דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גינת גג: טיפים לשימוש בחומרי גלם מתאימים וטיפול נכון בתחזוקה 

מאת    [ 10/11/2009 ]

מילים במאמר: 535   [ נצפה 3188 פעמים ]

מצע גידול לגינת-הגג - טוף, אדמת עציצים או פרלייט?

כשחושבים באיזה מצע גידול להשתמש, חשוב לשקול מספר גורמים משפיעים: מה המשקל שלו (יותר קל = פחות עומס על הגג), כמה מים הוא אוחז (כמה שיותר יותר טוב!), האם הוא מאוורר מספיק, והאם קל לשטוף אותו ממלחים.  מצע הגידול שנותן היום תשובה מצויינת לכל הגורמים הנ"ל הוא הפרלייט.  העובי של המצע, אגב, ייקבע לפי גודל הצמח שנשתול - 10 ס"מ מצע לצמחים בגובה 0-100 ס"מ, 30 ס"מ לצמחים בגובה 2-3 מטר, ולעצים - מצע עמוק יותר (וגם שטח גדול יותר בכדי שלא יתהפכו ברוח).

השקיה של גינת הגג

תכנון השקיה נכון חשוב ביותר לגינת הגג הן בעידוד של צימוח אופטימאלי, במניעת בזבוז מים ובחסכון בעבודת אחזקה מיותרת.  המרכיב הראשון בהשקיה טובה הוא מערכת השקיה אוטומטית עם דישון פרופורציונאלי (כלומר, עם בקר השקיה, משאבת דשן ומכשיר למניעת זרימה חוזרת - מז"ח), שטוב גם לצמחים וגם חוסך בטיפול.  סוג ההשקיה יהיה כמו בגינת-הקרקע - לדשא רצויה המטרה ולשיחים רצוי טפטוף (מומלץ בצבע חום ובקוטר קטן כדי שלא תבלוט לעין). חשוב לוודא שיש פיזור נכון של המים בהתאם לעומק המצע, לסוג וגודל הצמחייה ולעונות השנה, וכן שהלחצים מתאימים ושהספיקה מתאימה.  צריך לשאוף לכך שעודפי המים המסולקים מהמרפסת יגיעו לחלקת גינון בקומת הקרקע ולא יזרמו על פני הריצוף.  לבסוף, לאחר שהגינה הגיעה לכיסוי סביר של הצמחייה, רצוי להוריד את מינון ההשקיה והדישון למינימום - הצמחים מסוגלים להסתדר עם הרבה פחות מים משנדמה לרובנו!.

 צמחיה מתאימה לגינת-גג: הגודל כן קובע

כשמגיעים למשתלה (טובה!), חשוב לקבל מידע לגבי הגודל הטבעי הסופי של הצמח ולפי זה להעריך גם את משקלו הסופי (אם מתאים לעומס המותר על הגג).  כמו כן נבקש מידע על מאפייני הצמח - האם מתאים לשמש או לצל (חלקים שונים בגג עשויים להיות עם צל וחלקים אחרים ללא), האם מתאים למזג אויר המסויים של הגג, האם עמיד בפני מחלות ומזיקים, האם חסכוני במים (כי הכנרת מתייבשת וגם הכיס), ומה מידת האחזקה שהוא דורש (גיזום כל שבוע? עלווה רבה וכד').  חשוב לוודא שהצמחים גודלו במצע גידול מתאים (ולא באדמה!!).  לגבי המבחר, גינת-גג עם מצע מאוורר, דישון והשקיה אוטומטיים מאפשרת חיים טובים למגוון רחב של צמחים, אפילו צמחים שהוגדרו על ידנו בעבר כצמחי-בית מובהקים, כך שהבחירה חופשית יותר מאשר בגינת-קרקע.

כשאנו מעצבים את הגינה, חשוב מאוד להתאים את גודל הצמחים לגודל הגג או המרפסת.    בגינות-גג רבות אנו פוגשים שימוש בצמחים גדולים, או לא מתאימים, שאמנם מסתירים את המרפסת מהשכנים, אך גוזלים מהמרחב שלנו ובאים על חשבון רב-גוניות ועניין שהיו יכולים ליצור מספר צמחים קטנים יותר.  אנו אמורים להשיג את ההיפך, במיוחד במרפסות קטנות.  מה עושים?  ההמלצה הצפויה היא להמנע מצמחים גדולים מדיי, אלא אם כן המרפסת גדולה.  המלצה נוספת היא, שלפני קבלת החלטה בנוגע לגובה הצמח שהינכם רוצים לראות, שבו על כיסא, שם יהיה גובה העין של המסתכל ברוב הזמן, לא בעמידה! חשוב לשמור על גובה המעקה/הצמחייה הכי נמוך שאפשר, כדי שעין המסתכל תוכל "לטייל" גם מעל ומעבר לגבול המרפסת. חשוב שהעין תראה תוך כדי תנועה ימינה ושמאלה גם שמיים ולא רק חומה ירוקה (וזאת מבלי להרים את הראש).  המלצה אחרונה היא להימנע מרצף של גינון לאורך המעקות, ריצוף שמגיע חופשי על הקיר יוצר הרגשה של מרחב גדול יותר.  איך בכל זאת להסתתר מהשכנים?  מטפס או גדר יפה יכולים לתת את אותו האפקט ללא גזילת מרחב.

 

רב נוי מתמחה בפיתוח גינות על מבנים ומשטחי בטון באמצעות תשתית מצע דק .המערכת של רב נוי מאפשרת גמישות מלאה בתכנון והקמת גינות על כל משטח בטון: גגות, מרפסות, חניונים ושטחים ציבוריים. המערכת מגנה על האיטום מפני חדירת מים ונזקי שורשים. היא קלת משקל כך שאינה גורמת לעומס על יסודות המבנה. רב נוי היא יבואנית בלעדית של יריעות הבידוד והניקוז המתקדמות של חברת ZinCo ומעניקה ללקוחותיה ליווי וייעוץ מקצועי לאורך כל הדרך: משלב תכנון המבנה, בדיקת תשתיות האיטום ועד לפיתוח הנוף ובחירת הצמחייה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב