קצרמר על למה ומדוע
יש הטוענים ש'למה' היא שאלה על תכלית (לשם מה), ו'מדוע' היא שאלת סיבה (הוסף לי ידע על סיבת הדבר). במקרא אין ביסוס לטענה זו על בידול משמעות.לפי מדגם הדוגמאות שלהלן. יש מקום להניח שבגלל תפוצתה הגדולה יתר, 'למה' נחשבת למילה במשלב נמוך יותר, ולסימון שפה גבוהה יחסית, מעדיפים את 'מדוע'. לא כך היה במסורת העתיקה, אך להזכירכם, אין אנו חיים בימי התנ''ך או התלמוד, ודברים משתנים.
1. למה ומדוע נפלו פניהם?
בראשית ד,ו ויאמר ה אל קין: למה חרה לך ולמה נפלו פניך.
שם, מ,ז וישאל את סריסי פרעה... לאמר: מדוע פניכם רעים היום.
נחמיה ב,ב ויאמר לי המלך מדוע פניך רעים ואתה אינך חולה אין זה כי אם רע לב ואירא הרבה מאד.
2. למה ומדוע באו?
שופטים יא,ז ויאמר יפתח לזקני גלעד ... ומדוע באתם אלי עתה כאשר צר לכם.
שמואל ב יד,לב ... למה באתי מגשור טוב לי עד אני שם
3. למה ומדוע היה היה?
שופטים כא,ג ויאמרו למה ה אלהי ישראל היתה זאת בישראל:
ירמיהו ב,יד העבד ישראל אם יליד בית הוא: מדוע היה לבז.
שם, טו,יח למה היה כאבי נצח
4. לשאלת השכיחות
מאז ומתמיד 'למה' הייתה שכיחה יותר, במקרא ביחס של כ-1:2.5 (כ-180 לעומת 74) לטובת 'למה', כמקובל גם היום, לפי מבחן גוגל
בלשון חכמים "למה" שכיחה, "מדוע" כמעט נעלמה.
בבלי "למה" 1309 "מדוע" 16.
ירושלמי "למה" 442. "מדוע" 2.
תוספתא "למה" 95 "מדוע" 0.
משנה "למה" 40, "מדוע" 0.
סה"כ מדגם לשון חכמים: "למה" 1886, "מדוע" 18, יחס של 1:100 לטובת "למה"
כיום לפי גוגל למה מועדפת, אך לא ביחס קיצוני, דומה יותר ליחס שמצאנו במקרא: "למה" יותר מ-2,000,000, מדוע 774,000, יחס של 1:2.5 לטובת "למה".
יש הטוענים ש'למה' היא שאלה על תכלית (לשם מה), ו'מדוע' היא שאלת סיבה (הוסף לי ידע על סיבת הדבר). במקרא אין ביסוס לטענה זו על בידול משמעות.לפי מדגם הדוגמאות שלהלן. יש מקום להניח שבגלל תפוצתה הגדולה יתר, 'למה' נחשבת למילה במשלב נמוך יותר, ולסימון שפה גבוהה יחסית, מעדיפים את 'מדוע'. לא כך היה במסורת העתיקה, אך להזכירכם, אין אנו חיים בימי התנ''ך או התלמוד, ודברים משתנים.
1. למה ומדוע נפלו פניהם?
בראשית ד,ו ויאמר ה אל קין: למה חרה לך ולמה נפלו פניך.
שם, מ,ז וישאל את סריסי פרעה... לאמר: מדוע פניכם רעים היום.
נחמיה ב,ב ויאמר לי המלך מדוע פניך רעים ואתה אינך חולה אין זה כי אם רע לב ואירא הרבה מאד.
2. למה ומדוע באו?
שופטים יא,ז ויאמר יפתח לזקני גלעד ... ומדוע באתם אלי עתה כאשר צר לכם.
שמואל ב יד,לב ... למה באתי מגשור טוב לי עד אני שם
3. למה ומדוע היה היה?
שופטים כא,ג ויאמרו למה ה אלהי ישראל היתה זאת בישראל:
ירמיהו ב,יד העבד ישראל אם יליד בית הוא: מדוע היה לבז.
שם, טו,יח למה היה כאבי נצח
4. לשאלת השכיחות
מאז ומתמיד 'למה' הייתה שכיחה יותר, במקרא ביחס של כ-1:2.5 (כ-180 לעומת 74) לטובת 'למה', כמקובל גם היום, לפי מבחן גוגל
בלשון חכמים "למה" שכיחה, "מדוע" כמעט נעלמה.
בבלי "למה" 1309 "מדוע" 16.
ירושלמי "למה" 442. "מדוע" 2.
תוספתא "למה" 95 "מדוע" 0.
משנה "למה" 40, "מדוע" 0.
סה"כ מדגם לשון חכמים: "למה" 1886, "מדוע" 18, יחס של 1:100 לטובת "למה"
כיום לפי גוגל למה מועדפת, אך לא ביחס קיצוני, דומה יותר ליחס שמצאנו במקרא: "למה" יותר מ-2,000,000, מדוע 774,000, יחס של 1:2.5 לטובת "למה".
אלי גיא, עריכה לשונית ותרגום מאנגלית לעברית, של ספרים, מאמרים, עבודות אקדמיות ומגוון טקסטים אחרים ללקוחות פרטיים, לסטודנטים, למו"לים, לכתבי עת, לעמותות וכדומה. מקצועיות, ניסיון רב, מחויבות אישית. מידע נוסף באתרי 'שפה יפה"'. המאמרים מעודכנים בבלוג שבאתר. Eli Guy, expert language-editing in Hebrew and English to Hebrew translation,