דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המקומון: תוצר ביקוש של חמש פונקציות עירוניות 

מאת    [ 06/11/2009 ]

מילים במאמר: 372   [ נצפה 2484 פעמים ]

המשך למאמר שפורסם בעקבות מחקר שנערך במחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטה העברית 1983

ישראל הינה מדינה צנטרליסטית במהותה: הפערים בין המרכז החזק לפריפריה החלשה, השלטון המרכזי השולט בשלטון המקומי וכך גם התקשורת הארצית ממוקמת במרכז ומרבה לעסוק במרכז הגיאוגרפי, החברתי, הכלכלי והפוליטי של ישראל.

הסיכוי של תושבי הפריפריה לקרוא או לשמוע ולצפות בתקשורת על המקום בו הם גרים מתמקד בעיקר במקרים של רצח, אונס, שוד, או אירוע בטחוני.

הצנטרליסטיות של ישראל נובעת בין היתר מכך שהמדינה נולדה אל סדרה של איומים קיומיים משמעותיים ומשימות לאומיות קרדינליות שחייבו ריכוז מאמץ וסמכויות. עוד לפני קום המדינה מוסדות הישוב היו בעלי אופי ריכוזי וצורכי המדינה הצעירה הובילו אל המשך התופעה.

בהמשך התפתחות המדינה נעלמו חלק מן הסיבות שהצדיקו את הריכוזיות אך השלטון המרכזי לא מיהר לבזר את כוחו ואף עשה מאמצים לאורך כל הדרך להדק את שליטתו על השוליים.

בהיבט התקשורתי, החוסר בכיסוי תקשורתי הביא לצמיחת צרכים שהולידו את תופעת המקומונים. העיתון המקומי כחידוש במערכת העירונית נולד כתגובה לצורך של חמש פונקציות בעיר:

1. בעלי העסקים המקומיים: הכלכלה העירונית היתה חסרה פלטפורמה פרסומית. בעלי
עסקים נמנעו מפרסום חסר תוחלת בעתונות הארצית, במחירים גבוהים עבור הפצה
באזורים שאינם רלבנטיים לעסקיהם. מבחינתם, המקומון איפשר התאמת טווח
הפרסום לטווח המוצר במחיר התואם את נכונותם להשקיע בקידום עסקיהם מול קהלי
יעד מקומיים.
2. יזמים מקומיים ראו בעיתון הזדמנות עסקית. העיתון אמנם מופץ בחינם אך
הפרסום מהווה מקור הכנסה שיכול להניב רווחים. בחלק מן המקרים ניצפה תהליך
בו משרדי פרסום מודעות נהגו לתלות לוח מודעות של היצע וביקוש (בעיקר רכב
ודירות), בהמשך שכפלו דפים אלה להפצה ובסיום התהליך הוסיפו חומר מערכתי
והפכו למקומון.
3. הפוליטיקאים המקומיים נזקקו לחשיפה במדיה, אך לא היה להם סיכוי לחשיפה
משמעותית בתקשורת הארצית. צורך זה גבר לאחר שבשנת 1975 עבר בכנסת החוק
לבחירות אישיות לראשות הרשויות המקומיות, ולקראת הבחירות בשנת 1978 קיבלו
המקומונים תנופה נוספת מכיוון זה.
4. תושבי העיר כצרכנים, יכלו רק באמצעות המקומונים ליהנות מ"שופינג" באמצעות
מודעות בעיתונים, שגם קידמו תחרות ומבצעים לטובת הצרכן ועוררו את חיי
המסחר בעיר
5. תושבי העיר כ"לוקאל פטריוטים" שעבורם העיתון המקומי הוא אמצעי להזדהות
והיכרות עם המתרחש בעירם. בנוסף, לפחות באופן תיאורטי, לכל תושב היה לאחר
צמיחת המקומונים סיכוי לקרוא על עצמו או לפחות על אירועים שהוא השתתף בהם
אישית או צפה בהתרחשותם. סיכוי זה מהווה מענה לצורך אנושי מוכר ומצטרף
לסיבות המביאות לחשיפה גבוהה יחסית של המקומונים.
שיווק המכשיר למניעת הזעה בכפות הידיים והרגליים https://www.nosweat.co.il/
הטיפול היעיל להפסקת זיעה בידיים וברגליים ללא כאבים וללא תופעות לוואי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב