דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדידת לחץ דם: מהי השיטה הנכונה למדוד לחץ דם? 

מאת    [ 18/11/2009 ]

מילים במאמר: 724   [ נצפה 6140 פעמים ]

אחת הבעיות הנפוצות בקרב רופאים ובקרב אלו המבצעים מדידות ביתיות הנה טכניקת המדידה.  טכניקה לא נכונה או שימוש במכשור לא מתאים עשויה להראות מדידות שאינן תואמות את לחץ הדם האמיתי.  מדידות אלו יכולות להוביל לטיפול תרופתי מיותר באלו שאינם סובלים מיתר לחץ או לחוסר טיפול באלו הסובלים ממנו.

ראשית, יש לבצע את המדידה בישיבהחשוב להפשיל את הבגדים באופן שבו לא ייווצר לחץ על הזרוע על-ידי השרוול המקופל.

לפני המדידה חשוב להקפיד על מנוחה של 5 דקות לפחות כדי לבטל את העלייה בלחץ הדם הנגרמת ע"י מאמץ. 

מומלץ שלא לעשן חצי שעה קודם לבדיקה ולא  לשתות קפה או משקה המכיל אלכוהול שעה קודם לבדיקה.  אלכוהול, קפאין וניקוטין הנם חומרים המשנים את קוטר כלי הדם ועשויים להשפיע על לחץ הדם. 

חשוב להשתמש בשרוולית מדידה המתאימה לגודל הנבדק.  כאשר השרוולית  צרה מדי (כפי שקורה לעיתים בנבדקים שמנים המשתמשים בשרוולית המותאמת לנבדקים בעלי משקל תקין), עשויות להתקבל מדידות גבוהות מהמציאות ואילו כאשר השרוולית רחבה מדי (כפי שקורה בחולים רזים מאוד), המדידות שתתקבלנה תהיינה נמוכות מהמציאות.

חשוב שלפני תחילת המדידה, יראה מכשיר המדידה לחץ  0.

חשוב שגובה הזרוע בה מבוצעת המדידה יהיה בגובה הלב. לדבר ישנה משמעות רבה, הואיל ואם, לדוגמא, הזרוע גבוהה מהלב ב-15 ס"מ, נקבל תוצאה נמוכה ב-10 מ"מ כספית מהערך האמיתי. אם הזרוע נמוכה, לחץ הדם שיימדד יהיה גבוה באותו יחס.

חשוב לתמוך בזרוע בה מבוצעת המדידה, לכן מקובל להניח את הזרוע על שולחן.  בהיעדר תמיכה הולמת לזרוע, עשויה הפעלת שרירי הזרוע על ידי הנבדק להביא לעלייה של כ-10% בערך הדיאסטולי האמיתי.

כאשר מודדים לחץ דם במכשירים הידניים, יש למשש את העורק הברכיאלי ואז לנפח את השרוול עד ללחץ הגבוה ב-30 מ"מ כספית מהנקודה שבה נעלם הדופק של עורק זה.  במכשירים אוטומטיים, מתבצע ניפוח אוטומטי של השרוול לערכים אלו.

במכשירים הידניים חשוב להקפיד על שחרור איטי של האוויר מהשרוול עם ירידת הלחץ בעמודת הכספית, בקצב של 4-2 מ"מ כספית לשנייה, תוך האזנה בעזרת הסטטוסקופ הלחוץ בעדינות מעל העורק הברכיאלי.  במכשירים האוטומטיים, שחרור השרוול מתבצע באופן אוטומטי ואין, כמובן, צורך בהאזנה לפעימות העורק.

לחץ הדם הסיסטולי מוגדר כלחץ שבו נשמעות לראשונה פעימות הדם בעורק הברכיאלי.

יש להמשיך בהורדה הדרגתית של הלחץ בעמודת הכספית עד לנקודה שבה נעלמות פעימות הדם בעורק הברכיאלי - זהו הלחץ הדיאסטולי.

יש להמשיך להוריד את הלחץ בעמודת הכספית בהדרגה לאחר העלמות פעימות הדם בעורק הברכיאלי תוך המשך האזנה לפעימות הדם. לעתים הקולות נחלשים או אף נעלמים, אך חוזרים להופיע בהמשך עוד בטרם הלחץ הגיע לערך הדיאסטולי. מצב זה, הנקרא פער אזינתי (auscultatory gap), עלול לגרום לקביעה מוטעית של לחץ הדם. 

אם יש צורך במדידה חוזרת, יש לרוקן לחלוטין את האוויר מהשרוול ורק לאחר מכן למדוד מחדש.

חשוב למדוד את לחץ הדם בשתי הזרועות, ובפרט בעת ביצוע מדידת לחץ דם ראשונה. לעתים קיים הבדל של עד 10 מ"מ כספית בלחץ הדם בין הזרועות. הערך הקובע הוא הגבוה, ויש להקפיד למדוד לחץ דם בזרוע זו.

במידה ונמדד לחץ דם גבוה באדם מתחת לגיל 30, יש צורך בזמן האבחנה למדוד לחץ דם ברגליים.  מדידה זו חשובה לצורך אבחון של מצב המכונה היצרות הוותין, אותו נזכיר מאוחר יותר, ומצריכה שימוש בשרוולים מיוחדים, אשר לרוב אינם מצויים במתאר ביתי.

לעיתים יש צורך לבצע מדידת לחץ דם המשווה בין ערכי לחץ הדם בשכיבה ובעמידה.  מדידה זו מכונה "מדידת לחץ דם אורטוסטטית" ומומלץ לבצעה בכל נבדק עם יתר לחץ דם חדש, בחולים מעל גיל 65, בחולים סוכרתיים, בחולה המטופל בתרופות להורדת לחץ דם ובחולה המתלונן על סחרחורות או חולשה.   האופן הנכון לבצע מדידה זו הנו למדוד את לחץ הדם לאחר 5 דקות של שכיבה, ולחזור ולמדוד את לחץ הדם לאחר שתי דקות עמידה.  במעבר משכיבה לעמידה, צפויה ירידה מתונה בערכי לחץ הדם הסיסטולי ועלייה קלה בערכי לחץ הדם הדיאסטולי.  ירידה של יותר מ-20 ממ"כ בערכי לחץ הדם הסיסטולי ו/או ירידה של יותר מ ? 10 ממ"כ בערכי לחץ הדם הדיאסטולי נחשבת משמעותית ודורשת התייחסות.

באדיבות אתר כמוני- חברים לבריאות הרשת החברתית הקהילתית הראשונה בעולם בשפה העברית המיועדת לחולים כרוניים, לבני המשפחה ואחרים. הרשת החברתית היחידה המשלבת מידע רפואי מקצועי עדכני ואיכותי. פורום בריאות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב