דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שנים שהם כמו זוג עיניים 

מאת    [ 13/11/2009 ]

מילים במאמר: 1260   [ נצפה 2481 פעמים ]

האם זוגיות הינה ברירת מחדל עבור כל אחד מאיתנו?

האם יתכן שאדם יחיה ללא מערכת יחסים זוגית עם בן זוג אך עדין יהיה מאושר?

האם כל מי שמצהיר כי הוא מבקש  לצרף בן/בת זוג אל חייו  באמת מעוניין בכך?

רבות השאלות אשר ניתן לשאול בנושא זה אך ללא ספק זהו גם נושא עמוק ורחב.

 

המרוץ אחר זוגיות

יותר ויותר אנשים  מכל טווח הגילאים מוצאים את עצמם  תרים אחר בן זוג תואם. מחפשים אותו במאגרי היכרויות קיימות בכל ערוץ אפשרי, מחפשים אותו בסביבתם הקרובה  והרחוקה , חולמים על בן  או בת הזוג  המושלם, על נשמה תאומה , על יחסים זוגיים אשר יש בהם הכל- עניין, משיכה, אהבה, תשוקה, הבנה, מרחב, חברות, קרבה. מה לא. כל מה שחסר להם להרגשתם בחייהם .  פעמים רבות אנשים, אף בתוך מערכת יחסים קיימת, עדין ממשיכים לחלום ולפנטז על מערכת יחסים מדהימה אשר תשלים את צרכיהם הפיסיים והנפשיים.

ידוע  לכל כי זוגיות הינה מעין נטייה או צורך טבעי של כל אחד ואחד  מאיתנו וכי רבים שם האתגרים.

מה קורה בזוגיות עושה אותה  לחוויה כה מאתגרת ולעתים אף בהרגשה לכה  חמקמקה?

אולי זוהי הקרבה והפתיחות אשר אנו צריכים ליצור על מנת להכניס אדם נוסף אל תוך  מעגל חיינו. אולי זהו הצורך להעניק מרחב לקרובים אלינו  ולקבל  בהם  גם את  מה שאינו  מקובל בדרך כלל על עצמינו.

אולי זהו גם האתגר הגדול  העומד בפני כל אחד מאיתנו  להסכים להיות חשוף רגשית ופגיע מעצם היותו מאוהב וזקוק לנוכחותו של אדם נוסף בחייו.

רבות נכתב על מערכות יחסים זוגיות אך מעולם לא העלו את הנושא הבא... 

האם אני יכול לחוות זוגיות  גם אם אין לי בן או בת זוג בחיי?

לעניות דעתי ,זוהי שאלה מאתגרת שכן היא רומזת על כך שיתכן שכל אחד מאיתנו יכול להיות אדם  זוגי(לחוות זוגיות עם עצמו)ללא כל  תלות במערכת יחסים חיצונית.

מן הראוי לבחון זאת.

מה עלי להעניק במערכת יחסים זוגית נתונה?  נראה שהערכים החשובים לקיומה של מערכת זוגית טובה  באשר היא הינם- אהבה, כנות, כבוד,חברות,הקשבה, רגישות, רצון ותשוקה לקרבה פיסית ונפשית.

בעודנו מוזמנים להעניק מכל אלה   לאדם נוסף בחיינו נשאלת השאלה – האם בכלל  יש בידינו אוצרות ערכיים אלה על מנת להעבירם לבני זוגנו  הפוטנציאלים, כלומר: האם אנו  מעריכים ומכבדים את עצמנו די והותר  , האם אנו אוהבים את עצמנו או רגישים וקשובים לעצמנו די והותר  וכך הלאה. גם אם אנו חושבים שכן , הרי שחשוב כי נבדוק האם אנו  חשים מאושרים  ומלאים עם עצמנו , קשורים ומחוברים לעצמנו מתוך קבלה ואהבה עצמית  שלמה?!

מן הסתם , אם כל אחד מאיתנו יתבונן בכנות על עצמו הרי שהוא בהחלט יכול למצוא מה לשפר בתקשורת האישית הקיימת שלו .

ההערכה העצמית שלנו היא זו  שבונה את רמת  הביטחון העצמי שלנו , את הסיפוק והכבוד אשר אנו רוכשים לעצמנו וכך הלאה בתגובת שרשרת. אך אם חסרה בי מידת מה  של אמון בעצמי(מה שבדרך כלל קורה לכולנו פה ושם ) הרי שזה  בהחלט  פוגע בהערכתי העצמית . כך נוצרת תגובת שרשרת היוצרת בנו חסרים נוספים ופוגעת במעגל האיזון הקיים שלנו. במצב זה , הצורך הטבעי שלנו הינו להתאזן בחזרה.

חסר קיים זה אף משפיע על  מערכות היחסים שבחיי אך ללא ספק יבלוט יותר במערכות היחסים הקרובות  והאינטימיות שלי. 

כיצד יוצרים אינטימיות במערכת יחסים?

ככלל, אם נמשיך לבחון נושא זה הרי  שעצם המילה " אינטימי" - המציינת קירבה פיסית ונפשית חזקה- היא כשלעצמה עשויה לאיים  על רבים משוחרי  הזוגיות באשר הם. הרי אין כלל וכלל הגדרה ברורה למהות החוויה  הנקראת "אינטימיות". זוהי חוויה רגשית לחלוטין הדורשת תפקוד רגשי מובהק.    אך במידה שאיני  יוצר תפקוד רגשי אינטימי וקרוב שכזה עם עצמי (כדוגמת אהבה, פתיחות, הקשבה, רגישות או  מגע אמיתי עם עצמי) – כיצד אוכל ליצור אותו עם אדם נוסף בחיי? מהיכן תצוץ לפתע פתאום מיומנות ספציפית זו במערכות היחסים החיצוניות שלי?

הרי תפקודיי החיצוניים ניזונים ישירות מתפקודיי הפנימיים . ואלה האחרונים נגזרים ישירות מבחירותיי  (אלה המודעות ואלה שאינן מודעות)- כיצד לנהל את מערכת היחסים  החשובה ביותר בחיי- את  מערכת היחסים שלי  עם עצמי!

מסתבר שכמו שאנו זקוקים לעתים  להכניס דבר מה מתוק אל פינו ואנו עשויים  לבחור לסרב לנו ולמנוע זאת מאיתנו או כמו שאנו עשויים לבקש לקבל חום , מגע ואהבה מבן הזוג שלנו ובפועל אנו עשויים לסרב לעצמנו למרות הזדקקותנו.כלומר, להירתע בפועל כאשר הוא מציע לנו קירבה ואהבה .כמו שאנו חולמים על לבנות לעצמנו בית, משפחה ומערכת יחסים חמה ומספקת עם בן זוגנו ואנו עשויים לפרק זאת כשזה סוף כל סוף קורה בפועל בחיינו.כמו שאנו חיים עם בן זוג שאנו אוהבים מעומק ליבנו אך אם זאת  בוחרים כל העת לטעון נגדו ,לריב עימו ובדרך זו ליצור על מרחק קבוע כל העת בינו לבינינו . כך אפשר להמשיך ולהביא  דוגמאות נוספות  רבות מספור על הבחירות שפעמים רבות אנו מבצעים אשר אינן הולכות בכפיפה אחת עם צרכינו העמוקים יותר. 

קונפליקט וקושי במערכות יחסים

מה פשר הסתירה הקיימת בין רצוננו העמוק בזוגיות לבין דרכי פעולה אלה שבפועל נראים כמרחיקים  מאיתנו את הזוגיות בה אנו חפצים ולא דווקא מקרבים אותה?

נראה כי פער זה מרמז על הקונפליקט הקיים בנו בנושא זה. על הקשיים שלנו אשר עימם עלינו להתמודד דרך נושא זה. קשיים אשר הינם אישיים לחלוטין לכל אחד מאיתנו.      קשיים להיפתח , קשיים להתקרב, קשיים לקבל, קשיים לאהוב, קשיים להיות רגיש וקשוב, קשיים לפתח הערכה, אימון   ועוד ועוד.. כל אחד עם קשייו הוא. מה שבטוח הוא שיש מוצא מסבך נתון זה. ברור לחלוטין שבמידה ואלה הם הקשיים שלנו הרי שבידינו גם התשובות עליהם. הווה אומר, אם נבחר להתמודד עם כל קושי קיים שלנו(כפי שהוא גם  מתבטא במערכות יחסים ובזוגיות בחיינו ) הרי שנוכל גם לשנות את תפקודינו ואת מצבנו העכשווי. נוכל להחזיר לנו קשב, אהבה , פתיחות, רגישות, שיתוף פעולה וכל משאב יקר ערך אחר אשר עשוי לקדמנו אל עבר ההישגים אותם אנו חותרים ליצור בחיינו.

לשם כך עלינו להעלות קשיים אלה  אל מודעותנו ולהתחיל להגיש לעצמנו עזרה וחיזוקים החיוניים להתקדמותנו.  במידה וכך נעשה אנו עשויים להרגיש כיצד אנו מאחדים יותר ויותר את עצמנו מבפנים. משלימים את הנתקים הקיימים בנו , מחברים בחזרה נימי נימים של חוטים קרועים , ממלאים  בחזרה את החסרים הקיימים.לומדים להעריך , לכבד ולאהוב אותנו בדרך של לקיחת אחריות ופעולה על מצבנו. כך למעשה  אנו יוצרים תקשורת  אישית שלמה יותר עם עצמנו.

ואז, בנקודה מסוימת  בתוך תהליך זה ,אנו עשויים לפגוש לפתע בעוד זוג עיניים לצידנו. ממש כך ,ללא כל מאמץ. הן עשויות להופיע לפתע  פתאום בדמותו של בן זוג אהוב המצטרף אל חיינו ואשר דרך הופעתו בעצם מסמן לנו כי הנה כבר השגנו את אותם הישגים פנימיים המאפשרים  לנו לחוות בפועל את  הזוגיות עליה חלמנו.

פעם אחר פעם חזיתי בתהליך זה מתרחש לנגד עיניי. פעם אחר פעם הגיעו אלי אנשים בודדים ועצובים אשר ביקשו זוגיות חמה ואהבה  בחייהם. ופעם אחר פעם ראיתי כיצד הביטו פנימה אל תוכם, זיהו את החסרים אשר הביאו אותם אל חווייתם  הנוכחית ופשוט( ממש כך) בחרו בחירות שהינן  זוגיות יותר עבור חייהם. השיקוף לכך בלט וקרן למרחוק בדמותו של בן זוג לחיים אשר הופיע בחייהם... וגם נשאר.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

טליה נתנאל
מנחת סדנאות תקשורת אישית ובין אישית - סדנאות הילד הפנימי, סדנאות נשים להעצמה נשית ועוד. מרצה בנושאים אלה.
מיסדת מרכז נתנאל - מרכז הפועל ליצירת חיים של שיתוף פעולה, איזון והרמוניה פנימית.
כמו כן, דוגל בסיוע ובתמיכה פעילה בין אנשים, קבוצות ועמים בכל דרך וערוץ אפשריים.
טל'- 054-4701679
talia@natanel-center.co.il
www.natanel-center.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב