דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התמודדות עם מצבי לחץ אצל ילדים - עצות ותרגילים לדוגמא 

מאת    [ 23/11/2009 ]

מילים במאמר: 638   [ נצפה 5830 פעמים ]

לילדים עולם עשיר בדיוק כמו שלנו המבוגרים ואף יותר.  גם ילדים מתכננים, מקווים, רוצים, חוששים, מתאכזבים, חרדים וכו'.  ייתכנו חששות ממפגש עם אנשים חדשים, לפני תור לרופא, פחד מבעלי חיים, רעשים וקולות שמלחיצים את הילד ועוד ועוד.. ראשית צריך לתת לילד לבטא את חששותיו ללא פחד, לתת להם מקום (כמובן שכל מקרה לגופו, אם הילד מתעסק רק בזה והפך לחרד "כרוני" אז צריך לעודדו להתמקד בדברים אחרים ובד בבד לתת לו כלים להתמודדות) ולכבד את רגשותיו.  היזכרו כמה חרדים אתם יכולים להרגיש לפני ראיון עבודה, מעבר דירה, דייט וכו'.  הילד שלכם מרגיש בדיוק אותו הדבר.  במציאות שלו להתמודד עם ילד שמרביץ לו או מדבר אליו לא יפה עלולה להוביל להמון מתח, מבדק פשוט אצל רופא יכול להיתפס כחוויה איומה וכך כל עניין שמעורר את המתח.

חשוב להבדיל בין גורמי מתח חד פעמיים לכאלה שחוזרים על עצמם.  בעניינים חד פעמיים ניתן לתת לילד את כל המידע שהוא זקוק לו על מנת להתמודד.  לעיתים חוסר ידע או ידע לקוי הינו הגורם לפחד וניתן להימנע מכך עם קצת סבלנות והכנה.  בנוסף ניתן לתת לילד דוגמאות מחיינו שלנו וכיצד אנו מתמודדים עם הלחצים והפחדים.  אפשר לתת לו לצייר את מה שמפחיד אותו ולהפוך את זה יחד לקריקטורה.  למשל אם הפחד הינו מחרקים, אז לצייר יחד חרק גדול בצבעים עליזים וזוהרים, להדביק מדבקות צבעוניות ולתת פן משעשע לדבר.

ניתן גם לחזק את בטחונו של הילד בעזרת טכניקות של דמיון מודרך או תרגילי כוח ועוצמה מעולם היוגה, הטאי צ'י, ג'ודו ועוד.

בפחד שחוזר על עצמו ניתן לטפל ברגישות יתרה על ידי כך שמפשטים את העניין ראשית בשיחה, אחר כך במידע באינטרנט או בספרים, לתת לילד לחקור את הפחד ואת המקורות שלו בנסיון לתת מסגרת שניתן להתמודד עימה.

תרגול קבוע של תרגילים למיגור מתחים, נשימה לשחרור לחץ, שמירה על איזון נכון של פעילות ומנוחה יכולים לעזור מאוד.  ישנם גם תרגילי נשימה שייעודם שחרור ממתחים והתמודדות עם פחדים.

לדוגמא: הצבע הירוק ידוע באיכויות המרפאות והמרגיעות שלו.  תרגלו את התרגיל הבא במקום נוח לילד - בחדרו, על מיטתו, או בכל מקום בו יוכל להתרכז בהוראות.  אחרי מספר פעמים תגלו שהילד ממשיך לתרגל באופן אוטומטי לפי הצורך בכל מצב ובכל מקום.

דמיון מודרך להתמודדות עם פחדים בשילובנ שימה והצבע הירוק: דמיינו את עצמכם יושבים על מחצלת ירוקה, בשדה פתוח, ירוק ומלא עצים, צמחים שונים, פרחים, פרפרים ועוד.. (כיד הדמיון הטובה..) אתם לובשים חולצה ירוקה (אפשר לתאר אותה במדויק או להשתמש בחולצה קיימת), מכנסיים ירוקים, גרביים ירוקים, חובשים כובע ירוק (תנו לילד לבחור איזה סוג), העיניים עצומות ואתם נחים בשלווה של המחצלת, חשים את האוויר הנעים, ריחות הפרחים והצמחייה, חום קרני השמש ונרגעים....  תנו הנחייה לנשום עמוק ולשחרר עם הנשיפות החוצה את הפחד, החשש והדאגה ולהכניס פנימה עם השאיפות אמונה, שמחה ושלווה.  תנו לצבע הירוק להכנס לתוך הגוף ולמלא את המקומות הכואבים, הלחוצים, או אלו שהלחץ מתבטא בהם, לדוגמא ראש, בטן או כל מקום אחר.  בכל מקרה בו חשים לא טוב, נסו לדמיין שאור ירוק ומרפא זורם למקום הזה ומאזן אותו.

אפשר לתת לילד חרד הוראות להרפייה לפני השינה ולהכין אותו לשנת לילה רגועה בטקס נעים ומרגיע של מחשבות חיוביות והרגעת הגוף והנפש לפני ההירדמות.  (דוגמא לכך נמצאת במאמר קודם שפרסמתי חוג יוגה לילדים וגם תרגיל הרפייה לפני השינה לתרגול עם הילד )

חשוב לא לעשות עניין, אך לדעת לאזן וכן להתייחס ברצינות למה שמטריד את הילד.  כמובן שלאורך כל התהליך חשוב לחזקו ולהזכיר לו (גם אם לכם זה מובן מאליו) שאתם תמיד שם בשבילו, אוהבים ותומכים בו, לא משנה מה.

לילדים שנותנים להם את האפשרות להתשתמש בכלים אלטרנטיביים ובדמיון שלהם יש פשוט יותר כלים להתמודד.  תנו להם את המידע, חישפו אותם לאפשרויות ותנו להם להחליט מה עובד להם ועוזר להתמודד.

דוגמאות לתרגילים נוספים ומידע על אופן העברת תכנים דומים אפשר למצוא גם באתר שלי www.yogali.co.il  בנוסף, אתם מוזמנים להירשם לקבלת עדכונים ורעיונות לתרגילים עם ילדים שנשלח למייל שלכם אחת לחודש - להרשמה שילחו טופס קצר ובו פרטי המייל שלכם דרך האתר.

בברכת שלווה מבורכת,

סיבל

סיבל זוארץ - פרחי יוגה - הדרכת יוגה לילדים http://www.yogali.co.il


אמא לליה ומעבירה הפעלות וחוגי יוגה לילדים, שיעורי יוגה טיפוליים פרטיים, ימי הולדת ייחודיים, סדנאות מגע ויוגה להורים וילדים ובעלת נסיון רב במסגרות שונות וגילאים מגוונים.  בעלת תעודת מדריכת יוגה מוסמכת מטעם סמינר הקיבוצים.


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב