שאלות שכדאי לשאול
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

שאלות שכדאי לשאול 

מאת    [ 24/10/2006 ]
מילים במאמר: 1035   [ נצפה 5036 פעמים ]

 
 
אב ובנו הולכים במדבר - סיפור
סיפור בדואי ידוע. הנה גרסה אחת:
אב ובנו הולכים במדבר מביטים במרחבים הגדולים בשתיקה. פתאום פונה הבן לאביו ואומר
"יא בבא, למה כחולים השמיים?"
חושב האב מחשבות עמוקות ואז פותח ואומר
"וואלה יא איבני, באמת - לא יודע"
ממשיכים השניים ללכת וכעבור זמן שוב שובר הבן את השתיקה ושואל
"יא בבא, ולמה רחבה אדמת המדבר?"
חושב האב זמן רב ועונה
"וואלה יא איבני, באמת - לא יודע"
הם ממשיכים בדרכם עד ששוב פותח הבן
"ויא בבא, למה נקרא הגמל 'ספינת המדבר'?"
אחרי שעה ארוכה מחזיר לו האב
"וואלה יא איבני, באמת? באמת - לא יודע"
הם ממשיכים ללכת ואחרי כמה דקות פוצח הבן
"יא בבא, זה לא מטריד אותך שאני שואל את כל השאלות האלה?"
עונה לו האב
"לא יא איבני, מה פתאום מטריד אותי. כי אם לא תשאל, איך תדע?"

כוחן של שאלות

"חיה את שאלותיך עתה ואולי מבלי דעת, תחיה מספיק ימים אל תוך תשובותיך" ~ריינר מריה רילקה.

צדק האב - "אם לא תשאל, איך תדע?" שאלות מעידות על מוח חקרן המבקש לברר לעצמו את מה שיספק את סקרנותו. לשם מה? כדי לעשות סדר בדרך תפיסתנו את היקום ובעיקר להבין מה אנחנו עושים כאן ואיך הדברים פועלים. שאלות רבות מנסות לברר מידע ולקבל הסבר אודות תופעות - "למה לפיל חדק ארוך?" "מהו כוכב נופל?" "איך מרתיחים מים?". אם מישהו חשב על השאלות הללו לפנינו ואף טרח לברר את התשובה לכך - נוכל למצוא אותה בכתובים או אצל אדם בעל ידע רחב משלנו. רבים מן הסיפורים העממיים נוצרו מתוך רצון לתת הסבר לתופעות טבע שכיום אנחנו יודעים את ההסבר המדעי עבורן. שאלות מן הסוג הזה מולידות תשובה הניתנת בחפץ לב משום שטיבעה נמדד וברור בין אם היא עובדה או סיפור.

סוג אחר של שאלות מבלבל אותנו בהרבה "למה לא הגעת בזמן?" "למה הוא קיבל יותר?" "למה אני אף פעם לא מוצאת את המפתחות שלי?". יש בהן רצון לקבל מידע אבל הן מעוררות תגובות פחות משמחות משום שהן מעידות לנו על תמונה מקוטעת, שיש בה קושי. סוג נוסף של שאלות יכול ממש להכביד עלינו "מה אני עושה כאן?" "לאן אני הולך?" "מה אתה רוצה להיות כשתהייה גדול?" נדמה שהשאלות הללו מיועדות לכוון אותנו אבל אם אין לנו תשובה נמדדת וברורה עליהן הן יכולות להעיק.

ויש רגעים רבים בהם המתנה העצומה שקיבלנו - היכולת לשאול שאלות - ממש קוברת אותנו "מה הוא חושב עלי?" "מה היא אמרה לו?" "אתה אמרת את זה עלי?" שאלות מהסוג הזה יכולות להסיט אותנו מן הקיום היומיומי ולגרום לרכבת מחשבות אינסופית המובילה במקרה הטוב לדרך ללא מוצא.

"ילדים שואלים שאלות טובות ממבוגרים. 'אני יכול לקבל עוגיה?' 'מדוע כחולים השמיים?' ו'מה אומרת הפרה?' הן שאלות המעוררות תגובה בשמחה רבה יותר משאלות כמו 'איפה כתב-היד שלך?' 'למה לא התקשרת?' ו'מי עורך הדין שלך?'" ~פראן ליבוביץ'

שאלות שכדאי לשאול

ובכל זאת, שאלות הן כלי רב כוח. בלעדיהן אנחנו קופאים על שמרינו ועלולים לבצע טעויות רבות מן הנדרש, לפעמים גם טעויות הרות גורל פשוט מפני שלא שאלנו שאלות. כדאי להשתמש בהן כמה שיותר כך שתמונת עולמנו תהייה בהירה מספיק כדי לדעת באיזה אופן אנחנו מבקשים לפעול. פעולה מביאה לתוצאות, שאלות מביאות לפעולה. אז הנה רשימה שימושית:

שאלות העוזרות לצייר חזון. שאלות כאלה מעוררות אפשרויות עבורנו ומתוכן מסתברת תמונת עתיד אליה אנחנו חפצים להגיע ובה לחיות. ברגע שאנחנו יודעים לאן אנחנו רוצים להגיע נוכל לכוון את מאמצינו לשם.

אם הכל אפשרי ואין שום מניעה קושי או מחסום, כיצד תרצה לחיות בעוד חמש שנים?
אם תוכל להיות כל שתרצה ואין לך סיכוי שתכשל, מה תרצה להיות?
מה ריאלי עבורך להשיג תוך שנה?
איפה אתה בתמונה?
אם היית יכול לשנות פרט אחד בתמונה, מהו הפרט הזה?
מה אתה מוכן לעשות כדי להגשים את החלום הזה?
איזה חלום נותן לך השראה?

שאלות חושפות ערכים. ערך הוא סטנדרט חשוב לאוחז בו. מי שיודע את ערכיו ישאף למצוא דרכים לחזק את נוכחות הערך בחייו.

אילו ערכים משותפים יש לכם?
מה הכי חשוב לך בקשר לזה?
מה הופך את העבודה בכיוון הזה לכדאית עבורך?
מיהם שני האנשים שאתה מעריך ביותר ומהן תכונותיהם המרכזיות?
על סולם בין 1 ל10 - היכן ניצב הערך הזה עבורך?
לאילו ערכים אתה מוכן להתחייב?
מה מצית את הניצוץ בעיניך?

שאלות לאיתור חסימות וגורמים מעכבים. לכל אחד מאיתנו יש הדרכים המיוחדות לו לעכב את מאמציו להתקדם. לא ניתן להסיק מהן הדרכים הללו בלי לשאול במפורש. אם אתם מאמנים, שאלות כאלה חשובות עבורכם במיוחד כדי לא לקפוץ למסקנות לגבי הלקוחות שלכם וכדי לעזור להם למצוא את דרכם המיוחדת והיעילה עבורם.

אם יש דבר אחד בהתנהגותך בעניין שיכולת לשנות, מה זה היה?
בנוגע לעניין הנדון, איפה אתה מרגיש תקוע?
אם יש לך שותפים למעשה או למשימה, במה אתה מרגיש שהם מעכבים אותך ולמה?
האם אתה יכול להבחין בהתנהגות החוזרת על עצמה שאינה משרתת אותך בשאיפה למקום האמור?
למה אתה מחוייב באמת כרגע? האם המחוייבות הזו משרתת את המטרה שהצבת לעצמך?
יש משהו שחשוב לך יותר במצב הזה?
אתה רוצה להשיג את זה? למה?

שאלות לעירור המשך שיחה. כדי לעורר שיחה צריך הצד השני לחוש אמון ובטחון בעצמו ובבן שיחתו. שאלות כאלה יכולות ליצור אוירה מתאימה של בטחון.

מה שלומך היום? אילו הצלחות כבר היו לך היום?
תרצה לשתף?
הדברים שאתה מספר לי משמחים מאוד. מה עשית כדי להצליח בכך?
אתה יכול לתת לי עיצה?
איך אני יכול לעזור?
מה היו האתגרים בעניין הזה שהצלחת להתגבר עליהם?
זה ממש חדש לי! אתה יכול להסביר לי קצת יותר איך זה קורה?

שאלות ממוקדות פתרון. כשאנחנו מתמקדים במה שאנחנו רוצים להשיג יש סיכוי טוב יותר שנמצא פתרונות. התמקדות כזו יכולה לעורר חשיבה רוחבית.

מה אתה רוצה להשיג כאן?
מדוע זה חשוב לך?
אילו עוד תוצאות צפויות?
מה יקרה אם לא תשיג זאת?
אילו דרכים אחרות תשגנה את אותה תוצאה?
מה הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות במקרה הזה?
כיצד היה מישהו אחר משיג זאת?

שאלות להערכה-עצמית. שאלות כאלה עוזרות להתמקד בכוחות ובמתנות שיש לנו כמו גם בחולשות ובהזדמנויות שהן מציעות.

אילו מתכונותיך משרתות את הצלחתך בתחום? איך בדיוק הן באות לידי ביטוי?
באילו תחומים יש לך הזדמנות להשתפר? איך אתה יודע זאת על עצמך?
אילו משובים חיוביים אתה מקבל מאחרים אודות עצמך?
מה היית רוצה ללמוד?
השגת משהו שרצית או שאתה בדרך לשם. אילו צעדים כבר עשית?
מה היו השלבים בדרך אותם יזמת ובהם פעלת?
אילו כשרונות שלך אתה יכול לחלוק עם אחרים שצריכים עזרה?

מקווה שרשימת השאלות הללו תשרת אתכם נאמנה בחייכם האישיים והמקצועיים. כמובן שיש עוד הרבה שאלות טובות אבל הרשימה הזו היא מקום טוב להתחיל בו או להיזכר בשאלות בהן אינכם עושים הרבה שימוש.

לימור שיפוני The Story Telling Company Inc מספרת סיפורים בכל מדיום - עין בעין, בכתיבה, מדיות דיגיטאליות, באזזים שיווקיים ובכל דרך בה יכול סיפור לצאת החוצה ולהגיע אל מי שצריך ורוצה לשמוע אותו. מנחה סדנאות במדיה חברתית לאנשי מקצוע בתחום המרקום, שיווק, משאבי אנוש, גיוס והדרכה, ניהול וכתיבת תוכן.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב