דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האינטרנט כשפה 

מאת    [ 02/12/2009 ]

מילים במאמר: 1058   [ נצפה 2168 פעמים ]

כשמתמודדים עם רכישת השפה האינטרנטית והתנהלות ברשת, הדבר הראשון והחשוב שיש לזכור הוא, שהאינטרנט איננו טכני או טכנולוגי אלא חלק מזרימת החיים.

-----------------------------

הבנה זו, כשהיא מחלחלת, יש בה כדי להוריד את רף החרדות ולאפשר ניהול עצמי סביר ברשת.

עולם האינטרנט מהווה, למרבה הפלא, סוג של בור שחור גם עבור חלק מאלו שלכאורה שוחים בו. האינטרנט-פוביה היא סוג של הימנעות, שאצל חלק מהמשתמשים הפוטנציאליים היא גורפת, ואצל חלק אחר - מגבילה אותם/ן לשימוש פונקציונאלי ותו-לא.

אז למה צריך למוסס את החסם הזה ולשלב את האינטרנט בחיינו, כערוץ חיים וערוץ תקשורת "טבעי?

אין הבדל ממשי בין האינטרנט לחיים; האינטרנט הוא חלק מהחיים, וזוהי נקודת מבט שהולכת וצוברת תאוצה. כדי להישאר משולבים במרחב הציבורי, חשוב שנרחיב את מעגל המיומנויות ואת "איזור הנוחות" שלנו, שכלל עד כה פגישות פרונטאליות וטלפון.

זה לא פשוט, אבל גם לא מסובך. מה שנדרש מאיתנו היא עשייה: פשוט להיות שם. אחרי המעשים יימשכו הלבבות.

בין המרחבים:

האינטרנט הוא מרחב תקשורת מקצועי, אישי, בין אישי וחברתי, שדומה מאוד בערכיו לתקשורת הישירה המוכרת לנו. יש שני הבדלים משמעותיים בין האינטרנט לחיים הפיזיים:


    • 1. באינטרנט משמש המחשב כערוץ תיווך בינינו לבין אחרים. ככל שנפעל, מתוך מודעות, להפוך אותו לשקוף - כך יקל עלינו ליצור תקשורת אפקטיבית ומקדמת ברשת.
    • 2. באינטרנט המילים נשארות באוויר, חשופות לקריאה חוזרת. המדיום דורש מאיתנו לתת את הדעת באופן ממוקד יותר על משמעות התבטאויותינו.

אם נרחיב את הדעת וניגע פילוסופית באותם שני היבטים, הרי שגם בחיים אנו מייצרים כל העת מדיות מתווכות בינינו לבין הזולת, בעזרת מעטפות תדמיתיות שונות, תפקידים וכיו"ב, וגם בחיים יש לנו את הנטייה לעשות לעיתים שימוש לא מושכל במילים, מה שמשאיר אותן באוויר מעבר לרגע בו נאמרו, כשנזקיהן ותועלתן ממשיכים לאורך זמן.

יוצא, שאפילו ההבדלים בין האינטרנט לחיים אינם הבדלים של ממש.

שפת אם:

שפת אם היא השפה הראשונה ששמענו, שבאמצעותה אנו נוהגים לחשוב, לחלום, לספור, לאהוב, לרצות, לכעוס וכיו"ב. היא מגדירה לנו במידה רבה את המציאות, ומשמשת לנו לעזר במצבי שינוי וצמיחה.

אני ממשילה את רכישת השפה האינטרנטית לשפת אם; גם כשיש קשיים באינטרנט (קונפליקטים, לבטים, מפגשים לא נעימים וכיו"ב) - הרי שכפי שלא נאשים את שפת האם שלנו, למשל, באהבה נכזבת, אלא נבכה אותה ואף נתאושש ממנה באמצעות השפה - כך גם האינטרנט.

האירועים הלא נעימים שמזמנת לנו הרשת אינם חזות הרשת, אלא מפגשים נקודתיים בתוכה. לכן, כשההימנעות מהתנהלות טבעית ברשת מתבססת על חשש מחוויה שלילית או התנסות שלילית בעבר - כדאי לזכור את משל שפת האם.

הרשת מזמנת לנו כלים רבים ליצירת מציאות טובה יותר, להעשרת חיינו, ליצירת קונפליקטים - ואף לפתרונם. היא "שפת האם" החדשה, הגנרית, הגלובלית, שמחברת בין אנשים ולעתים בין האדם לבין עצמו/ה, בדרכים שלא עמדו לרשותנו לפני היווצרה.

היום, לאחר 13-14 שנים ברשת, אני לא רואה גבולות ברורים בין הרשת לחיים: גם בחיי האישיים וגם בעבודה, התווספו קשרים מעשירים, מקדמים ומרתקים בזכות הרשת, שלא היו נוצרים אחרת. איכות הקשרים הללו נבדלת מקשרים אחרים כמו ההבדל בין שיחה בשפה נרכשת לשיחה בשפת אם.

איך ממשיכים מכאן?

הארגון המודרני הוא ארגון חשוף, שחייב לייצר לעצמו נוכחות גם ברשת ולגרום לכך שעובדיו יתנהלו בו במיומנות ובנוחות. הוא מכיר בחשיבות המיומנויות הרכות של עובדיו, קריא - המיומנויות הקשורות לתקשורת בין אישית, מיומנויות קריירה ומיומנויות אסטרטגיות-פוליטיות שונות. רק שלרוב - הארגון לא כולל בהן עדיין את מיומנויות ההתנהלות באינטרנט, למרות חשיבותן הרבה.

כדי לצלוח ולהצליח במציאות ה- Web בכלל וה- Web.2 בפרט, חשוב לארגון להבין, שמי שמתקשים לחיות ברשת כאילו היא שלוחה של המשרד וחדר הישיבות  - יעכבו בסופו של דבר את התפתחות הארגון!

פייסבוק בעסקים, או: האישי הוא הפוליטי;

הנטייה האינטואיטיבית של מנהלים ומנהלות היא לראות בפייסבוק וטוויטר את אויבי התפוקה בעבודה. זוהי נטייה הגיונית ומוצדקת, אם אנו רואים בפעילותם האינטרנטית של העובדים פעילות אישית.

אולם האמת המורכבת, היא אחרת: אותם ממשקים המרשתים את העובד/ת לאחרים ברשת, מסייעים לארגון להגדיל את שטח הפנים שלו מול העולם. מנהל/ת שיווק שמקדמת את ענייני החברה בין סיפור אישי קטן לאמירה חברתית כלשהי, יוצרת אצל הגולשים עניין שיש בו כדי לקרב יותר לקוחות פוטנציאליים לארגון. הרשת החברתית היא אמצעי האנשה של מסרים פרסומיים ומשמשת כלי לטכניקת שיווק ב- "Pull", במשיכה, היינו: יצירת קשר והבאת הלקוח אלינו באמצעות זהויות, הזדהויות וחיבור אישי.

כאמור, האינטרנט הרחיבה  את גבולות האישי. זה כבר לא נראה חריג כשמנהל בכיר מספר ברשת על החנוכייה שבנה לבן שלו, או מנהלת מספרת על טיול כיתתי של בתה אליו הצטרפה. מנהלים ומנהלות מספרים ברשת על אהבתם לים, ארוחה טובה שבישלו, חוויית הספורט האחרונה, על תחביביהם, על יום קשה בעבודה, על מערכת יחסים חדשה, תובנה חדשה בחייהם, או ספר שקראו.

אלו אינם "עניינים פרטיים" שהכותב/ת "חושפ/ת" ל"זרים" - מדובר בהאנשת המנהל/ת באופן שמנגיש את כל מה שהוא/היא עושה. כלומר, מדובר בהנגשת הארגון לציבור לקוחותיו הפוטנציאליים.

למעשה, עוד לא ראיתי מנהל/ת שפעילותו/ה נפגעה מהחיים ברשת (למעט במקרים נדירים של עבירות אתיות - שנוצרות להערכתי בשיעור שאינו גבוה משיעור העבירות האתיות של עובדים בכלל). להיפך: כן ראיתי ארגונים שיצאו נשכרים מכך ופרטים בארגונים שהעשירו את עצמם כהון אנושי עבור הארגון, באופן מהיר ומעמיק משניתן היה לעשות זאת באותו פרק זמן מחוץ לרשת.

מה לעשות?

להעניק לעובדים לגיטימציה לפיתוח מיומנויות במרחב הווירטואלי, באופנים הבאים:

  1. גיבוש מדיניות הארגון בעניין זה.
  2. הענקת הדרכה לעובדים.
  3. תגמול יוזמות אינטרנטיות שמעשירות את הארגון.

ההדרכות המוצעות על ידינו:

 


    • הרצאה בודדת: "האינטרנט כשפה - האני האישי והציבורי ברשת, עקרונות, מיומנויות נדרשות, מרחבי גלישה אפקטיבית וטיפים". מרצות: חנה בית הלחמי ו/או דבורית שרגל. 
    • סדנה: "האינטרנט כשפה": בת 4 מפגשים, 3 שעות כל מפגש. מנחות: חנה בית הלחמי ו/או דבורית שרגל.
    • קורס: "האינטרנט כשפה": ובו התייחסות מעמיקה למרחבי גלישה ומיומנויות, וליווי אימוני (קואוצ'ינג) למשתתפים/ות על מנת לוודא הטמעת המיומנויות ותרגולן. מנחות: חנה בית הלחמי ודבורית שרגל ומנחות בולטות נוספות מתחום קידום אתרים, תוכן ושיווק באינטרנט.
    • קורס מדיה ומולטימדיה: קידום רעיונות וענייני הארגון בכל ערוצי התקשורת: רדיו, טלוויזיה, עיתונות מודפסת, מקוונת ואינטרנט. מנחות: חנה בית הלחמי ודבורית שרגל, אישיות תקשורתית ידועה ובלוגרית מתחום תוכן וטכנולוגיה.

היכן תמצאו את המנחות המרכזיות?

בבלוגים שלנו (שתינו בלוגריות ותיקות ובולטות בבלוגוספירה הישראלית), באתרים (הבלוג האישי של דבורית והאתר של חנה - לינק בפרטי הכותבת ), בפורומים וקהילות, פה ושם בטלויזיה, בעיתונות;

דבורית - עיתונאית ועורכת לשעבר (רייטינג, תפוז אנשים ועוד), כותבת בלוג ידוע ומשמעותי בבלוגוספירה, העוסק בביקורת עיתונות - וולווט אנדרגראונד.

חנה - מלךבד הפרופיל המקצועי שלה - מגיעה לתכנית זו כמאמנת אינטרנט. בנוסף -  מתראיינת, מנהלת פורום חדשותי מקומי (פורום רעננה בתפוז) ויצרנית  אייטמים סדרתית, כותבת בלוג חברתי - האישי הוא הפוליטי), ועוד...

חנה בית הלחמי - יועצת שיווק ואסטרטגיה, מאמנת, מנחה, מרצה ופובליציסטית, בעלת האתר http://www.hbh.co.il, דמות אינטרנטית, בלוגרית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב