דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


(תכנון מס) הורשה של דירת מגורים וחלוקת העיזבון (חלק ב) 

מאת    [ 29/10/2006 ]

מילים במאמר: 433   [ נצפה 4577 פעמים ]

ברשימה זו שהינה השניה בסדרת הרשימות בנושא הורשת מקרקעין וחלוקת עיזבון, נסקור בקצרה (ממש) את סעיף הפטור הקבוע בחוק מיסוי מקרקעין לעניין הורשת מקרקעין, את הכללים הקבועים בו ואת האופן בו פירשה אותו הפסיקה.
נושא הפטור בהורשה, הוסדר על ידי המחוקק בסעיף 4 לחוק מיסוי מקרקעין הקובע כדלקמן:
" הורשה איננה מכירה או פעולה באיגוד לענין חוק זה. "
וכן לאחריו בסעיף 5(ג) לחוק האמור הקובע כדלקמן:
"(ג) (1) מכירת זכות במקרקעין הנמנית עם נכסי עזבון, או עשיית פעולה באיגוד מקרקעין הנמנה עם נכסי עזבון, יראו אותן כמכירת הזכות או עשיית הפעולה בידי היורשים, על אף האמור בסעיף 4.
(2) במכירה ובעשיית פעולה כאמור בפסקה (1), יום הרכישה ושווי הרכישה ייקבעו בהתאם להוראות סעיפים 26 ו-37.
(3) מנהל העזבון אחראי למילוי החובות הקבועות בסעיפים 73, 76, 90א ו-91 ובלבד שאם לא מונה מנהל לעזבון יחולו החובות האמורות על כל אחד מהיורשים.
(4) לענין סעיף קטן זה, חלוקת נכסי עזבון בין יורשים, לא יראוה כמכירה, ובלבד שאם במסגרת החלוקה ניתנה תמורה בכסף, או בשווה כסף שאינו נכס הנמנה עם נכסי העזבון, יראו את חלק העזבון שבשלו ניתנה התמורה כאילו נמכר.
לענין זה, "חלוקת נכסי עיזבון בין יורשים" - החלוקה הראשונה של נכסי העיזבון בין היורשים לאחר ההורשה, בין אם נעשתה לפני רישום צו ירושה או צו קיום צוואה, כמשמעותם בחוק הירושה, התשכ"ה-1965, ובין אם נעשתה לאחר רישום כאמור. "
אנו רואים שהכלל הפשוט אותו קובע סעיף 4 לעיל הינו כי הורשה אינה מכירה, אינה עסקה ולכן לא חייבת במס ומכאן שגם אינה חייבת בדיווח - אין אירוע מס. המחוקק למעשה איפשר את כניסת נעלי היורש בתוך נעלי המוריש עד למועד בו תימכר הירושה. אלא שנוצרה בעיה, אימתי תם הליך הירושה? המחוקק קבע שמכירת הנכס לצד שלישי בידי מנהל העיזבון אינה חלק מהליך ההורשה עליו ביקש המחוקק להגן במסגרת הפטור . אינה חלק מהליך ההורשה.
עוד יש להבחין בהגבלה נוספת אותה הכניס המחוקק בסעיף 5(ג)(4) המובא לעיל. מחד קובע המחוקק כי חלוקת נכסי העיזבון בין היורשים כמובן שאיננה מכירה. מאידך קבע המחוקק כי לא ניתן להקל על ביצוע החלוקה באמצעות הבאת כספים או נכסים מחוץ לנכסי העיזבון כדי לשפות יורש כזה או אחר; חלוקת נכסי העיזבון נעשית בין היורשים רק בהתאם לנכסי העיזבון וללא תוספת נכסים/כספים חיצוניים. היה ונעשה שימוש בכספים/נכסים מחוץ לנכסי העיזבון, הרי שהחלק שניתן בתמורה לנכס/כספים אלחו יחשב כאילו נמכר ולא יראו אותו כמי שחוסה תחת הפטור הקבוע להליך הורשה.
כתוצאה מהרואות אלו שסקרנו לעיל הר שלדוגמא, מוריש שהוריש לשני בניו 2את דירתו ועתה כ"א מהם הבעילים של מחצית הדירה, עשוי להביאם לכך שלשם מימוש שווי העיזבון יהא עליהם למכור את חלקם בדירה בכפוף לחיוב במס (לדוגמא הם כבר מכרו דירת מגורים אחת השנה). במאמרינו הבא נתחיל לבחון את הפתרונות לבעיה זו.

עוסק בין השאר במיסוי: בינלאומי, מקרקעין, מע"מ, תכנון מס, ירושות, צוואות, נאמנויות, רילוקיישן (relocation) , מיסוי ענף ההיטק ויהלומנים, הלבנת הון. מחבר הספרים: "אמנות מס - 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "נאמנות ומיסוי נאמנות"; '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מע"מ(4 כרכים); מחברם של מאות מאמרים. מרצה ב: לשכות עורכי הדין, רואי החשבון ומכון היצוא הישראלי. מ"מ יו"ר ועדת המיסים וסגן יו"ר ועדת הנאמנויות בלשכת עוה"ד בת"א.
ליצירת קשר - טל: 077-7051717; E- mail: aryetax@gmail.com; סלולרי: 599600 - 0544, מקור המאמר באתר המשרד - http://www.atax.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב