דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ביופידבק-שילוב של טכנולוגיה מתקדמת עם תורות הנפש לסיוע לאדם 

מאת    [ 29/11/2009 ]

מילים במאמר: 2096   [ נצפה 3780 פעמים ]

בס"ד

ביופידבק-המשוב הביולוגי, היכרות עם עולם טכנולוגי מרתק /    ד"ר דוד אבודרהם

 

הביופידבק, המשוב הביולוגי נמצא בעשור האחרון בהתפתחות מואצת בישראל, אחר שנפוץ מאוד במחקר ובשימוש בארה"ב מזה כמה עשורים. בשנים האחרונות גברה המודעות בקרב הגופים הרפואיים בארץ וכיום כמעט כל בי"ח או מרכז רפואי המכבד את עצמו,מחזיק מחלקה לטיפול בשיטת הביופידבק. לאחרונה גבר השימוש אף בקרב פסיכולוגים ומטפלים קוגניטיביים.כיום, אפשר בהחלט להכניס גם את מערכת החינוך לטיפול וליווי חינוכי באמצעות המשוב הביולוגי.

כמה מאיתנו ודאי מרימים גבה למקרא מושג זה, בעבורם יסביר מאמר זה בקצרה את השיטה,מעט על המחקרים המלווים אותה ועוד על השימושים והיישומים הקשורים בה.לסיום אציע מודל לטיפול חינוכי, מודל שלמיטב הכרתי וידיעתי  טרם נמצא בשימוש נרחב ,על כל פנים,לא מוכר בארץ.

אם נשאל אדם מן הרחוב, האם היה מאמין שאפשר לשלוט בפעילות האוטומאטית של מנגנוני הגוף,כמו קצב הלב,לחץ הדם,מערכת הנשימה,הפעילות החשמלית של המוח וכדומה, לבטח היינו נתקלים בתשובה שלילית ובחוסר אמון. לכאורה, אם התשובה היא חיובית לשאלה זו, כי אז יוכלו מרבית בעיות הבריאות שלנו להפתר, על כן שומה עליה להיות שלילית כי הרי אין הדבר הגיוני כלל וכלל.אנו יכולים לשלוט בפעילות המוטורית של הגוף כמו הרמת יד, הזזת רגל או קריצת עיין, אבל לשנות קצב לב, פעילות חשמלית מוחית או טמפרטורת העור? ועוד באמצעות המחשבה...זה כבר נראה כמדע בדיוני. ובכן, אמנם הדבר קשור בהתקדמות הטכנולוגית המואצת שהתרחשה בעשורים האחרונים ואכן, קיומם של מכשירי ניטור חדישים ומדויקים המחוברים לתכנות מחשב ויוצרים מצג גרפי צבעוני,נראה לכל עיין ומוזן בזמן אמת בנתונים מתפקודי הגוף האוטומטים, הם שמאפשרים את התפתחות השיטה המוצאת מקום של כבוד ברפואה ובפסיכולוגיה המתקדמת. ואולם, ראשית התפתחות התחום ותיקה יותר ויצאה לאויר העולם עוד לפני כמה עשורים, אף כי הסתמכה על מכשור מגושם ומיושן יותר.

כולנו מכירים את רעיונות ההתניה הקלאסית מבית מדרשו של פאבלוב. איבן פאבלוב (1849-1936), חקר את מערכת העיכול של כלבים.  אף כי לא התכוון לכך, הפכו ממצאיו לגבי ההתנהגות של מערכת העיכול כתגובה לגירויים שונים לבסיס אחת התיאוריות החשובות ביותר  בפסיכולוגיה. תהליך זה נקרא בפיו:  "למידה מותנית", ועל מחקרו זכה בפרס נובל לרפואה.

פאבלוב הבחין בכך שבכל פעם שהגיש מזון לכלביו, אלה הפרישו רוק שהיווה סימן לתחילת  פעולת העיכול של המזון.הוא רצה לבדוק, האם גם גירויים שונים נוספים, יכולים להשפיע על הפרשת הרוק. תחילה בחר בצלצול הפעמון ובכל פעם שהגיש לכלבים מזון, ליווה זאת בצלצול פעמון. כעבור זמן מה הסתפק בצלצול ללא הגשת מזון ואז הבחין כי אכן הכלבים הפרישו רוק.

בפיתוח תאוריה זו,הציג החוקר האמריקאי פרדריק סקינר(1904-1990) (Burrhus Frederic Skinner)‏ את מחקריו בנושא ההתניה האופרנטית (או התניה אינסטרומנטלית)שהפכה למושג מרכזי בפסיכולוגיה הביהביוריסטית, ולפיה בעלי חיים ובני אדם לומדים מציאות ומסוגלים לשנות ולשכלל את התנהגותם, בעקבות חיזוקים (חיוביים ושליליים) המתקבלים כתגובה למעשיהם. התניה זו פועלת ע"י היכולת ללמד את הנבדק לנקוט בפעולה או להימנע מפעולה כדי להשיג או להימנע ממשהו.

בין שתי סוגי התניות אלה יש קווי דמיון ושוני. כך למשל, בשתי ההתניות נלמדים הקשרים בין מאורעות ובין גירוי ותגובה: בהתניה הקלאסית נלמד הקשר בין גירוי מותנה(הפעמון) לגירוי הבלתי מותנה(הוצאת הריר) ואילו בהתניה האופרנטית נלמד הקשר בין גירוי לתגובה. אולם בעוד שבהתניה הקלאסית, התגובות הן בעיקרן רפלקסיביות הנשלטות ע"י מערכת העצבים האוטונומית, הלמידה האופרנטית מאפשרת להתנות תגובות מוטוריות רצוניות ומובילה ללמידה של תגובות חדשות ומורכבות הנדרשות למציאות החדשה איתה מתמודד הנחקר ככל שיקבל חיזוק שלילי או חיובי להתנהגותו.תגובות שביסודן אינן אוטומטיות והן חדשות ואינן חלק ממאגר התגובות הטבעיות של האורגניזם.

מחקרים רבים וחשובים שנעשו בעקבות תגליות בסיסיות אלה,תרמו רבות להתפתחות הביופידבק.אין כאן המקום להרחיב ביריעה המחקרית, רק נציין כמה מהחוקרים לאלה מבינינו שירצו להעמיק בדבר.(ניל מילר,דיקרה,שפירו,אנגל ואחרים). על כל פנים,עיקר הטיפול בביופידבק מבוסס על ההתניה האופרנטית.גישה זאת מלמדת כי אפשר ללמד אנשים לשלוט בתפקוד האוטומאטי של הגוף באמצעות צפיה במשוב מדויק הניתן בזמן אמת. יחד עם זאת, הגישות הטיפוליות הנלוות למדע זה, קשורות בתחומים רבים ורחבים יותר,כפסיכולוגיה התנהגותית,גישות רפואיות,נוירולוגיות ומעורבות אף בגישות טיפול מהמזרח הרחוק. אפשר להגדיר את הביופידבק כשילוב מיוחד בין המדע המערבי המתוחכם ובין תורות הרוגע הנפשיות הבאות מהמזרח.ההיבט הפסיכופיזיולוגי הוא זה העומד בבסיס השיטה, החיבור בין הגוף והנפש, בין העולם הפיזיולוגי,ביולוגי,נוירולוגי ובין העולם הרוחני המתבטא בתחושות,רגשות,מחשבות, אמונות ודפוסי חשיבה.

בעוד הפסיכופיזיולוגיה עוסקת רק בהיבטים הביולוגים -פיזיולוגים של התהליכים הפסיכולוגים, בא מדע זה לבחון את קשרי הגומלין באופן דו סטרי: כיצד ישפיעו תהליכים מנטאליים,פסיכולוגיים על הביולוגיה והפיזיולוגיה. כאן באים לידי ביטוי דרכי הפעולה היומיומיים שלנו,הלחץ,המתח בו אנו שרויים,סכמות חשיבתיות מקובעות ואמונות נוקשות שלא תמיד יש להן בסיס רציונאלי או אמיתי.כיום, ניתן להוכיח באופן מעורר השתאות כנגד כל הספקנים,כיצד מגיב גופו של אדם, מוחו ושאר האיברים האוטונומיים לכל ההתרחשויות החיצוניות לו ואף למחשבותיו. כיום, באמצעות מכשור מדויק ומתוחכם אפשר להראות בזמן אמת, כיצד כל מניפולציה רגשית וחשיבתית, מופיעה מיד על המסך בדמות שינויי בתפקוד איברי הגוף. אך בטרם ניגע בצד המעשי והיישומי,יש מקום להעמיק אך מעט את ההקשרים הפיזיולוגים והנוירולוגים של הביופידבק, באופן ידידותי ופשוט שיובן לרובינו אף כי איננו נמנים עם עולם הרפואה.

המערכת העצבית שבגופנו מורכבת ממערכת העצבים המרכזית וממערכת העצבים ההיקפית. המערכת המרכזית פועלת באמצעות המוח ועמוד השדרה, דרך הנוירונים והסנסורים,אולם מאמר זה לא יעסוק בה.

המערכת ההיקפית מורכבת מהמערכת האוטונומית והמערכת הסומאטית.המערכת הסומאטית המקבלת מידע מהחיישנים השונים בגוף ושולטת בשרירי השלד.החיישנים המקבלים גירוי מהשטח, מעבירים תשדורת למוח וחוזרים עם תגובה. למשל, האצבע נוגעת בכלי רותח, המידע מועבר למוח וזה נותן פקודה ליד להתנתק ולברוח אל הפה, לצינון הכוויה.

אולם עיקר עניינו הוא במערכת האוטונומית. זו מתחלקת לשתי מערכות כמעט מנוגדות: המערכת הסימפטתית והמערכת הפראסימפטתית. באופן גס לצורך ההמחשה, נגדיר את המערכת הסימפטתית שלנו כמערכת ההשרדות של ה- FF SITUATION , (FIGHT OR FLIGHT=הילחם או הימלט). ברגע שאנו נתקלים באיום,מכינה אותנו המערכת לאחת משתי האופציות: להלחם או להמלט. בכל מצב, כל החלטה שתתקבל, מצריכה כוננות והערכות של מערכת השרירים ולכן מתרחשות מספר פעולות בו זמנית ובמהירות עצומה: נוצר מתח בשרירים,כלי הדם מתרחבים, מערכת הלב נכנסת לפעילות מואצת,מופרשים הורמוני עוררות,הפרשה מוגברת של אדרנלין. כדי "לממן" גיוס נרחב זה, משבית המוח מערכות אמנם חשובות אך כאלה שאינן דחופות להתמודדות עם "האיום", למשל, מערכת העיכול,המערכת החיסונית או מערכת המין.מערכות אלה,על אף חשיבותן, אינן נדרשות לטיפול באיום ולא יקרה דבר אם יושבתו לפרק זמן קצר ועל כן נשאבת האנרגיה מהן ומועברת לטובת ההתמודדות הצפויה. הרגישות בעור ובאיברים הפריפריים מוקהית, הואיל והגוף מתכונן לעימות ורצוי להקהות כאב אפשרי, כמוכן נוצרות עוד שרשרות של תגובות נלוות. זוהי מערכת חשובה מאוד וקריטית להישרדותנו בחיים. בחלוף האיום או כשמתברר למוח שאין כלל איום, למשל כשנזרק לעברנו נחש והמערכת הסימפטתית פעלה, אך כחלוף דקה התברר כי חברנו חמד לצון וזרק נחש העשוי מפלסטיק, המערכת הפראסימפטתית מתחילה לפעול וקוראת לכל המערכות לחזור לשגרה ולהרגע: קצב הלב מואט,המערכות החיוניות חוזרות לתפקד, הדם מתפזר בכל הגוף,הרגישות הפריפרית חוזרת לעצמה והכל בא על מנוחתו בשלום. עד כאן תפקוד נורמאלי של המערכות.

בעולם המערבי ובעיקר במציאות הישראלית המורכבת, אנו מוצאים עצמנו יותר ויותר נתונים בלחץ והגוף שלנו מתפקד במצבי דחק יותר מהנדרש.אם נבחן כל אחד מאיתנו במכשיר EMG לבדיקת טונוס(מתח )השרירים,נגלה כמעט בודאות כי לרבים מאיתנו,במצבי שגרה, יש מתח שרירים פי ארבע,בממוצע, מהנדרש לביצוע הפעילות השגרתית. תופעה זו נגרמת בשל המתח הרב בו אנו שרויים הן בשל היותנו מדינה מערבית בה הזמן חשוב לא פחות מהכסף והן בשל המציאות הבטחונית והמזג הים תיכוני המייחד את החברה הישראלית. כך או כך, אנו מוצאים עצמנו חיים תחת לחץ מתמשך ורק במעט הזדמנויות אנו מצליחים "לפרוק" לחץ זה באמצעים נכונים ויעילים. חשוב להדגיש כי מצב זה נגרם בשל תגובות טבעיות ונורמאליות של מוחנו למציאות המסחררת בה אנו חיים.אולם מוח זה לא זוכה לקבל את פקודת "ההרגעה" המתבקשת ולכן, ממעטת המערכת הפראסימפטתית לפעול ומותירה את גופנו לשליטתה המאיימת של מערכת הכוננות הסימפטתית בלא כל הצדקה  או צורך אמיתי ובלא כל יכולת לפרוק את המתחים שהצטברו.

למשל,ליאור התעורר בבוקר אחר לילה בו לא ישן כראוי,כבר עם צלצול השעון קילל את היום העמוס, החדש הצפוי לו. בהביטו בשעון, גילה כי הוא עומד לאחר לפגישה חשובה עם מועצת המנהלים,פגישה מכרעת לקידום הפרויקט החשוב שעליו לבצע.הוא התחיל את היום "ברגל שמאל" כשהוא לחוץ ותוך כדי זינוק לרכבו נופף לשלום לרעייתו ונעלם.חדשות הבוקר, אותן דואג שלא להחמיץ הרגיזו אותו מאוד ואם לא די בכך,טור ארוך של נוריות אדומות שהשתרך לפניו, בישר לו על "הפקק" הנוראי שכנראה יעקב אותו מלהגיע בזמן לפגישה.נקצר מעט בתיאור סדר יומו העמוס לעייפה, אך בהגיעו בערב הביתה אחר עוד יום שגרתי וקשה,הציג בפניו בנו בן ה15 מכתב חריף ממנהל ביה"ס על התנהגות לא ראויה.לא יקשה עלינו לנחש את תגובתו הנזעמת של ידידנו כשלאחר יום כזה עוד מגיע לו בנו ובשורות לא נחמדות בפיו. מציאות כזו מוכרת לנו כמעט בחיי היומיום, איש ואישה כפי עיסוקיהם ולחצי החיים בהם הם נתונים. המכנה המשותף הוא, שהלחץ ותחושת הדחק של רבים מאיתנו כמו גם השחיקה מהעבודה ומעומסי החיים,מפליאים בנו את מכותיהם יום יום.המצב הבריאותי של האוכלוסיה בכללה מורע מיום ליום. מיגרנות,קשיי שינה,בעיות עיכול ומעי רגיז,מחלות עור למיניהם,קשיים בתפקוד המיני,חשיפה למחלות עונתיות וכשלים חיסוניים ועוד מריעין בישין הניצבים לפתחינו.

יתכן שאיננו מסוגלים להמנע מאורח החיים המערבי. אלה מאיתנו היכולים להרשות לעצמם, פסק זמן בחיים ובריחה לקרחוני נורווגיה או לאיים הקנאריים,אולי יוכלו להרגע מעט מהלחץ אחת לחודשיים.אבל מה תעשה דלת העם? כיצד אנו, האנשים הרגילים, בני המעמד הבינוני, נשרוד בתוהו המערבי?

כאן באות תורות המזרח ומציבות אלטרנטיבות בדמות מדיטציות,יוגה וכ'. שיטות אלה אכן יעילות למי שמתחבר אליהן, אך דורשות שינוי משמעותי באורחות החיים כמעט עד כדי אימוץ "דת רוחנית" חדשה.אולם ליתרת האנשים,באה שיטת הביופידבק, המשוב הביולוגי ומסייעת ללמוד על אופן התפקוד המיוחד לגוף שלנו, לקשר בין הגוף והנפש,המיחד אותנו ובאמצעות סדרת טיפולים קצרה יחסית(10-15 פגישות), ללמוד על התפקוד שלנו, על דרך פעולתו ועל האמצעים המיוחדים שאנו יכולים ללמוד כדי להיטיב את אופן פעולתו כך שהמערכת הסימפטתית תעבוד היטב, אבל רק כשנדרשת כוננות ועוררות. ביתרת המצבים יש ללמוד להפעיל את חברתה הפראסימפטתית כדי להשיב את האיזון לגוף ולהחזיר את כל המערכות לשגרה. אין בכוונת מאמר זה לעסוק בהיבטים הרפואיים של המשוב הביולוגי, רק נציין שבין עיקר הטיפולים הנתנים במרפאות ובבתי החולים בידי הצוותים הרפואיים המוכשרים בטיפול באמצעות ביופידבק נמצאים: טיפול בחרדות,מחלות עור,קשיי שליטה בסוגרים ובצרכים,בעיות מעיים,מעי רגיז,יתר לחץ דם,מיגרנות,מחלת רינאוד(התקפי כיווץ כלי דם ההקפיים בגפיים), בנוסף לבעיות פסיכולוגיות אחרות כפוביות,פאניקה,פוסט טראומה ועוד.

אילו מדדים בודק הביופידבק?

קיימים היום מגוון מכשירים משוכללים המספקים מידע אמין בזמן אמת ע"ג מסך או באמצעות צגים שונים. המידע מוצג באמצעים גרפיים ואף באמצעי המחשה ציוריים,ובגרפיקה צבעונית מרהיבה ובתוכנות מסוימות,אף משעשעת.

1. בדיקת מתח שרירים:EMG(ElectroMyoGram) : באמצעות חיבור לאלקטרודות חיצוניות המודבקות על הגוף, ניתן לראות את מתח השרירים בכל אזור ואזור.כך אפשר לטפל באופן נקודתי בכל קבוצת שרירים תפוסה וללמוד דרכים להשארתה רפויה או במתח הדרוש למצב יום יומי.

2.מוליכות חשמלית של העור:GSR(Galvanic  Skin Response ) זהו מדד בעל תגובה מיוחדת ומהירה, באמצעות חיישנים המורכבים על קצות אצבעות הידיים,או בתנוך האוזן, נקלטות התשדורות החשמליות של המוח בטווח של כשניה-שתיים מרגע התרחשותן.מדד זה רגיש בצורה מרשימה ומהווה ראי מידי לעוצמת המחשבות,הרגשות והתחושות ברגע אמת.

3.טמפרטורת העור: מד טמפרטורה פשוט יחסית, המוצמד לקצות האצבע, מאפשר ניטור של השינויים בטמפרטורת העור. באופן אולי מפתיע,ניתן לציין, כי יש ביכולתנו, רק באמצעות חשיבה ושימוש בטכניקות רגיעה, לשנות את טמפרטורת העור במעלה עד שלוש מעלות! מדד זה משקף את מידת הלחץ-חרדה או הרוגע בו שרוי האדם.כשהאדם לחוץ, יורדת הטמפרטורה ההיקפית בגופו ועולה שוב כאשר הוא הולך ונרגע.

4.מדד נשימה: עוקב אחר נשימות הגוף באמצעות חגורת נשימה המוצמדת לבטן או לחזה או באמצעות חיישן המפענח את הבדלי הטמפרטורה בין האויר הנכנס לגוף ובין זה היוצא, ובכך משקף את מצב המערכות הפנימיות.

5.שונות קצב הלב- HRV (Heart Rate Variability )- מדד המציג את המרווחים בין פעימות הלב ומשמש שיקוף מדהים למצב הרגשי בו נמצא האדם.מכשיר מתאים, מאפשר לנו ללמוד לשלוט בקצב זה ולשנותו בכח המחשבה בשילוב טכניקות רגיעה. השינוי הזה משפיע באופן עקיף על תפקוד הלב והויסות של פעולתו.

6. הפעילות החשמלית במוח:EEG(Electroencephalography)- השייך יותר לתחום הנוירופידבק

7.זרימת הדם במוח:מכשיר המודד אורכי גל שונים בתחום הקרינה האינפרה-אדומה ומאפשר בדיקה של חילוף החומרים באזורים השונים בקליפת המוח.כמוכן מאפשר מדד זה לסייע בהזרמת דם לחלקים במוח, למשל לאונה הפרונטאלית אצל ילדים הסובלים מ ADHD ,ובכך לסייע בהגברת השליטה בקשב ובריכוז.

כיום הורחב השימוש במשוב הביולוגי לתחומים רבים מעבר לתחום הרפואה הקלאסית ואף מעבר לפסיכולוגיה הטיפולית. גופי ספורט רבים ונבחרות המריצות מתחרים לתחרויות אולימפיות, מרבות להשתמש בתחום כדי ללמד את הספורטאי להכיר את גופו ולשלוט טוב יותר בתפקודו.

בארה"ב הולך ומתרחב השימוש בשיטה זו בארגונים מסחריים ובחברות היי-טק בהם נתונים העובדים והמנהלים בלחצי עבודה מרובים. באמצעות הלימוד של השיטה ובאמצעות השימוש בעקרונותיה,מצפים שהאנשים יוכלו כעבור מספר טיפולים בסיוע מטפל ומכשור צמוד,ואחר מסייעים בידם  להעתיק את דפוסי ההתנהגות מהמעבדה או הקליניקה אל מרחבי החיים בלא צורך במכשור צמוד, אחר שהעובד הכיר היטב את גופו ואת אופן תפקודו במצבים השונים.

בצה"ל, ביחידות העילית,החל שימוש במשוב הביולוגי כדי לסייע לחיילים בתפקידים מיוחדים לפרוק מתחים בזמן השיא של הפעילות מבצעית כדי לשפר את ביצועיהן וגם כדי לשמור על שפיות ולחזור לאיזון ורוגע עם סיומה.

אפשר וראוי להרחיב מדע זה אל כל תחומי החיים ואף אל בין כתלי בית הספר ולהעזר במחקר המרתק ובמכשור החדשני בעל הגרפיקה הצבעונית, הממוחשבת והמרהיבה לסייע בטיפול בעומסים פיזיים,מנטליים,רגשיים, בחרדות מבחנים,בלחץ הרב שתלמידים נמצאים בו הן בשל עומס לימודי, חברתי,משפחתי או רגשי, הן מביה"ס והן מזירות חייהם האחרות. כמוכן יש מקום להעזר בו לסייע לצוותי המורים, הגננות והמנהלים הנתונים בלחצי עבודה בלתי סבירים, בלחצי ההישגיות של משרד החינוך וההורים בעמידתם אל מול לחצים אלה ואחרים כמו גם אל מול חוסר הפרגון והתמיכה לו זוכה מעמד המורים בחברה הישראלית.      

 

הכותב:דוד אבודרהם, דוקטור בחינוך,בניהול רגשי של ADHD

 מעל 35 שנים בחינוך, בניהול תיכון שש-שנתי,

בהכשרות מנהלים ומורים והרצאות להורים ולמנהיגות צבאית

בוגר הכשרה טיפולית של האגודה הישראלית לביופידבק

davidabu10@gmail.com

http://www.davidabu10.co.il

www.starup.co.il

052-3694077

 

הכותב:דוד אבודרהם, דוקטור בחינוך,בניהול רגשי של ADHD

 מעל 35 שנים בחינוך, בניהול תיכון שש-שנתי,

בהכשרות מנהלים ומורים והרצאות להורים ולמנהיגות צבאית

בוגר הכשרה טיפולית של האגודה הישראלית לביופידבק

davidabu10@gmail.com

http://www.davidabu10.co.il

www.starup.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב