דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למות מחום או מטיפשות 

מאת    [ 25/11/2009 ]

מילים במאמר: 451   [ נצפה 2147 פעמים ]

אם יש "מעלה" לחום הנוראי שתוקף אותנו מדי שנה בין יולי לאוגוסט, היא בהרהור שאולי בכל זאת יש סוף לעולם, והוא קרב. אתה מזיע ועצבני על המזגן שלא מצליח להתגבר על החזאי, ומרגיע את עצמך בנחמת טיפשים שעלייה שנתית מתונה מותירה לנו בכל זאת כמה שנים שבהם אולי מישהו יצליח לפתח מזגנים יעילים יותר.

כמי שמקשיב באדיקות רבה לתחנות הרדיו הדתיות - עולם של חוכמה בפני עצמו - אני יודע שדברים אינם קורים סתם. לכל דבר יש סיבה, והסיבה היא בדרך כלל רצונו של הקדוש. הוא זה שמחליט מתי ואיפה יירדו גשמי ברכה, היכן האדמה תרעד ומתי היא תירק עלינו את מרתה השחורה. הטבע הוא מתת אל, אבל אנחנו חייבים להתנהג אליו יפה. וכדברי קהלת - "תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי", והרמב"ם פירש - "כי אין מי שיתקן אחריך".

למרות שאין לי ספק שמאחורי הקמפיין הירוק יש כוונות טובות, אני טוען כבר שנים שהגימיקים הפנאטיים המעטרים את הנושא האקולוגי גורמים לכך שאדריכלים רבים מעדיפים להתרחק ממנו, ובעשותם כן, הם בעצם מתרחקים מאושיות המעשה האדריכלי. מקורו של המונח 'אקולוגיה' הוא במילה היוונית 'אויקוס', שפירושה 'מקום מגורים'. כלומר - אם אין 'אויקוס' אין אדריכלות, ולא יעזור שום אוקוס פוקוס.

בניינים לא נועדו לייצר חשמל, וגם לא למחזר מים, אלא כדי לגור בהם, לעבוד ולבלות. ויסלח לי הקמפיין הירוק, אבל המזגן הוא המצאת המאה, משום שהוא תורם לרווחת החיים יותר מכל פטנט אחר. השהייה בחלל ממוזג מורידה מתח, מפחיתה כעסים, משפרת את היעילות, ומונעת תאונות דרכים. הבעיה היא שהשימוש במזגנים סימם את האדריכלים והשכיח מהם שאחת המטרות הבסיסיות של התכנון היא התגוננות בפני האקלים, תוך הקטנת הצורך באמצעי קירור, חימום ותאורה מלאכותיים. ובעברית פשוטה - תכנון מודע אקלים עשוי לחסוך בשימוש בהם באופן ניכר (עד 70 אחוזים) וזה לא נתון שניתן לעבור עליו לסדר היום.

הגיליון החדש של אדריכלות ישראלית נכתב בשיא החום, כאשר הנמלים, הג'וקים והנחשים מקיימים בכל פינה הפגנות זעם על שאלוהים לא הכין אותם למצב ולימד אותם אלקטרוניקה. לאות הזדהות ועם לא מעט רגשות אשמה, החלטנו להקדיש לנושא האקולוגי גיליון שלם כדי לנסות להבדיל בין טפל ועיקר - החל מהשימוש המטעה בצבע הירוק, וכלה בבניינים עתירי צמחים אך זוללי אנרגיה. נוטלים בו חלק אנשים רציניים שהקדישו את חייהם המקצועיים לנושא, התנסו בכל הדרכים האפשריות לעצור את מרכבת השדים הטכנולוגית, בניסיון כמעט נואש להציל את הדור הבא מכליה, ואם אפשר גם את מה שנותר מהדור הזה.

ואגב, המונח 'אקולוגיה' כדיסציפלינה העוסקת בקשר שבין בעלי חיים לסביבתם הטבעית - הוטבע על ידי הביולוג הגרמני ארנסט פיליפ האקל ב-1873 - כתשעים שנה לפני המצאת המזגן ומאה שנים לפני שגילו את החור באוזון. לך תדע אם אין ביניהם קשר.

יש לנו אוזון נהדר, קדוש שמכוון אותנו, ורשות להחליט אם אנחנו רוצים למות מחום או מטיפשות.

 

 

אדריכל ד"ר עמי רן עורך ראשי. אדריכלות ישראלית http://www.aiq.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב