דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השפעת שער הדולר 

מאת    [ 24/10/2006 ]

מילים במאמר: 404   [ נצפה 15271 פעמים ]

בימים אלה שער החליפין של הדולר האמריקאי הינו הנמוך ביותר מזה שנים. מה המשמעות של שער נמוך זה על עסקאות הנדל"ן כאן?

בישראל, כבר מזה למעלה משלושים שנה, נקובים מחירי הנדל"ן בדולרים. גם מחירי מכירת "יד שניה" וגם ברוב המקרים, דמי השכירות. גם מחירי השכירות למגורים וגם מחירי השכירות העסקית. במודעות הפרויקטים החדשים, תמצאו באופן מוקפד מחירים בשקלים או בדולרים, אך גם שם, כמחויב על פי החוק, תמצאו הערה (באותיות קטנות, בדרך כלל) האומרת משהו כמו : " בשקלים, צמוד לשער הדולר היציג ביום התשלום". בקיצור - דולרים!

כשעולה שער הדולר, ובמיוחד כשהוא עולב בשיעור חד בתקופה קצרה, נזעקים הקונים, וטוענים כי מחיר זהה, בשער גבוה דולר גבוה יותר, משמעו שעליהם לשלם יותר שקלים. כשיורד השער, נזעקים מיד המוכרים ובפיהם הטענה כי הם מקבלים פחות שקלים. בתקופת הביניים, נמצאים תמיד המוכרים "החכמים" הנוקבים את מחירי הנכסים שלהם בשקלים וגם הקונים החכמים הנותנים הצעת רכישה שקלית (אבל אלה, וגם אלה חוזרים בדרך כלל למחיר דולרי כאשר הדולר משנה מגמה).

יש צדק, מסוים, בטענות הקונים כאשר עולה שער הדולר בשיעור חד. רוב הקונים לא חסכו עדיין את שווי הבית, והם נזקקים למשכנתא שאותה יחזירו מתוך משכורתם השקלית, שאינה צמודה לדולר. כך, כאשר הם לוקחים משכנתא שקלית, יוצא כי ההחזר החודשי שלהם יהיה גבוה יותר, אם רכשו את הבית כאשר שער הדולר היה גבוה.

באותה מידה, ניתן לומר כי כעת מרוויחים הקונים, כאשר שער הדולר נמוך ובשפל של שנים, כיוון שעל אותה רכישת בית הם ייקחו משכנתא נמוכה באלפי או עשרות אלפי שקלים, וכך יצא שההחזר החודשי שלהם יהיה נמוך בהרבה מזה שהיה מוטל עליהם לו היו רוכשים את הבית ולוקחים את המשכנתא לפני מספר חדשים.

ומה עם המוכרים? האם הם יוצאים נפגעים כששער הדולר נמוך? ניתן לומר כי ברוב המקרים התשובה שלילית: המוכרים אינם יוצאים נפגעים. ברוב המקרים, מוכר הבית "מגלגל" את הפדיון ממכירת הבית אל רכישת בית אחר. מכר בשער דולר נמוך? יקנה בשער דולר נמוך. ולפיכך אין לשער הדולר הנמוך משמעות. חלק מהמוכרים ישקיעו את כספי התמורה ממכירת בית בחשבון חסכון בסיכון נמוך ("השקעה סולידית") עד שאכן ירכשו בית בכספי התמורה, או עד בכלל. ובמה משקיעים בסיכון נמוך? בדרך כלל בדולרים. מכרו את הנכס שלהם בשער דולר נמוך? ירכשו את הדולרים לחשבון החיסכון שלהם בבנק בשער נמוך. לשער הדולר,
שוב, אין השפעה!

ואכן, השפעת שער הדולר על הנדל"ן מצומצמת מאד, וזניחה יחסית להשפעה שיש, למשל, לעלית שערי ריבית משכנתאות. מכיוון שלעיתים רחוקות יימכר בית בישראל במחיר הנקוב על ידי המוכר, תתבטא ירידת שער הדולר לכל היותר בחוסר גמישות מצד המוכר במשא ומתן, ותו לא.

בהצלחה!
יואב איתיאל הוא מבעלי קבוצת בראל נכסים, סוכנות הנדל"ן הדינמית והגדולה ביותר שמרכז הפעילות שלה באזור זכרון יעקב, בנימינה, גבעת עדה , פרדס חנה כרכור, ומושבי חוף הכרמל. יואב איתיאל חזר ארצה בשנת 2002 לאחר 17 שנה בארה"ב ומאחוריו למעלה מ-20 שנות ניסיון בשיווק בינלאומי. איתיאל הוא בוגר הטכניון (1985) בארכיטקטורה ובינוי ערים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב