דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


היסטוריה של טבעות אירוסין 

מאת    [ 22/11/2009 ]

מילים במאמר: 568   [ נצפה 2664 פעמים ]

יש לציין כי טקס האירוסין מלווה, על פי רוב, בהצהרת כוונות משותפת, בתקופת המתנה מסוימת בין ההצהרה עצמה לבין טקס החתונה וכן בהענקת טבעת אירוסין, המסמלת מחויבות הדדית ונאמנות בין שני בני הזוג.

באופן כללי, אירוסין מהווים הצהרת כוונות משותפת לגבי נישואים. בתרבות המערבית המודרנית, ברוב המקרים אין הטקס כולל התחייבויות כתובות לגבי האירוסין, אולם קיימים מנהגים מסורתיים ועתיקים בהם אכן נחתמים חוזים או מנוסחים תנאים כתובים בנוגע לתקופת האירוסין.

בתרבות הנוצרית של ימי הביניים למשל היה נהוג לקיים טקס של אירוסין, ולהמתין תקופה מסוימת לפני קיום טקס הנישואים. חלק מהסיבות לכך היו מגורים מרוחקים, נישואים פוליטיים של מנהיגי ארצות שונות וכן מעמד חברתי כלכלי. האירוסין היוו מעין תקופת המתנה והיערכות לקראת הקמת בית המלוכה החדש לדוגמא.

יש לציין כי המנהג הנפוץ של ענידת טבעות אירוסין על הקמיצה נבע מאמונה שרווחה בתרבות הרומאית לגבי כך שווריד האהבה מחבר בין הקמיצה ללב. המנהג נשתמר גם בתרבות המודרנית ועד היום נוהגים לענוד על הקמיצה טבעות אירוסין ולאחר מכן טבעות נישואין.

טבעות אירוסין ביהדות

ביהדות העתיקה התקיימו הבדלים בין המונח 'אירוסין' למונח 'קידושין'. כיום הצהרת כוונות משותפת בנוגע לחתונה מוגדרת בלשון המשנה כ 'שידוכין' ובעידן הנוכחי כ 'אירוסין'. לאחר קידוש האישה באמצעות טבעת אירוסין, לעומת זאת, לשון המשנה מתייחסת אל האישה כאל "אישה מקודשת" ומשמעות הדבר זהה לאישה מאורסת, האסורה על כולם מלבד בעלה לעתיד. קידושין כשרים צריכים להיערך בנוכחות של שני עדים. במהלך הטקס מעניק החתן טבעת אירוסין לאשתו לעתיד ומקדש אותה בברכה המוכרת מהתלמוד הבבלי: "הרי את מקודשת לי בטבעת זו כדת משה וישראל". כיום טקס האירוסין כהלכתו נערך כבר מתחת לחופה, יחד עם החתונה עצמה, זאת עקב השינויים הרבים שחלו במהלך הטקס עצמו.

בתקופת התלמוד חלה הפרדה בין טקס האירוסין לטקס הנישואין. האירוסין נערכו במהלך ארוחה חגיגית, ובה הושמעה הצהרה מרגשת על האירוסין. המאורסת נחשבה מרגע זה כאשת איש. תקופת ההמתנה עד לטקס החתונה עצמו הייתה עשויה להמשך כשנה ולעיתים אף יותר. במהלכה היה נהוג כי הבעל יפנק את כלתו במתנות, שנקראו "סבלונות" (כפי הנראה בשל הסבלנות שנדרשה לגלות ובשל הסבל שהיה מנת חלקה..).

טבעות אירוסין – חומר וצורה

בעבר נהוג היה לקדש באמצעות חפצים שונים, כמו טבעות פשוטות מעור וכדומה. אולם עם הקדמה והתפתחות התרבות האנושית, השתנו מנחות האירוסין וכעת מקדשים באמצעות טבעות אירוסין, העשויות מחומרים יקרים כדוגמת כסף וזהב.                      

טבעות אירוסין עשויות להיות משובצות באבנים טובות, וכן הן עשויות להיות גם טבעות יהלומים. כיום השוק מציע טבעות אירוסין מרהיבות ביופיין, בעיצוב אישי ובשיבוצים מדהימים של יהלומים ואבני חן אחרות, כמו למשל "אבן החודש" על פי היהדות.  

טבעות אירוסין בימינו

טבעות אירוסין לא נוהגים להחליף או להחזיר, ולכן ישנה חשיבות רבה לבחירה הנכונה. על פי רוב, רוכש החתן בהפתעה את הטבעת לאשתו לעתיד ומקווה לטוב... חתנים רבים העידוכיהסתייעו באם הכלה לעתיד, באחותה או בחברתה ובמקרים מסוימים אף הצליחו לרכוש ולהחליט בעצמם.. מכיוון שעל טעם ועל ריח אין להתווכח, יש לזכור כי טבעות אירוסין צריכות לסמל מחויבות, אהבה ויופי, והן אמורות להיות דבר להתגאות בו ולאו דווקא לנקר עיניים. בהצלחה!




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב