דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סיווג טובין - על מה הסוחר לוודא מראש 

מאת    [ 25/11/2009 ]

מילים במאמר: 919   [ נצפה 2189 פעמים ]

לפני שאתה סוגר עסקה כדאי לך, היבואן או היצואן, לברר את נושא סיווג המכס של המוצר שאתה רוצה לייצא או לייבא כדי להמנע מתשלומים מיותרים.

מה המשמעות של סיווג טובין? בגדול אפשר להגיד שיש שתי השלכות מהסיווג שמלווים את המטען.

הסיווג מבוסס על הסכם  בינלאומי שנקרא

Harmonised Commodity Description & Coding System  או בקיצור HS. זוהי רשימה של שמות ומספרים שמתייחסים לכל מטען שיש בו מסחר בינלאומי והמערכת מנוהלת ע"י ה-World Customs Organisation בבריסל , ארגון בו חברים מעל 170 גופים (רובם מדינות).

מדוע מדינות מסכימות שגוף זר ינחה אותם איך להגדיר את המטענים שלהם?

ללא הנחיות אלו הסחר הבינלאומי יהיה הרבה יותר מסובך. לולא היתה מערכת כזו, כל פעם שהיית רוצה לייבא או לייצא היית צריך לבדוק עם המדינה האמורה איך מגדירים את המטען, וכמה מכס תשלם על המטען ואיזה אישורים נדרשים. עם מערכת ה-HS אתה יודע שכמעט בכל העולם משתמשים באותן הגדרות ולפי ההגדרה אפשר בקלות לדעת כמעט בכל העולם כמה מכס תשלם.

איך עובדת המערכת?

כל מטען שאתה מייצא או מייבא צריך להיות שייך לאיזה קטגוריה ומספר מסויים. המספר כולל 8-10 אותיות ואסור למדינות בתוך ההסכם לשנות בכלל את ששת האותיות הראשונות ? זאת על מנת לתת יציבות ואחידות למערכת. יותר מ-200 מדינות בעולם (או מעל 98% מהסחר הבינלאומי) משתמשים במערכת זו כבסיס ל:

?      תעריפי מכס

?      איסוף נתונים של סחר בינלאומי

?      הוראות מקור (לוודא באיזה מדינה הסחורה מיוצרת)

?      גביית מיסים

?      מו"מ בסחר בינלאומי

?      פיקוח על מטענים מוגבלים (לדוגמא: נשק, סמים וכו')

בודקים ומעדכנים את המספרים כל כמה שנים בגלל שפריטים בסחר בינלאומי משתנים עם הזמן. לכן כדאי מפעם לפעם לבדוק ולוודא שהמוצר שאתה רוצה לייבא או לייצא לא נופל תחת שינוי דרסטי שהופך את רווחיות העסקה להפסד.

איך סיווג המכס משפיע על עסקאות סחר בינלאומי?

אם אתה ייבואן, הגדרת הטובין שאתה תקבל יכולה להשפיע ישירות על רווחיות העסקה. זאת בגלל שייבוא לפי סעיף מכס מסויים יכול להביא איתו תשלום מיסים גבוהים. אולי תצטרך לקבל אישורים מרשויות שונות  וזה יכול להגמר בעלויות נוספות ובזבוז זמן יקר. גם אם אתה ייצואן ואתה מוביל עד בית הלקוח בחו"ל תצטרך לשלם מיסי יבוא בארץ היעד.

אפילו אם אתה מוכר על בסיס FOB ועלות ההובלה והמיסים יפלו על הלקוח, סעיף המכס על הטובין ישפיע עליך בעקיפין. קודם כל, מיסי יבוא גבוהים יורידו מרווח הלקוח וישפיעו על הכמות שהוא יקנה ממך או על המחיר שהוא יהיה מוכן לשלם. שנית סעיף מכס מסוים יכול לאלץ אותך, כייצואן, לספק כל מיני אישורים ותעודות שיעלו לך ביוקר בכסף ובזמן.

חשוב לעבוד עם עמיל מכס מנוסה ומקושר

לכן, כאשר מחליטים על עמיל מכס, אם ביבוא ואם ביצוא, כדאי לבדוק היטב את עלות השרות אלא גם לבדוק אם המסווג שלהם בקי, מנוסה ומקושר לרשות המכס, לנמלים ולשדה תעופה. מסווג טוב ימצא לך את הסעיף הכי מתאים לצרכים שלך כדי להוריד, כמה שאפשר, את עלות המיסים שתשלם. זה דורש בקיאות בסיווגים ובעקרונות אשר עליהם הם מבוססים.

אם אתה ייבואן ומצאת סעיף מכס מתאים שלא מחייב אותך לשלם מכס, עליך לוודא קודם שהספק שלך בחו"ל ירשום אותו סעיף במסמכים שהוא מוציא. אם הסחורה מגיעה ורשום סעיף מכס אחר ממה שרצית, אתה תשלם מסים לפי סעיף הרשום במסמכים אלא אם כן עמיל המכס משכנע את רשות המכס שזו הייתה טעות. לא בהכרח הספק יסכים לשים את הסעיף שאתה דורש. במקרה הזה עמיל המכס שלך יכול לעזור לך להתמקח עם הספק כדי לשכנע אותו לרשום את הסעיף שאתה רוצה.

עמיל מכס טוב יודע שהוא צריך לבחור סעיף שיכול לעמוד בביקורת של רשות המכס ? הם לא בהכרח יסכימו עם הסעיף שנבחר. אם רשות המכס מבקשת שתשלם מכס לפי סעיף אחר ממה שאתה רצית, עמיל המכס ינסה לשכנע את הרשות לשנות את דעתה. למרות שרשות המכס עלולה לפרש את תקנוני המכס בראייה צרה ומחמירה ולא בהכרח לטובת היבואן, היא בכל זאת מוכנה להקשיב לטענה הגיונית ומבוססת במיוחד אם הספק בחו"ל טוען אחרת ממה שהרשות חושבת. לפעמים רשות המכס לא תהיו מוכנים לזוז מעמדתם אפילו אם אתה חושב שיש לך בסיס טוב לטענה שלך. במקרה הזה  בדרך כלל כדאי בכל זאת לשלם את המיסים הדרושים UNDER PROTEST ולנסות לקבל בחזרה את המכס, קודם כל דרך עמיל המכס ולפי הצורך גם בתביעה לבתי משפט. בית משפט יסתכל ראשית על מהות הסחורה, שנית על הגדרות הסעיפים ועל משמעותן המשפטית ושלישית ינסה להתאים ביניהם. כתוצאה מהליך זה, יש הרבה מקרים שבית המשפט הכריע לצד העותר נגד רשות המכס.

האם ניתן להשפיע על קביעות סיווג הטובין?

אפילו במקרים שאין סעיף המכס פוטר אותך מלשלם מיסים אבל אתה טוען שאין סיבה טובה להטיל מכס על פריט מסוים זה, יש אפשרות לפעול, מול האגף הרלוונטי במשרד התמ"ת, לשכנע אותם לשנות את סעיף המכס לטובתך.

לדוגמא, לפני כמה שנים חברת תרופות התחילה לייבא מסנן מיוחד ויקר מיפן לצורך תהליך הייצור. החברה שלמה 10% מכס שלאור הכמויות ומחיר הפריט הסתכם בעשרות אלפי שקלים בכל משלוח. בבדיקה התברר שהסיבה למכס הייתה להגן על חברות מקומיות שמייצרות מסננים וזאת למרות  שלא היה ספק מקומי למסנן מסוג זה ולא היה שום סיכוי שיהיה ספק מקומי בזמן הקרוב. בפניה למשרד התמ"ת, הסבירו את זה למטפלים בנושא, סיפקו להם את כל הפרטים הטכניים והמסחריים שנדרשו וכתוצאה מזה, בתוך חצי שנה, הוציאו עדכון לתעריפי מכס שבו הוסיפו מספר חדש למסנן מסוג זה שלא מחייב שום מכם. זאת דוגמא שהמדינה היתה מוכנה לוותר על הכנסה מסוימת לטובת היצרן ? גם בגלל שהיבואן השתמש במסננים הללו כדי לייצור תרופות שרובן היו לייצוא.

לסיכום, הבנת מערכת סיווג מטענים יכולה לחסוך הרבה כסף וזמן ובזה עמיל מכס מנוסה ומקושר יעזור לך.  לפעמים יש אפשרות לערער על הקביעה לרשויות המכס וגם לבתי משפט. גם הספק, שאמור לדעת בדיוק איך להגדיר את הסחורה שהוא מוכר, יכול לעזור לך מול רשות המכס אם הוא חושב שיש  טעות בקביעת סיווג המטען. ובסוף יש אפשרות לבקש שינוי בהגדרה ממשרד התעשייה ומסחר.

 

*הכותב: ג'רמי וייל, כלכלן ומהנל רכש בינלאומי מנוסה. הבעלים של חלון לחו"ל ? יעוץ וליווי בסחר בינלאומי לעסקים דוא"ל: jwindoworld@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב