דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימוץ ילדים 

מאת    [ 21/11/2009 ]

מילים במאמר: 759   [ נצפה 6044 פעמים ]

אימוץ ילדים

מהם המקרים בהם יופעלו הליכים של אימוץ ילדים ?

1.              אימוץ של ילד אשר זקוק לאימוץ – במקרים מסוימים בהם ישנם ילדים אשר אין להם בית ומסגרת נורמטיבית לגדול בה, יופעלו הליכי אימוץ כלפי אותו ילד. בדרך זו, למעשה, מסייעים לכל אותם ילדים למצוא בית חם שיאמץ אותם לחיכם, תוך הענקת מסגרת משפחתית. כמו כן, בבואם של בתי המשפט, ליתן החלטה כלשהי בנושא של אימוץ ילדים, העיקרון שינחה אותם, הנו העיקרון של טובת הילד.

2.              אימוץ של ילד אשר משפחתו הביולוגית מבקשת זאת – ישנם מקרים מסוימים  בהם הורים ביולוגים אשר לא מסוגלים לספק לילדיהם את צורכיהם ולו הבסיסיים מסיבות כאלה ואחרות לרבות במצב דברים בו ההורים מצויים בהליך גירושין ואף אחד מהם לא מעוניין לקבל לידיו את משמורת הילדים. במצב דברים זה, יבקשו ההורים למסור את ילדיהם לאימוץ מתוך רצון שיגדלו בתנאים טובים יותר. כמו כן, ישנם אף מקרים בהם ילדים ימסרו לאימוץ אף ללא הסכמתם של ההורים הביולוגיים מתוך העיקרון של טובת הילד, אולם, בתי המשפט, בבואם ליתן החלטה לפיה ילד יילקח לאימוץ גם ללא הסכמת ההורים הביולוגים, ישקלו את מסירת הילד לאימוץ תוך הבחנה והתייחסות לנזק העלול להיגרם כתוצאה מניתוק מסוג זה בין הורים ביולוגים לילדיהם.

3.              הליך אימוץ של ילד למי שאינו יכול להביא ילדים לעולם – ישנם זוגות רבים אשר אינם יכולים להביא ילדים לעולם מסיבות כאלה ואחרות, ובשבילם קיימת האפשרות לפתוח בהליך של אימוץ ילד, כמובן לאחר שיעברו בדיקות רבות בדבר כשרותם ויכולתם לגדל ילד.

4.              התערבות המדינה בהליך של אימוץ ילדים – למעשה, המדינה מעורבת בהליכים של אימוץ ילדים, תוך דאגה שאותו ילד שהנו בר אימוץ, יגדל במשפחה אשר יכולה ומסוגלת לספק לו את כל אותם הצרכים והתנאים להם ילד זקוק.

***ניתן לאמץ ילדים שהינם קרובי משפחה וכן ילדים שאינם קרובי משפחה. כמו כן, על פי החוק, על מנת שבני זוג יוכלו לאמץ ילד, יהא עליהם, לעמוד במספר קריטריונים על מנת שבית המשפט, שהנו הגורם המוסמך היחידי ליתן צו לאימוץ, יאשר להם את בקשת האימוץ. 

התנאים והקריטריונים למתן צו אימוץ על פי החוק :

1.                   כאמור, צו אימוץ יינתן רק על ידי צו בית משפט, כשהשיקול הנו טובת הילד.

2.                   כמו כן, במידה והילד הנו בר דעת ומסוגל להבין דברים, נדרשת הסכמתו ורצונו של הילד להיות מאומץ על ידי מגיש הבקשה.

3.                   את צו האימוץ ניתן לאשר לילד אשר טרם מלאו לו 18 שנה, אך ניתן לסטות מקריטריון זה במקרים חריגים.

4.                   במקרים בהם ניתן צו אימוץ, הצו יינתן תחילה לתקופת מבחן של לפחות חצי שנה.

5.                   על פי החוק, בדרך כלל צו האימוץ יינתן לבני זוג שהנם נשואים אולם, ישנם מקרים בהם, ניתן יהיה לסטות מכלל זה. לדוגמא כאשר, אחד מבני הזוג נפטר, והבן זוג שנותר בחיים מתחתן בשנית עם אדם אשר רוצה לאמץ את ילדו של בן הזוג הנותר בחיים.

6.                   בהתאם לחוק, פער הגילאים בין המאומץ למאמץ צריך להיות לפחות 18 שנים.

7.                   עוד בהתאם לחוק, על המאמץ והמאומץ להיות בני אותה דת.

מה לגבי הסכמת ההורים הביולוגיים לאימוץ ילדיהם ?

ברמה העקרונית נדרשת הסכמתם של ההורים הביולוגיים לאימוץ ילדיהם. אולם, יהיו מקרים בהם לא תידרש הסכמתם. זאת לדוגמא, כאשר לא ידועה זהותם של ההורים הביולוגים, או כאשר ההורים הביולוגיים לא מכירים בילדם, או כאשר ההורים הביולוגיים לא כשירים לגדל את ילדם וכד'.

תוצאותיו של צו האימוץ

למעשה, צו האימוץ הנו צו המקנה להורים המאמצים את מלוא הזכויות והחובות שיש להורים כלפי ילדיהם ושולל את הזכויות והחובות הללו מההורים הביולוגיים לרבות זכויות של ירושה.

כמו כן, קיימים מקרים מסוימים בהם באופן חריג יינתנו זכויות כלשהן כגון זכויות ביקור להורים הביולוגיים.

מה לגבי אימוץ ילדים מחו"ל ?

בהתאם לחוק, בקשה לאימוץ ילדים מחו"ל צריכה להיות מוגשת לעמותה מוכרת הפועלת בתחום של אימוץ ילדים מחו"ל. כאשר על אותה עמותה מוטלת האחריות לבדוק את כשירותם של מגישי הבקשה לרבות מצבם הכלכלי, הסטאטוס של מגישי הבקשה ויושרם.

לאחר הבדיקות שהעמותה עשתה, תיצור היא קשר עם הרשות המוסמכת להליכי האימוץ מהמדינה הזרה, ובמידה ותינתן הסכמה להליך האימוץ מצד אותה רשות, או אז תתאפשר כניסתו של המועמד לאימוץ באישורו של שר הפנים כמובן, בעוד העמותה עורכת בדיקות תקופתיות מול המשפחה המאמצת, בדבר ההתאמה בין המשפחה המאמצת לילד המאומץ.

***המידע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת אי אילו הליכים או לאי נקיטתם של אי אילו הליכים. הסתמכות על האמור במאמר זה הנה על אחריות הקורא בלבד וכפועל יוצא, האחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור במאמר זה, תחול על הקורא בלבד.

 

עוה"ד סטרוגנו הינה בעלת תואר ראשון במשפטים, סיימה את התמחותה בבית משפט לענייני משפחה בחיפה וכן סיימה השתלמות בנושא דיני משפחה ודיני ירושה במכון להשתלמות של לשכת עורכי הדין. עוה"ד שלומית סטרוגנו מטפלת במגוון נושאים בתחום המשפחה והירושה וביניהם : ניהול תיקי גירושין בכללותם וניהול תיקי ירושות וצוואות בכללותם. כמו כן, עורכת דין שלומית סטרוגנו עורכת הסכמים בין בני זוג בענייני גירושין, ממון, מזונות, חזקה, שלום בית וכד' ומגישה בקשות לצו ירושה ולצו קיום צוואה. כתובת: שד' ירושלים 3 (ליד בנק מזרחי), קרית ים. טל': 077-2115151 פקס': 077-2115152 נייד : 050-8560253 דואר אלקטרוני : str_law@zahav.net.il אתר אינטרנט : http://www.easyget.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב