דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מתי נכון לגבש תוכנית עסקית? 

מאת    [ 27/11/2009 ]

מילים במאמר: 419   [ נצפה 1705 פעמים ]

 

 גיבוש תוכנית עסקית מקצועית ומפורטת הוא צעד חשוב ומרכזי עבור כל עסק. זהו צעד חשוב במיוחד עבור עסקים הנמצאים בתהליכי שינוי מהותיים ומבצעים מהלך עסקי מרכזי: פרויקטים חדשים, כניסה לשווקים חדשים, התרחבות משמעותית, גיוס הון או משקיעים, שיקום לאחר משבר וכדומה. זאת, בשל הסיכויים והסיכונים שבכל צעד כזה, הכניסה לשטחים חדשים ולא מוכרים, הצורך בהתנהלות פיננסית מדוקדקת והדרישה של משקיעים ושותפים להציג בפניהם תוכנית עסקית מפורטת. במסגרת זו, יש חשיבות מכרעת ומשקל רב לזמן גיבושה של תוכנית עסקית: היא אמנם תועיל לעסק בכל שלב משלבי המהלך העסקי החדש, אבל על מנת למקסם את תרומתה ולהימנע מקשיים הנובעים מגיבוש תוכנית עסקית בשלב מוקדם או מאוחר מידי, יש לזהות את התזמון הנכון לכך.

 גיבוש תוכנית עסקית - לא בשלב מאוחר מידי     

יזמים רבים מוצאים עצמם ניגשים להכנת תוכנית עסקית בשלב מאוחר יחסית, לאחר שכבר פיתחו את הרעיון - השינוי או המהלך העסקי המהותי - ואף התחילו להשקיע בו משאבים וליישם אותו בפועל. כלומר, היזמים החלו ליישם את המהלך העסקי עוד בטרם גובשה תוכנית עסקית מפורטת, ולכן בטרם נותח המהלך העסקי לעומק ונבדקו מידת הכדאיות שלו והצעדים אותם צריך לנקוט העסק במהלכו. התוצאה היא שייתכן והמהלך העסקי החדש אינו כדאי כלל מבחינה עסקית, למשל משום שהשוק החדש אליו נכנס העסק כבר רווי, משום שההשקעה הכספית הדרושה לצורך המהלך גבוהה מידי או משום שלא ניתן לגייס את המשאבים הדרושים לצורך המהלך. לחילופין, ייתכן שהמהלך כדאי מבחינה עסקית, אולם דרכי הפעולה שנבחרו אינן מתאימות לצורך המהלך: גויסו פחות מידי או יותר מידי עובדים חדשים, נלקחו פחות מידי או יותר מידי הלוואות, לא בוצעו השינויים הארגוניים והניהוליים הדרושים וכן הלאה. בכל מקרה, ייתכן בהחלט ששינוי בגישה, במוצר, בקהל היעד או באופן היישום של המהלך העסקי - כתוצאה מגיבושה של תוכנית עסקית - יהפוך את המהלך לכדאי, אולם זאת רק לאחר שנגרמו לעסק השקעות והוצאות מיותרות. השקעות והוצאות אלו היו נחסכות אילו גובשה תוכנית עסקית לפני תחילת המהלך העסקי.

 גיבוש תוכנית עסקית - לא מוקדם מידי    

מאידך, גם גיבוש תוכנית עסקית בשלב מוקדם מידי, כלומר כאשר לא ברורים עדיין כל הפרמטרים הרלוונטיים למיזם, אינו נכון. פרמטרים כאלו כוללים בין היתר, את מטרותיו של המיזם החדש (התרחבות, גיוס הון או שותפים, כניסה לשווקים חדשים וכדומה), את קהל היעד לשירותים ולמוצרים שהעסק יספק, את היתרונות היחסיים של העסק ביחס למתחרים ואת הוודאות שניתן להשיג את הידע הדרוש או את הנגישות לידע. גיבוש תוכנית עסקית במצב כזה יהיה בגדר "ירייה באפלה", משום שהתוכנית פשוט לא תוכל להגדיר את יעדי המהלך העסקי ואת דרכי הפעולה למימושם של אותם יעדים, ולכן לא תענה על צרכי העסק.

 

אופק בר השקעות בע"מ  http://www.ofek-bar.co.il שירותי יעוץ עסקי ובניית תוכנית עסקית




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב