דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חוק זכויות יוצרים - מדריך 

מאת    [ 01/12/2009 ]

מילים במאמר: 520   [ נצפה 2143 פעמים ]

חוק זכויות יוצרים – מדריך

נושא זכויות היוצרים הוא נושא מרתק, בעל משמעויות רחבות המתפתח עוד ועוד במרוץ השנים. באופן אבסורדי, ככל שהטכנולוגיה מתקדמת יותר, כך נהיית המשימה על הגנת זכויות יוצרים לקשה ומסובכת יותר. בעידן שבו האינטרנט הוא שליט הכול, קשה מאוד להגן הלכה למעשה על זכויות יוצרים.

מפתיע לגלות כי עד שנת 2007 נאכפו זכויות יוצרים בישראל ע"י חוק זכות יוצרים ישן ביותר משנת 1911 וע"י פקודת זכות יוצרים משנת 1924. חוק זכויות יוצרים אשר החליף את החוק ואת הפקודה ניסה להתאים את החוק לימינו אנו. בואו נראה מה בעצם קובע חוק זכויות יוצרים והאם החוק כפי שהוא כיום אכן מגן כיאות על זכויות יוצרים בישראל.

זכויות יוצרים – מה זו החיה הזו?

זכויות יוצרים באות להגן על יוצר היצירה או בעל יצירה שכן אין תמיד מדובר באותו אדם. הגנה זו מונעת למעשה מכל אדם או גוף אחר לעשות שימוש ביצירה שלא באישורו של בעל זכויות היוצרים. בדומה לזכויות אדם רבות אחרות, גם זכותו של היוצר על יצירתו איננה עומדת לבדה על הבמה וישנם שחקנים חשובים אחרים הזקוקים לתפקיד אמיתי בהצגה ואינם יכולים להיות רק ניצבים.

דוגמא לשחקן כזה הוא חופש הביטוי אשר מהווה עיקרון חשוב ביותר במערכת דמוקרטית וכמובן כי הגנה על זכויות יוצרים משמעה הלכה למעשה הגבלה על חופש הביטוי. כאן למעשה נכנס לתפקיד חוק זכויות יוצרים אשר אמור לוודא כי ההגבלה על חופש הביטוי אינה פוגענית מדי ומאידך כי ההגנה על זכויות יוצרים תהיה אפקטיבית.

חוק זכויות יוצרים – מה אתה מציע?

בדיון על חוק זכויות יוצרים, תעלה תמיד השאלה האם האיזון בין זכויות יוצרים לבין חופש הביטוי הוא איזון ראוי ומתאים. יש הטוענים כי חוק זכויות יוצרים נוטה באופן ברור לטובת חופש הביטוי, קרי מגן יותר על אי הפגיעה בציבור המשתמשים ביצירה ושם בפינה חשוכה יותר את זכות היוצר על יצירתו. מאידך, יש הטוענים כי חוק זכויות יוצרים מגן על זכויות יוצרים כיאות.

על מנת שיצירה תהיה מוגנת על ידי חוק זכויות יוצרים עליה לעמוד בשני תנאים: מקוריות ומקובעות, אותם כבר נסביר. כמו כן, החוק מאפשר קבלת פיצוי ללא הוכחת נזק:

1. מקוריות היצירה  – יצירה לא תזכה להגנה תחת כנפי החוק אלא אם היא מבטאת רעיון מקורי של היוצר. נבהיר כי דרישת המקוריות הזו אין משמעותה כי היוצר לא יכול לשאוב השראה מיצירות אחרות אך יצירתו שלו צריכה להיות מקוריות דיה.

2. יצירה מקובעת -  יצירות אשר יקבלו את הגנת חוק זכויות יוצרים צריכות להיות מקובעות בחפץ פיזי כלשהו.

3. פיצוי ללא הוכחת נזק –  חוק זכויות יוצרים מקנה לנפגע אפשרות לקבל מתן פיצוי ללא הוכחת נזק בסכום מקסימאלי של 100,000 ש"ח.

האם זכויות יוצרים בישראל באמת מוגנות?

כאמור, יצירה יכולה להיות מוגנת רק אם היא מקורית ומקובעת. נראה כי דרישות אלה הן טובות וראויות. נשאלת השאלה האם החוק אכן מגן מספיק על זכויות יוצרים. מצד אחד, ניתן לומר שכן ולו רק בגלל קיומה של אפשרות לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק. מאידך, נגלה לכם כי החוק מכיל רשימה פתוחה של שימושים מותרים ביצירות, כלומר, שיש כאן גם העדפה ברורה של חופש הביטוי על פני הגנה על זכויות יוצרים.

האם איזון זה ראוי בעיניכם? תחשבו על זה....

 אציין כי ייעוץ מקוון באינטרנט בנושאי קניין רוחני, כדאי לקבל ללא עלות בפורום קניין רוחני>>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב