בפורום דיני תעבורה >>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב