דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על הפער בין הרצוי למצוי בקשר של חונך - חניך 

מאת    [ 16/11/2009 ]

מילים במאמר: 494   [ נצפה 3287 פעמים ]

ברבות מהמסגרות לחינוך בלתי פורמאלי ובפרויקטים של חונכויות לילדים ונוער , עוברים החונכים תהליך הכשרה מסוים טרם המפגש הממשי עם הילד הנחנך. הכשרה זו מולידה בתוך החונך ציפיות ופנטזיות לגבי מה שיתרחש בתהליך החונכות. ציפיות אלו ותקוות אלו הן חלק חשוב בתחילת התהליך ועל רכזי ההכשרות לתת הדעת כיצד לסייע לחונך בפער המובנה הנוצר בין הפנטזיות שהחזיק בתוכו טרם המפגש והייאוש שנולד בתוכו לאחר שמגלה החונך את הפער בין מה שציפה לבין המתרחש בפועל.

 

פערים סביב תפיסת החונך את החניך

 

 החונך לרוב מדמיין חניך משתף פעולה, נענה ברצון ומתגייס בקלות למטרות החונכות תוך שהוא מוקיר תודה לחונך שמגיע ומעריך אותו על השקעתו. בפועל במפגש הממשי לא אחת יתקל החונך בחניך סרבן, שכחן או לא מחויב, בעל רצונות משל עצמו ואינו מגלה נכונות ומוטיבציה להתחייב לתהליך החונכות ולמטרותיו. על כן במקרים מעין אלו בתהליך ההכשרה  יש להכין את החונך גם למצבים אלו ולאפשר חשיבה כיצד ניתן להבין את התנגדותו של החניך. על המכשיר להעניק מספר כלים  לחונך שיאפשרו לו לנהל דיאלוג משמעותי עם החניך על מטרות המפגש וליצור בתוכו מחויבות חרף קשייו.

 

 

הכנה מעין זו תצמצם את הפער בין הפנטזיה לבין הממשי ותעורר פחות ייאוש בקרב החונך.

פערים סביב תפיסת החונך את עצמו

 החונך נוטה לדמות עצמו כאומניפוטנטי כל יכול,לעיתים במימדים קיצונים של אימוץ פנטזיית הצלה לגבי הילד הנחנך, ובמקרים אחרים אף פנטזיות של אימוץ וגוננות. בעת המפגש הממשי נפגש החונך לא אחת עם תחושות של בלבול, של כעס, של חוסר אונים, ולעיתים אף הרגשה כי השקעתו הינה טיפה בים ואינה משתלמת. תחושות אלו והפער בין הפנטזיה לממשי שוב עלולות ליצר הרגשה של ייאוש ואיבוד האמונה כי יש בכוחו לעשות משהו משמעותי עבור הילד.

על כן בתהליך ההכשרה יש לאפשר מרחב להתבוננות פנימית שיסייע לחונך לבדוק את הציפיות שלו מעצמו, מתהליך החונכות ומהחניך, להדגיש את ערכו של התהליך בחונכות ולא ליפול במלכודת של בחינת הקשר סביב מפגשים בודדים. רצוי לכוון את החונך להגדיר לתהליך החונכות מטרות ריאליות ההולמות את החונך ואישיותו ואת החניך ומקומו הרגשי.

 

לאור הנאמר לעיל יש לתת את הדעת זמן קצר לאחר תחילת החונכות על יצירת מרחב עם החונך בו יתאפשר לו לדון בפער זה שנוצר בתוכו ולעבד אותו מבלי שהרכזים יהיו שיפוטיים ויסיקו מכך על אופיו ואופן תפקודו של החונך, אלא אף יתנו הכרה ולגיטימציה לתחושות אלו ואסטרטגיות להתמודדות מבלי לוותר על תחושת החיוניות והמשמעות האדירה שיש לתהליך החונכות.

הכותבת הינה פסיכולוגית קלינית מתמחה בטיפול רגשי בילדים נוער וכן בהדרכות הורים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב