דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הביופידבק בשירות החינוך 

מאת    [ 29/11/2009 ]

מילים במאמר: 1487   [ נצפה 3643 פעמים ]

בס"ד

ביופידבק בשירות החינוך/ ד"ר דוד אבודרהם

כפי שכבר הוסבר בראשית סקירת הנושא (ביופידבק-המשוב הביולוגי, היכרות עם עולם טכנולוגי מרתק),המשוב הביולוגי הוא תחום מיוחד המשמש היום מטפלים בתחומים רבים ומגוונים.המכנה המשותף לכולם, הוא ההכרה ביכולת האדם ללמוד לווסת התנהגויות ותגובות. ויסות זה מתאפשר בסיוע קבלת משוב הן בדמות תגובה,חיזוק חיובי או תגובה שלילית והן באמצעות מכשור מיוחד המנטר את מצבו הפיסיולוגי בפניו, בזמן אמת. התפתחות במחקר של הביהביוריזם הרדיקאלי,המתמקד בהתנהגות הגלויה של האדם, הביאה להכרה הולכת וגוברת בחשיבותם של המרכיבים הקוגניטיביים בתהליך הלמידה.מחקרים רבים הצביעו על כך שכשהיחסים בין המטפל והמטופל היו חמים,ידידותיים, השפיע הדבר באופן כמעט מידי על מדדי גופו האוטומטים של המטופל.

גם ללא צורך במחקר,כל אחד מאיתנו, ודאי הבחין בכל ימי עבודתו החינוכית כי הדגשה וחיזוק מוקדם של ציפיות התלמידים, משפיעים באופן ניכר על יעילות התהליך החינוכי.כך למשל, אם נקדים בפתיחת שיעור על החשיבות הרבה בחומר שילמד ונבטיח כי הכללים שילמדו בשעה הקרובה, יביאו לשינוי דרמטי בחיי התלמיד,נביא קרוב לודאי לרף ציפייה גבוה שיעודד הקשבה פעילה ורצינית לנאמר בשיעור. מובן שאם לא "נספק את הסחורה", נביא לחיזוק שלילי ולאי אמון, אך אם אכן נעביר מערכת כללים חשובה, עצם יצירת הציפייה משכה את כל "כלי הקיבול" החינוכיים של התלמידים והכינה אותם לקבלת השפע החינוכי שהרעפנו עליהם באותה שעה.

בנוסף לכך, הוכח כי לתהליכים הבינאישיים קיימת השפעה עצומה על תהליך הטיפול או החינוך. כך למשל, מחקר שנעשה בתחום מדד הטמפרטורה הפריפרית(הנמדדת בקצות האצבעות) גילה שוני בתחושות כתוצאה משינוי בקשר הבינאישי. במחקר זה, נבחרו שתי קבוצות נחקרים מאוזנות שעברו טיפול ביופידבק זהה  על  ידי שני מדריכים שונים. בקבוצה אחת,נהג המטפל בחמימות, אהדה וחביבות ובאחרת, הקרין המטפל קרירות רגשית וריחוק. נמצא כי קבוצת המטפל האוהד העלתה את הטמפרטורה ההיקפית שלהם פי שלושה מקבוצת המטפל המרוחק. כמו כן הוכח כי קצב הנשימה של המטפל, משפיע על המטופל.

כמורים מנוסים, נסכים ודאי כולנו כי כשנכנסנו לשיעור במצב רוח מרומם,רגועים ומתלהבים, זכינו לשיעור מצוין וההיפך. 

ככל שהמשוב לפעילותינו יהיה מידי,אמין ובעל משמעות, כך יוכל להוות חלק נכבד בתהליך עיצוב התנהגותנו. זו הסיבה למשל, שרבים מאיתנו מאוד אוהבים להשתתף בשאלונים לבחינת אישיות שתוצאותיהן מידיות ואמינות. רבים מבני הנוער ישמחו מאוד לקחת חלק בשאלונים של :"בחן את עצמך" (המופיעים בשבועונים או באתרי אינטרנט) כשהתוצאות ניתנות לניתוח מידי.

אמנם,משוב מידי עלול לגרום לתוצאה הפוכה מהרצוי. למשל,משוב מידי מהבנק על מצב האוברדרפט בכל קניה, עלול להלחיץ אנשים מסוימים מבינינו.משוב מידי על מבחן בביה"ס או מבחן אישיות בהם התוצאות אינן משביעות רצון, עלול להלחיץ או לגרום לתסכול וכעסים. על כן חשובה מאוד מעורבות המטפל בתהליך המסייע לנתח ולהבין את התוצאות ויכול במקרה הצורך להדריך בהשגת תוצאות חיוביות. על המטפל לדעת באיזו תדירות ועוצמה לחשוף את המטופל למצג המחשב ולגרפים המוצגים בו ולדעת לבצע מספר פעולות שיקטינו את התסכול או אף ימנעו אותו בכלל, כשהמטופל נמצא במצב לחוץ ואינו מצליח לשלוט במדדים.

אולם, משמצליח התהליך והמטופל מבחין כי יש לו שליטה כמעט מלאה על מנגנוני גופו, מצליח לשנות את הטמפרטורה הפריפרית, יכול לייצב את מקצב הלב,מסוגל לנהל את המוליכות החשמלית של המוח ולפרוק את מתח השרירים בגופו,נרכשת תחושה של עוצמה אישית מיוחדת.עוצמה זו מתורגמת במהלך טיפולי נכון לבטחון עצמי הולך ומתחזק, מסייעת לשיקום תחושת המסוגלות,לשליטה בפחדים וחרדות ואף בכאבי ראש,לחצים ומגרנות.


 

באילו טכניקות משתמשים להשגת שליטה בפעולות האוטומטיות של הגוף?

1.למידת נשימות "נכונות", נשימה מהבטן ולא נשימת חזה.נשימה עמוקה ושמירת האויר בבטן למספר שניות ואז הוצאתו במספר נשיפות חזקות כקטר רכבת. מספר נשימות כאלה, מפעיל מייד את המערכת הפראסימפטתית ומרגיע את הגוף.

2.לימוד של הרפיות שרירים,אגרופים קמוצים והרפיה פרוגרסיבית הדרגתית.של כל איברי הגוף בזה אחר זה. שחרור השרירים מלחץ עודף, משפיע באופן מהיר על כל המערכות האחרות בגוף ומשדר למוח רגיעה.

3.טכניקות דמיון מודרך-מסייעות ליצור תחושה אמיתית של חוויה חיובית המשתפת מקסימום חושים באופן וירטואלי,צבע,ריח,תחושות גוף,רגשות וכ'. טכניקה זו נשענת על התפיסה שהוכחה מעל לכל ספק במחקרים רבים ולפיה במוח מתפקד בדיוק באותו אופן במצב "אמיתי" כמו במצב וירטואלי.הוכח שבמקום בו אדם מרגיש-שם הוא נמצא.למשל, המוח יגיב למחשבה על אכילת לימון (בתנאי שתצוייר באופן מלא ובריכוז המחשבה) בדיוק כפי שיגיב באכילה "אמיתית".

4.תרגולי חשיבה חיובית,טכניקות להסטת קשב,הסטת מחשבות שליליות.

5.פיתוח קשיבות (Mindfulness ), הגברת מודעות עצמית וסביבתית.

6. אימון אוטוגני- הרפיה עצמית וכניסה למצב מעין היפנוטי בו מצליחים לחמם את קצות הידיים וליצור רגיעה גופנית ונפשית מלאה.

7.שימוש בהיגדים חיוביים ולמידת סגנון דיבור קונסטרוקטיבי.

בסדנאות שערכתי למורים, הוסברו בהרצאה קצרה באמצעות מצגת, עקרונות הביופידבק ואופן השפעתם על התפקוד השוטף.לאחר הרצאה, חוברו המורים במעגל חשמלי זה לזה, באמצעות כפות הידיים, את שני המורים בקצות המעגל חיברתי לחיישנים וכולם צפו במסך ענק בו נראתה התגובה החשמלית של כלל המוחות שיוצגה באמצעות גרף. המורים התבקשו לשמור על שקט ולהמנע מתזוזות הגוף, כדי לנטרל את פעולות השרירים(שאף הם משפיעות על הגרף) ולצפות רק בתגובות המוח למערכת המנטלית,הרגשית והחשיבתית. כעבור מספר דקות כשהגרף התייצב, הוחל בסדרת מניפולציות. מוסיקה רוגעת והדרכה קצרה באלמנטים של דמיון מודרך הביאו לירידת הגרף(הפעלת המערכת הפראסימפטתית) והגרף הלך וירד. הלחצת הצוות באמצעות "מידע שהודלף" קודם לכן ע"י כמה מהם,הזכרת שמות של אנשים או אירועים שהרגיזו כמה מהם לאחרונה, הפעילה מיד את המערכת הסימפטתית והגרף הלך ועלה.

כך בהמשך, מספר פעולות שהשפיעו רק על החשיבה, על מצב הרוח, על הרגיעה הביאו לעליה והורדה בגרפים ביחס ישר ובאופן מידי.בהמשך,הוצג מסך גרפי של עולם תת-ימי באמצעות דג המתקדם ומשנה צורתו לבת-ים הצוללת ומתקדמת לחללית העולה אל עבר החוף וצועדת כנסיכה אל גביע הזהב המוענק בעבור הגעה לסיומו של המשחק. לכל אורך "המשחק", מניפולציות רגשיות השפיעו באופן ישיר ומיידי על קצב התקדמות המשחק או הסגתו לאחור. הכל מתרחש לנגד עיני כולם,ומתקשר באופן ישיר לטיב המניפולציה הרגשית או החשיבתית המופעלת על הקבוצה.בהמשך ישנם משחקים גראפיים רבים מגוונים ומרהיבים המופעלים כולם באמצעות המחשבה,הרגשות ללא כל מגע יד אדם.

בסדנה דומה שנערכה לתלמידים בכתות היסודי ובתיכון, התרחשו אירועים צפויים, אך מרתקים ביותר.תלמידים,כתלמידים, מתקשים מאוד בשמירה על שקט בלא לזרוק לחלל האוויר הערות בכל רגע.מובן,שחוסר השקט הקבוצתי,בא לידי ביטוי בגרף הולך ועולה והקבוצה התקשתה להכנס לשליטה מרוב התרגשות והתלהבות. בתחילה,לא נעשתה כל התערבות או נסיון להפעיל משמעת מול התלמידים.אט אט התייצב המצב והגרף החל לרדת לשביעות רצון כולם,אבל אז הביעו כמה תלמידים את שביעות רצונם והתלהבותם באמצעות הערות ובדיחות והגרף שוב איים לעלות.אחר מספר דקות, החלו כמה מהתלמידים השקטים בחבורה להתרגז על הקשקשנים, הגרף עלה ועלה ונראה היה שלא ניתן להרשים את התלמידים בצפיה במצב הרגיעה של מוחם. בשלב מסוים, הוסבר שוב לתלמידים מה קורה במוחם כרגע,כפי שמוצג על גבי המסך. הקבוצה נרגעה כמעט לחלוטין והגרף הלך וירד. בהתערבות מרגיעה בטכניקה פשוטה של דמיון מודרך,הלכה מגמת הרגיעה והתעצמה.שני תלמידים חמדו לצון והתבדחו ושוב "קלקלו" לקבוצה,אז בצעד חריג, נתבקשו השניים לצאת מהמעגל. האפקט היה מידי ומהיר, הקבוצה נרגעה והגרף הלך וירד. תלמיד אחר לא הצליח לשלוט בעצמו ושוב ירה מספר הערות שהצחיקו,הרגיזו כמה מחברי הקבוצה.הגרף שוב החל לעלות.הרוגז וחוסר שביעות הרצון של חבריו, בא לידי ביטוי בגרף ממריא אל על. גם תלמיד זה נתבקש לצאת מהמעגל ואז 'בא לציון גואל'. הקבוצה נרגעה,המריאה למקומות אהובים,נרגעה לצלילי מוסיקה ואחר תרגול קצר של נשימות והרגעת שרירים, ירד "מדד הלחץ" הקבוצתי לרמות נמוכות ביותר,השקט והשלווה התאפיינו בפנים שקטות ורגועות ובגרף הולך ויורד.

התלמידים נתבקשו להסיק מסקנות מהסדנה: הם הופתעו מאוד ללמוד עד כמה עצומה השפעתו של תלמיד אחד על תפקוד מוחם וקצב ליבם.יהיו מורים שודאי יראו בניסוי זה אות וסימן לכך שיש להוציא תלמידים מפריעים מחוץ לכתה, אך ודאי לא זאת כוונת הסדנה.

קבוצת מנהלים חוותה את הסדנה לזמן קצר בסוף יום השתלמות מתישה. המנהלים היו כה עייפים שהגרף הקבוצתי ירד בלאות נוראה.כמה נסיונות של מניפולציות רגשיות הניבו תנודות קלות משהו. לבסוף נשלף נשק שהתגלה כנשק יום הדין נגד המנהלים:הם נתבקשו לחשוב על סדר פעולותיהם לקראת ביקורו של המפקח הארצי, ששמו הוזכר באזניהם, כבר למחר בבוקר.הגרף התייצב בדיוק במגמת נסיקה ואיים לחצות את התקרה בדרכו אל הקומות העליונות...המנהלים פרצו בצחוק וטענו כי היה זה מקרי.הוחלף מסך גרפי למשחק הנפשה צבעוני ובאמצעים שונים הושגה רגיעה וזרימת הדג שהחליף צורתו התקדמה במהירות כמעט עד לסיום המשחק הגואל, אבל אז הוזכר שוב סיפור המפקח הארצי וביקורו הקרב ובא...והאמת שוב יצאה לאור לצחוקם המתגלגל של המנהלים העייפים.

מובן שהסדנאות המתוארות לעיל לא מהוות כלל הליך טיפולי, אף לא חלק ממנו.מדובר בסה"כ בסדנת חשיפה מרתקת ומשעשעת,על גבול הגימיק, להיכרות עם התחום. אבל המשוב הביולוגי, איננו תחום בידורי, הוא אכן כלי אבחוני מצוין ואף כלי עזר בידי מטפלים אף בתוך ביה"ס. יועצים ומחנכים יוכלו לעשות בו שימוש מאלף אם יוכשרו לכך.כך למשל יוכל יועץ ביה"ס בשיחות עם תלמידים להסתייע במכשור כדי לסייע לתלמיד לבטא רגשותיו, להכיר בסמלים ובאירועים המלחיצים בחייו וללמוד שליטה בהם.העומס הרגשי המוטל על גיל הנעורים בימינו גדול ולעיתים גדול מנשוא:התמודדות עם מצבים משפחתיים רגישים,משברים במשפחה,הורים עסוקים בקריירה,עמידה מול הזנחה רגשית,בתים חד-הוריים וקשיי גירושים,לחצי מבחנים,קשיים לימודיים, התמודדות חברתית,לחץ חברתי,עולם עמוס פיתויים קלים להשגה ואורבים לפתחם של כל נער ונערה, עומסים רגשיים רומנטיים וסיבוכים אפשריים,אלימות,פחד מאלימות ומציאות של חזק שולט בחלש וכ'.

בעולם המודרני, אין אפשרות לכוחות הטיפוליים בשירותי הרווחה ובמדינה בכלל להתמודד עם עומס המטלות ההולך וגובר מיום ליום. הכשרת יועצים לטיפול בית ספרי, תוכל להיות לעזר רב בהתמודדויות הרבות העומדות לפתחם של אנשי החינוך.במקרים בהם העומס גדול ואין אפשרות לטיפול פרטני, אפשר לבצע סדרה ייעוצית-טיפולית לקבוצת תלמידים ביחד במעין "מעגל חוסן", המוכר בבתי ספר רבים.

צריך בהחלט לנצל את התקדמות הטכנולוגיה ובסיוע שיטות טיפול מוכרות בשילוב עם טכניקות מעט חדשות, אפשר להרחיב את המעגל הטיפולי ולסייע לצוות ביה"ס בהתמודדות עם משברי התקופה וגיל הנעורים.ועוד לא דיברנו על הצורך בתמיכה בצוותי המורים והמנהלים בעצמם בהתמודדות מול הלחצים הכבדים במערכת החינוך הישראלית.

 

הכותב:דוד אבודרהם, דוקטור בחינוך,בניהול רגשי של ADHD

 מעל 35 שנים בחינוך, בניהול תיכון שש-שנתי,

בהכשרות מנהלים ומורים והרצאות להורים ולמנהיגות צבאית

בוגר הכשרה טיפולית של האגודה הישראלית לביופידבק

davidabu10@gmail.com

http://www.davidabu10.co.il

www.starup.co.il

 

הכותב:דוד אבודרהם, דוקטור בחינוך,בניהול רגשי של ADHD

 מעל 35 שנים בחינוך, בניהול תיכון שש-שנתי,

בהכשרות מנהלים ומורים והרצאות להורים ולמנהיגות צבאית

בוגר הכשרה טיפולית של האגודה הישראלית לביופידבק

davidabu10@gmail.com

http://www.davidabu10.co.il

www.starup.co.il

052-3694077




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב