דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ראיון עם עדי שעל לקראת בכורה למופע מחול מאנא, ורטיגו כשגרירי שלום בכנס הGA בוושינגטון. 

מאת    [ 19/11/2009 ]

מילים במאמר: 786   [ נצפה 2288 פעמים ]

ישנים למחצה, יתר חברי ללהקת המחול ורטיגו

יצא לכם בעבר להופיע מול פוליטיקאים ושגרירים בעבר?

לא אחת יצא לנו להופיע לצד הפוליטיקאים, בתפקיד שגריריה של מדינת ישראל.

אני יושב בלובי המלון ומתבונן על הופעתם של העסקנים, באי הכנס, נציגי העם היהודי, מכל צפון אמריקה ומישראל. תגים גדולים עם שמות מבצבצים מתוך מיטב מחלוצותיהם. הם מחייכים ולוחצים ידיים. משחק עם קודים ברורים. יצירת קשר עין, ולאחריו חיוך, אם בן זוגך לא הסיט את מבטו אתה מצמצם את המרחק, מושיט יד לשלום, וקורא את תג השם. מחליפים מילים וכרטיסי ביקור. מפגשים קצרים של 3-5 דקות. עד שמסתיים הדואט, לא יכנס מישהו אחר לטריטוריה. שוב לחיצת יד לפרידה אולי הפעם קרוב יותר . זקיפת הראש והלאה לבא בתור..

מה שאתה מתאר נשמע כמו תיאטרון.


מרבית מרכיבי התיאטרון מתקיימים כאן: דרמה, תקשורת, תלבושות ,קומפוזיציה ואפילו כוריאוגרפיה.

האירוע הגדול והמוערך הזה מזכיר לך אירועים מהעבר?

בעודי נוכח באירוע שם, נזכרתי שפעם הוזמנו להופיע ברבאט. היה זה שבוע ישראל הראשון במרוקו. היינו משלחת של אמנים ירושלמים . נעה ואני יחד עם פנטומימאי וזמר מזרחי. התאכסנו במלון מפואר במרחק בלוק אחד מהתיאטרון, בכל מעלית היה נער שרות ,מיני בר ומיני פינוקים. הייתה מן הרגשה של גאווה ושליחות.

רבאט, לא היו מתנגדים לאירוע?

בדרך מהמלון לתיאטרון שמענו רעש המון סואן. ככל שהתקרבנו הלך הרעש וגבר עד שלפתע מעבר לפינה , נגלה לעיני מחזה שלא אשכח לעולם:

כמה מאות גברים מוסלמים מזוקנים, יושבים על הרצפה, מפגינים וחוסמים בגופם את הכניסה לתיאטרון. מטח יריות באוויר . בין רגע נדבקו אלינו אנשי בטחון (שהיו דומים להפליא לנערי המעלית שהכרנו) הצמידו אותנו לקיר והובילונו לדלת צדדית ישר חזרה למלון. הייתה תחושה לא נעימה. פחדנו. פיזור ההפגנה בכוח העלה בי את כל אותם סרטים שראיתי על מדינות העולם השלישי והתנגדויות למשטר.

חשבתי שאנו עולים על המטוס הראשון הביתה וגם זה לא בטוח, הופעתנו נדחתה ליום שלמחרת. לא האמנו שמישהו יעז להגיע לתיאטרון. אולם כששאלנו את הקהל שמילא את האולם לאחר המופע "כיצד הגעתם לכאן?" סיפרו כי כאשר באו לתומם בבוקר למשרד הפנים לסידורים , נלקח מהם דרכונם ונמסר שיוכלו לקבלו חזרה בערב בתיאטרון. הרגשה משונה להיות שחקן יהודי על במת תיאטרון במדינה ערבית כמו כלי שחמט בתוך משחק של השלום.

איך הייתה הנחיתה בוושינגטון?

"נעה קומי, הגענו" אני מעיר את נעה משנת הדרכים . "איפה אנחנו" שואלת טרוטת עיניים. מנסה להתאפס על המקום והזמן "קריית שמונה? אילת?" "לא" אני עונה "ושינגטון DC". כמעט, אותו דבר.

ואיך היה התיאטרון בו הופעתם?

שוב תיאטרון. אותה קופסא שחורה .אנחנו עולים לבמה המוארת והקהל, אי שם בחשיכה. אינך יודע אם רבים הם או מעטים, האם מלוכני עיניים. או כהי עור . נידמה לי שאם נצבור את כל השעות שבילינו בתוך כתלי התיאטרון נגיע ללמעלה משנתיים תמימות. דפדפנו בדרכונים שלנו, ניראה שהיינו בחצי עולם אבל למעשה לא ממש ראינו הרבה.לא פגשנו יותר מידי אנשים. החלטנו שיש צורך בשינוי.


ומה היה השינויי אותו רציתם?

ביקשנו להעמיק את החוויה שלנו עם הקהל . סדנת תנועה לבני נוער אמריקאים יוצאי תכנית "תגלית" יחד עם עמיתיהם הישראלים במפגש חוזר. שיעור אורח ללהקה מקומית. שוב גילינו את ההנאה במפגש המחול הבלתי אמצעי על שטיח באולם JCC במרכז יהודי, שבו כולנו יחד, חשים מקרוב את נשימת הרקדנים והקהל, מוארים באותה תאורה (גם אם היא פלורוסנט בלתי מחמיא). שם מתרחשת חוויה אמנותית נוגעת בעומק, אנושית שבטית, חוויה דו כיוונית משמעותית.

איך הרגשתם עם העדרו של ברק אובמה באירוע?

הודיעו שהשחקן הראשי, ברק אובמה, לא יגיע. מורגשת נפילת מתח בקהל. ביבי לעומת זאת הגיע ונתן הופעה מצוינת.הרבה תקשורת.מחכים.שוב עולה המתח בקהל, היפגשו מאחורי הקלעים?
חולפים לידי אנשי ביטחון, שרים וראשי קהילות, מדברים על עתיד העולם היהודי ותפקיד ישראל ואני שואל את עצמי מה אנחנו עושים פה? מה מקום האמנים בכנס הזה? האם אנחנו ההפוגה קומית בין השיחות הרציניות. האיום העיראקי, המצב הכלכלי? האם יש חשיבות לאמנות שאנו מביאים? מישהי שואלת האם כאן זו ההופעה של זוכה כוכב נולד (American Idol)
(מצחקקת) ומה הייתה תשובתכם?
"לא" אנחנו עונים לה "אנחנו להקת מחול מישראל עם אמירה חברתית!?" אולי אנחנו בכלל רק ליצני חצר המלך?

ואיך הוצגתם באירוע?
"ועכשיו" מודיע הכרוז, "תעלה להקת המחול ורטיגו מישראל" . הקהל מוחא כפיים.
עמעום אורות, הדיבורים והשקת הכוסות מתמעטים. חצי חושך, חצי שקט. אנשים ממשיכים ליצור קשרים . קצת פחות ממחצית תשומת הלב מופנית לעבר הבמה. רקדנית עם בלון שחור חוצה את הבמה לצלילי מוסיקת ואלס נוסטלגי. דואט,טריו ,קוורטט, תקשורת לא מילולית. רגע של קסם למי שרוצה .מחיאות כפיים. הקהל קם רגליו. אנשים נגשים לומר עד כמה נהנו. אחת מוחה דמעה. משאירים כרטיסי ביקור. הערב ממשיך והמחול הישראלי- חוצה גבולות ללא צורך בשפה או בהסברים.

bodyways להקת מחול עכשווי המהווה מקום מפגש פיזי-אנושי לאמנים ולקהל. לוקחת את הקהל בכל פעם מחדש, למסע בלתי צפוי, מרגש ומאתגר.מייצגת אמנות עכשווית בקנה מידה בינלאומי וזוכה בפרסים ולביקורות מעולות.
ורטיגו בעיר 02-6244176
ורטיגו בכפר 02-9900235

 

מאמרים דומים ניתן למצוא ב- bodyways 'דרך גוף' חוגים סדנאות


עוד על הופעות, על ריקוד ועל מחול בפורטל דרך הגוף




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב