דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על זכויות יוצרים במוסיקה 

מאת    [ 01/12/2009 ]

מילים במאמר: 504   [ נצפה 4089 פעמים ]

זכויות יוצרים במוזיקה - מבוא

ההגנה על זכויות יוצרים נהיית קשה יותר ככל שהשנים חולפות. הדבר נכון פי כמה כאשר מדובר בהגנה על זכויות יוצרים במוסיקה. עידן האינטרנט הופך את ההגנה הזו למסובכת ולעיתים לבלתי אפשרית. לאור זאת, חשיבותו של חוק זכויות יוצרים מתגברת ועל כן חשוב לנו להכירו ולדעת איזה סעדים הוא נותן לנו בעת פגיעה.

שימושים מותרים

חוק זכויות יוצרים משנת 2007 החליף את החקיקה הישנה אשר עיגנה את זכויות היוצרים בארץ. ישנם שינויים שביצע החוק אשר מטיבים עם היוצר וישנם כאלו שאינם מטיבים עמו. אחד השינויים שבחוק אשר מטה את כף המאזניים לטובת ציבור המשתמשים הוא שינוי רשימת השימושים המותרים והפיכתה מרשימה סגורה לרשימה פתוחה. המשמעות היא שבמקרים רבים לא נדע מראש אם שימוש מסוים ייחשב כמותר או אם לאו והדבר ייבחן לגופו של עניין.

למרות האמור לעיל, אין סיבה להיות פסימיים. לצד רשימת השימושים המותרים אשר אינה מטיבה כל כך עם ציבור היוצרים, ישנם אספקטים אחרים בחוק הפועלים לטובת היוצר.

קבלת פיצוי ללא הוכחת נזק

הפרת זכויות יוצרים במוסיקה יכולה לזכות את הנפגע בפיצוי כספי של עד 100,000 ש"ח וזאת ללא שיידרש הנפגע להוכיח נזק. אין כל ספק כי אפשרות זו של קבלת פיצוי ללא הוכחת נזק מהווה מגן חזק ואיתן לציבור היוצרים. היא גם אמורה להרתיע משתמש אשר סבור כי יוכל להתחמק מסנקציה בשל הפרת זכויות יוצרים כל עוד לא ניתן יהיה להוכיח את הנזק שגרם.

נציין כי החקיקה הקודמת הכילה גם רף מינימאלי של פיצוי אך החוק החדש ביטל את רף המינימום והשאיר רף מקסימאלי שעלה משמעותית. הדעות חלוקות באשר לביטול רף המינימום ואולי בצדק. לטעמי, ביטול רף המינימום אינו גזרה רעה כל כך וזאת בתנאי שבית המשפט משתמש בשיקול הדעת שניתן לו על מנת להבחין בין מקרה חמור למקרה קל ובהתאם כך לפסוק פיצוי גבוה למי שזכאי לכך או פיצוי נמוך למי שלא נגרם לו עוול אמיתי.

זכויות יוצרים במוסיקה – תנאי סף

חשוב מאוד להבין כי חוק זכויות יוצרים לא מגן על כל היצירות באשר הן. על מנת שההגנה תהיה אפקטיבית והוגנת, הציב חוק זכויות יוצרים שני תנאי סף אשר רק אם נעבור אותם, תהיה יצירתנו מוגנת מפני הפרה של זכויות יוצרים:

1. דרישת המקוריות  –  משמעות הדרישה הזו היא שיצירה מוסיקלית שאינה מקורית לא תזכה להגנה. יצירה זוכה להגנה רק אם היא תולדה של רעיון מקורי.  אם נעתיק יצירה אחרת, אף אם עשינו זאת ברשות מלאה, לא נהיה זכאים להגנה.

2.  דרישת הקיבוע -  היצירה המקורית צריכה להיות מקובעת בחפץ פיזי מסוים למשל בדיסק.

3. זכויות יוצרים במוסיקה  - דרישות הסף נבחנות היטיב בכל נושא של זכויות יוצרים. הדבר נכון גם כאשר מדברים על זכויות יוצרים במוסיקה. חשוב להסביר כי דרישת המקוריות אינה מגבילה אותנו מבחינת היכולת לקבל השראה מיצירות אחרות אך השראה זו צריכה להיות בגדר דלת בלבד אל עולם של רעיונות מקוריים משלנו.

זכויות יוצרים במוסיקה זוכות להגנה במסגרת חוק זכויות יוצרים. פגיעה בזכויות היוצר שלנו היא פגיעה בלתי הוגנת ומכעיסה אך חשוב לדעת כי חוק זכויות יוצרים נותן לנו סעד במקרים כאלו ועל כן אל לנו לחשוש ליצור ולהתקדם.

 אציין כי ייעוץ מקוון באינטרנט בנושאי קניין רוחני, כדאי לקבל ללא עלות בפורום קניין רוחני>>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב