דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך נשמור על ידידנו על 4 בריאים בימי החורף הקרים 

מאת    [ 17/11/2009 ]

מילים במאמר: 1153   [ נצפה 3744 פעמים ]

החורף הגיע, אכן מפעם לפעם מזג האויר עדין מתעתע בנו , אך הטמפ. ירדו ,היו כבר מס ארועי גשם משמעותיים,ובכלל כבר החלפנו את הארון לארון חורף, כך גם עם ידידנו על 4 ,

לכלבים השעירים אין כמעט בעיה, לרוב הבעיה היא של הבעלים בעיקר אלה המגדלים את ידידם על 4 בתוך הבית/דירה. בקיץ כלבים שעירים משירים פרווה ומגדלים פרווה קלה יותר, בסתיו הם שוב משירים את פרוות הקיץ והגוף מכין עצמו לגידול פרוות חורף. בתקופות אלו של נשירת שיער מאסיבית בעלים רבים בוחרים לספר את ידידם על 4 , כדי להימנע מכמויות שיער המתפזרות ברחבי הבית. אך יש לזכור כי אם הדבר נעשה בפתחו של החורף, בעוד שלבני האדם נוח יותר לחיות עם כלב מסופר, הרי שהגילוח מקטין את יכולתו של הכלב (תלוי גם בגזע ומשקל) להתגונן בפני הקרה.  , אם  השיער מפריע באופן משמעותי ,מומלץ לספר את ידידנו על 4 לא יאוחר מתחילת אוקטובר ,וזאת ע"מ לאפשר לו לפתח פרווה סמיכה ועבה שתגן עליו בימי החורף הקרים.

ניתן לחלק את עמידותם של ידידנו על 4 למס קבוצות עפ"י גזע,משקל,וסוג הפרווה ,ישנם כלבים בעלי פרווה קצרה  העמידים למזג האוויר המשתנה ואחרים רגישים אליו,כגון  הלברדור,כלב מגזע גדול לרוב עם עודף משקל אשר לא יהסס להכנס לכל שלולית ומקווה מים גם בימי החורף הקרים, גולדן, רועה אוסטרלי, רועה גרמני, האסקי סיבירי ודומיהם  הנם כלבים עמידים,אשר בשבילם גשם וקור ישראלי הנו זמן מעולה למשחקים, לעומתם הוויימרנר, הדוברמן, הבוקסר ודומיהם,בעלי פרווה קצרה ויחסית ללא שומנים תת עוריים,הנם רגישים יותר. במהלך השנים שמתי לב לעובדה כי בחורף כלבי הבוקסר, הדוברמן, הווימרנר, מפתחים בעיות בדרכי נשימה עליונות ומשתעלים בקלות. לעומתם הלברדור כאמור המוגדר גם ככלב מים מסוגל לשחק עם מים בכל עת. הגזעים הקטנים ,ובטח אלו מביניהם שהם בעלי פרווה קצרה,כפינצר, מומלץ  אפילו לקנות סוודר לחורף. כלבים זקנים,או חולים, בעיית לב או כליות, יכולתם להתמודד עם קור ולווסת את חום גופם אינה טובה כמו כלב בריא ולכן כדאי לערוך טיולים קצרים בחוץ.כלב הנרטב בגשם עם סוודר או ללא עלול להתקרר ביתר קלות, כיוון שהמים נספגים בצמר וממשיכים לקרר אותו כל הזמן לכן יש לקנות סוודר המותאם גם כנגד גשם.

החורף כמו אצל בני האדם מביא איתו פרט לגשם גם לא מעט גורמי תחלואה וסיכון,ולכן יש להקפיד כי ידידנו על 4 מחוסן באופן מלא(ללא קשר לאורך פרוותם), עקב צריכת הקלוריות הגבוהה יותר בחורף ע"מ לשמור על חום הגוף,גם בבית על הרצפה הקרה, וגם בחוץ כשקר ויורד גשם, יש להציע מנת מזון עשירה יותר או לחילופין להגדיל את כמויות האכלה בכ10%,לא יותר כי לאחר מכן עם בוא העונה החמה ,עודף משקל זה יהווה בעיה ,גם במידה ונחזור לכמויות האכלה הרגילות , לכן יש צורך להמשיך בטיולים בחוץ עם הכלבים, ובמשחקים בבית עם הכלבים ועם החתולים, על מנת שבעלי החיים יוציאו אנרגיה ולא יצברו שומנים בגוף. לכלבים שאינם מטיילים בחוץ מספיק בעונת החורף, חסר התרגול.והדבר יגרום לעליה במשקל ,מצד שני דבר זה עלול לגרום לבעיה אמיתית עבור כלבים אנרגטיים, שדורשים זמן רב למשחק.
התסכול של השארות בבית עלול  גם כן לגרום לבעיות התנהגות, כדוגמת נביחות, לעיסת רהיטים, ואפילו דיכאון. ניתן לעזור במניעת מצבים אלו על ידי עידוד תנועה ומשחק, מתי שהדבר מתאפשר. בימים בהם מזג האוויר מאפשר זאת, יש לדאוג לטיול ארוך ומשחקים רבים.

 במידה וידידנו ישן בחוץ יש לוודא שהמלונה נמצאת באזור מוגן,מרוח וממים, כגון אחד מקירות הבית כשפתח המלונה פונה לכיוון דרום או דרום-מזרח. בארץ הגשמים יורדים מכיוון צפון-מערב ופתח המלונה בכיוון זה יגרום לכניסת הגשם לתוך המלונה. רצוי לקנות מלונה שיש לה פתח בצד החזית וקיר קטן המאפשר לכלב מקום מסתור פנימי ולא פתח במרכז החזית.

אין בדברי אלה כדי ליצור חשש מטיולים בגשם. כאשר הכלב פעיל ובריא הוא מתחמם תוך כדי הפעילות ואין סכנה. בכל מקרה לאחר הטיול, כדאי ומומלץ לייבש אותו בעזרת מגבת או מייבש שיער, במידה ונרטב באופן משמעותי,

 

לבעלי כלבים בעלי כפלים רבים כמו השאר-פיי או הבולדוג האנגלי מומלץ בחום לייבשם היטב בעזרת מייבש שיער ולוודא שפרוותם יבשה לחלוטין לאחר הטיול. כלבים אלה רגישים ומפתחים לרוב עקב מגע עם מים דלקות ופטריות עור בין הכפלים כתוצאה מהרטיבות .

 

גורים... גורים הם יצורים רגישים יותר ויש להקפיד איתם על מקום מקורה ומוגן מפני רוחות וגשם. רצוי לגדל בחורף גור צעיר בן 7-9 שבועות המגיע אלינו בתוך הבית, גם אם בעתיד הוא יגור בחצר. יש להקפיד ולחסן את הגורים על פי תוכנית החיסונים של הווטרינר הקבוע שלכם ובעיקר להקפיד על לוח הזמנים. לא לדחות חיסון בשבוע כי "לא היה לי זמן","לא היה לי כסף", "שכחתי"... זה באמת חשוב!

רעידות הינן הסממן הראשון לכך שלידידנו על 4 קר מדי. באם הקור ממשיך, הסימנים הבאים הם אפטיות, חולשה, החניכיים עלולות להפוך כחלחלות או חיוורות, השרירים מתקשחים, קצב הלב והנשימה יורד, והחיה מפסיקה להגיב. במידה ואתם מבחינים בסימפטומים אלו, יש לפעול באופן מיידי! ראשית, יש לעטוף את חיית המחמד בשמיכה, במידה וניתן- יש לשים בתוכה בקבוק חם, לא במגע ישיר עם גוף בעה"ח!! באם בעל החיים אינו מגיב, יש לקחת אותו לטיפול באופן מיידי אצל וטרינר!
במידה וכלבכם מתעתד להיכנס לפנסיון בתקופת החורף, רצוי לחסנו מפני שעלת המכלאות, ולדאוג לפנסיון קבוע, אותו הוא מכיר, ואשר בו יילחץ כמה שפחות, על מנת לשמור, כי לא ייאבד אנרגיה חיונית בחורף.

 

 

חתולים ,רוב החתולים החיים גם בחוץ וגם בתוך הבית הם חתולים היודעים מה טוב להם ומה הם העדפותיהם, לרוב חתול שחי גם בחוץ וגם בבית ,יהנה לרוב לשהות זמן ממושך יותר בבית, לעומת עונות אחרות,אך יש להבין כי כחיה אינדיוידואלית נמצא את עצמנו מוציאים אותו ,עקב דרישתו גם ביום חורף קר,אלו החיים בחוץ לרוב יודעים איך לשמור על עצמם והיכן ישנם מחסות שיגנו עליהם מרוחות גשם ורטיבות,כמו אצל הכלבים,יש לודא כי ידידנו הפרוותי מחוסן כראוי,עקב הימצאותם של מחלות נשימה קשות ביותר באוכלוסיית החתולים, מחלות אלו עלולות גם להסתיים במוות, כמו כן מומלץ לסרס/לעקר חתולים ובכך לגרום להם להישאר בסביבת הבית. חתולים רבים נעלמים בעקבות חתולה מיוחמת. חתולות רבות נעלמות בשל ייחום. גם אצל ידידנו הפרוותי ישנה עליה בצריכת הרמה הקלורית ולכן יש לספק להם מזון איכותי ,עשיר ומזין ע"מ שיוכלו לעבור את החורף בשלום,

כמו עם כלבים זקנים,כך גם עם חתולים יש להיות עדינים במיוחד עם חתולים זקנים ובעלי דלקות פרקים, להם כדאי לדאוג למצע טוב לשכב עליו, ולחדר מחומם בלילות הקרים.
באם יש בביתכם מקור חום פתוח כמו תנור גז או אח, יש לשים מסך לפניו, על מנת למנוע כוויות. חתולים מאוד אוהבים להתכרבל במקומות חמים מאוד, ועלולים להיכוות או לשאוף אדים, שגורמים לבעיות נשימה.

 

לסיכום תזונה טובה,ועשירה,טיפול קבוע ומניעתי, קירוי נכון והגנה מפני הגשם והרוח, טיולים יומיומיים וחיסונים נכונים הינם מתכון יעיל לעבור את החורף בשלום!

 

 

 

ד"ר ישראל זילברמן רופא וטרינר חבר בעמותת הרופאים הוטרינריים לחיות מחמד http://www.vetcare.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב