דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפוליגרף בשימוש חברות הביטוח 

מאת    [ 23/11/2009 ]

מילים במאמר: 390   [ נצפה 3018 פעמים ]

בשבוע שעבר זכיתי בפסק דין בו התקבל ערעור שהגשתי בשם מבוטח, אשר תביעת הביטוח שלו נדחתה בעקבות בדיקת פוליגרף. המבוטח נמצא דובר שקר באחת מתוך כמה שאלות/נושאים לגביהם נשאל. מצוידת בתוצאה זו מיהרה חברת הביטוח לדחות את תביעתו.

בפנייתו לבית המשפט טען המבוטח: "יש לי נזק לבית ולתכולתו בסך של מיליון ש"ח בקירוב. למה דחו לי את התביעה רק בגין תוצאה חלקית בפוליגרף, בה נמצאתי דובר שקר באשר לתכשיטים שנגנבו מדירתי?"

בית משפט השלום קבע כי חוק חוזה הביטוח מבקש להעניש מבוטחים שמשקרים ומנסים להגדיל את הרווח שלהם על חשבון חברות הביטוח. סעיף 25 לחוק חוזה הביטוח, קובע סנקציה עונשית המחייבת אותו לדחות את כל תביעתו של המבוטח, בלי קשר לחלקיות התוצאות בבדיקה. כך עשה בית משפט השלום.

בערעור חשב בית המשפט המחוזי אחרת וקיבל את טיעוניי המשפטיים. פסק הדין של בית משפט השלום התבטל, המבוטח קיבל פיצוי והצדק נעשה.

החל מ-1.9.2008 מחייבות הנחיות חדשות של המפקח על הביטוח את כל החברות. על פי הנחיות אלו, לא ניתן יותר לאכוף הסכם פוליגרף מכריע על המבוטח. ניתן להציע לו להיבדק בפוליגרף, כך שאם ימצא דובר אמת לפי מכשיר הפוליגרף, יקבל את תגמולי הביטוח במלואם ואם לאו, לא ישמשו תוצאות הבדיקה ראיה במשפט.

ממכשיר שמשמש את חברת הביטוח לדחות תביעות של מבוטחים, הפך הפוליגרף למכשיר שעשוי לעזור למבוטחים לקצר את תהליך בדיקת התביעה שלהם. זו מהות הרעיון העומד בבסיס הרפורמה.  

 במשך שנים נתפס הבדיקה בפוליגרף כאופציה בטוחה לדוברי אמת ("אין לי מה להפסיד אם איני משקר"), או כמלכודת לתמימים המסכימים להיבדק בלחץ חברת הביטוח, מבלי שיש עליהם כל חובה או סיבה לעשות כן.

משנה לשנה עלה מספר המבוטחים שסירבו לפוליגרף בכל מקרה ובכל תנאי, בין היתר בעצת עורכי דין, עמם למד המבוטח הממוצע להתייעץ מוקדם יחסית לאחר קרות האירוע הביטוחי.

כיום, לאור הרפורמה, נדרשת בחינה מחודשת של עורכי הדין והמבוטחים, וגישה הנוהגת היא כי יש מקום לשתף פעולה עם בדיקות פוליגרף, אשר עשויות בהחלט להוות כלי יעיל והוגן.

עו"ד גיא כהן - המשרד מתמחה בתחומי המשפט האזרחי ובעיקר בתחום דיני הביטוח, והנזיקין. לצוות המשרד בראשותו של עו"ד גיא כהן, רקע ונסיון רב שנים בתביעות ביטוח, בייצוג חברות ביטוח ותובעים גם יחד במגוון סוגי תביעות הביטוח האלמנטרי, לרבות תביעות נזקי אש, גניבה, ותביעות שיבוב, וכן בתחום ביטוחי החיים ואובדן כושר עבודה.


לאתר המשרד  www.gco.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב