דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מזונות ילדים בגיל 15-18 

מאת    [ 11/11/2009 ]

מילים במאמר: 424   [ נצפה 4700 פעמים ]

מזונות ילדים בגיל 15-18

אב מחויב במזונות ילדים בישראל מכוח סעיף 3 לחוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות) תשי"ט-1959, אשר מפנה את החיוב במזונות ילדים להוראות הדין האישי החל עליו. הדין האישי אשר חל על אב במשפחה יהודית הינו הדין העברי אשר נקבע וגובש בידיי חז"ל. במשנה תורה לרמב"ם והשולחן ערוך נקבע שהאב חייב לספק לילדיו את הצרכים ההכרחיים עד גיל 6 בחיוב נושא כפיה, ולאחר מיכן עד גיל גדלות שהוא גיל- 12 לבנות, ו- 13 לבנים החיוב יהיה מדין צדקה. הצדקה הינה חובה אשר חלה על האב והאם כאחד, ושיעור הצדקה יחול על שני ההורים בהתאם להכנסה הפנויה שיש לכל אחד מהם, עד כדי סיפוק מלוא מזונות הילד.  

תקנת הרבנות הראשית תש"ד האריכה את חיוב האב במזונות ההכרחיים של הילדים בחיוב נושא כפיה עד גיל 15 לבן ובת כאחד. בע"א 591/81 - יחיאל פורטוגז נ' רוית פורטוגז . פ"ד לו(3), 449, קרא בית המשפט העליון מתוך הדין העברי את החובה לספק את מזונות הילדים מדין צדקה גם מעל גיל 15 ובכל גיל, ובמטריית החוק אשר קובע את החובה מזונות ילדים עד גיל 18, התקבלה תוצאה לפיה מזונות ילדים בגיל 15-18, יפסקו על פי דיניי הצדקה.

כאמור, האב מחויב בדמי מזונות ילדים בגיל 15-18 מדין צדקה, ונראה שלאב תהיה מעט רווחה כאשר האם תיקח חלק בנטל המזונות. אלא שאם הדיון המשפטי במזונות הילדים לא יערך בסמוך לגיל 15 או לאחר מיכן, יאלץ האב לשלם את אותם המזונות ששילם עד גיל 15 גם עד גיל 18. הסיבה לכך נאמרה בפסיקה, והיא ששינויי בגיל הילדים אינו משמש עילה עצמאית להפחתת מזונות ילדים. למעשה, ההיגיון בפסיקה ברור, שאם לא נקבע כך, בית המשפט היה קורס מעומס התביעות שהיו מוגשות אליו.

אלא שקיים גם פתרון ביניים אשר יכול לעשות צדק גם עם האב, והוא עושה אנלוגיה "מהלכת קירשנר", שם קבע בית המשפט את "חזקת הנזקקות", לפיה ילד נחשב לנזקק בתקופת השירות הסדיר בצה"ל, ולכן הוא זכאי למזונות מהאב בתקופת השירות בשיעור של שליש מהסכום שנפסק לו ערב הגיוס.

למעשה, כשם שביהמ"ש קבע בהלכת קישנר את חזקת הנזקקות לילד בעת שהוא משרת שירות חובה בצה"ל, ואפשר לאם לתבוע את המזונות עבורו למפרע, כך ניתן לקבוע חזקה לפיה אם שעובדת במקום עבודה מסודר ויציב בעת הדיון על מזונות הילדים שגילם נמוך מגיל 15, כך חזקה עליה שתמשיך לעבוד והשתכר באופן דומה גם כשהילדים יעברו את גיל 15. משמעות החזקה תאפשר לבית המשפט לפסוק את מזונות הילדים מראש ובאופן מדורג, עבור ילדים עד גיל 15, עד גיל 18, ובתקופת השירות הצבאי. כמובן שניתן לקבוע את המזונות הילדים באופן מדורג גם בהסכם המזונות בין ההורים, ולא אמורה להיות שום מניעה מצד בית המשפט לאשר את ההסכם בפסק דין.

הכותב הינו מנכ"ל ארגון  אידאה - זכויות הגבר במשפחה  ארגון אשר מספק תמיכה וסיוע לגברים בבעיות זוגיות וגירושין, לרבות משמורת ילדים, הסדרי ראיה, מזונות אישה, מזונות ילדים, חלוקת רכוש, איזון משאבים, יחסי ממון, ידועים בציבור, אבות בעל כורחם, גניבת זרע, סרבני גט, אלימות במשפחה, פלילים במשפחה, ועוד.


 


אידאה - למען זכויות הגבר במשפחה


רח' היצירה 31, רמת-גן,     טל':  03-6132225  


מרכז מידע ארצי בשיחת חינם -  1800-270280


-  נאמנות וסודיות מלאה מובטחת -


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב