דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


(תכנון מס)מכירת דירה,מקרקעין בחול שהתקבלו בירושה,מתנה בידי תושב ישראל (חלק ב) 

מאת    [ 15/10/2006 ]

מילים במאמר: 452   [ נצפה 3641 פעמים ]

מבוא:
ברשימתנו הקודמת הצגנו את הבעיות שבפניהן עשוי לעמוד מי שמבקש למכור נכס מקרקעין המצוי בחו"ל ואשר הגיע לידיו בירושה או במתנה הפטורה ממס, ברשימה זו נציג שניים מן הפתרונות המוכרים לשם מניעת "תאונת המס" הנוצרת בידי אלו שירשו/קיבלו במתנה נכסי מקרקעין בחו"ל.
כפי שנראה להלן, הרעיון השני שהינו החדשני יותר, אינו נקי מספיקות וכבר קמו עליו עוררין. מנגד הרעיון הראשון לפתרון הבעיה הינו פחות משפטי ויותר מהותי כלכלי - תוך יישום מטרותיו הכלליות והכוללות של החוק.

הפתרון הפרקטי (1):
פתרון פרקטי לאנומליה הנוצרת כפי שהוצגה על ידינו ברשימה הקודמת, העניקה הפרקטיקה של ההתדיינויות אל מול רשויות המס.
לאור תכלית החקיקה ולאור תיקון 132 לפקודה ברור, כי המחוקק לא התכוון להטיל מס רווחי הון על רווחים שנצברו בחו"ל עובר ל-1.1.03, אז נכנסה לתוקפה הרפורמה והטלת המס בישראל הפכה מטריטוריאלית לפרסונלית. אין זה הגיוני כי תושב ישראל שקיבל נכס בירושה בשנת 2001 ומכרו בשנת 2002, לאחר שהנכס היה בידי המוריש כ-20 שנה (לדוגמה) לא יתחייב במכירתו במס, מנגד אותו יורש במידה וקיבל את הנכס ב-1.1.03 ומכרו ב-2.1.03 יתחייב במס רווחי הון בגין כל הרווח שנצבר בכל השנים שעברו (כמובן בצורה לינארית). לאור האמור התפתחה פרקטיקה של : "step up". משמע יש להשיג חוות דעת מומחה באשר לשווי הנכס ב-1.1.03 ולחייב את היורש במס רק בגין הרווח שנצבר על הנכס ממועד זה והלאה. פרקיטקה נוהגת זו תואמת את מטרת המחוקק ותכלית החורק ותואמת עקרונות דל פרשנות תכליתית, כפי שנתקבלו בפסיקה.

הפתרון השני: פטור בגין זכות החזקה
הפתרון השני שהינו ישים בעיקר למקרים בהם המדובר בנכס שהינו דירת מגורים בחו"ל מסתמך על אחד החריגים להגדרת "נכס" בסעיף 88 לפקודה.
החריג השלישי להגדרת "נכס" בסעיף 88 לפקודה קובע כדלקמן:
"זכות חזקה במקרקעין - בין שבדין ובין שביושר - המשמשים לצרכי מגורים ולא לשם השתכרות או ריווח"
כאשר המדובר בדירת מגורים שהיא הינה הנכס אותו מורישים/נותנים במתנה, ניתן לטעון שלפחות חלק מאותה דירת מגורים הינו עצם זכות החזקה במקרקעין.
זאת בהתאם לפסק הדין בעניין נחמיאס שם נדונו דמי מפתח והוסכם על ידי פקיד השומה כי שני שלישים מן הסכום הינם כנגד התפיסה של הבית (זכות החזקה) עליה ויתר בעל הבית.
יוצא איפוא כי הרוצה לנקוט בדרך זו, טוב יעשה אם לאחר ההורשה ימנע מלהשכיר את הבית לתיירים מזדמנים ושאינם מזדמנים בחו"ל ויותיר אותו ריק ופנוי לצרכיו ולשימושיו הפרטיים. השכרת הבית במהלך התקופה שבין קבלת הירושה למכירת הדירה עשויה להעלות את הטענה כי דירת הירושה אינה נכנסת בגדרי החריג שהוזכר לעיל היות והיא משמשת להשתכרות והפקת ריווח.
יחד עם זאת כפי שכבר אמרנו לעיל על עמדה משפטית זו קמו עוררין . לפי עוררין אלו הרי שהחריג המובא לעיל דן בחזקה במקרקעין בישראל בלבד. מכאן שלא ניתן להחילו ביחס לנכס מקרקעין בחו"ל. מבלי להיכנס לדיון זה באריכות נציין כי אנו איננו מסכימים עם "עוררין" אלו. עם זאת יש לזכור שבעניין נחמיאס דובר בהסכמה של רשויות המס שניתנה לפנים משורת הדין.

עוסק במיסוי בינלאומי, מיסוי נאמנויות, מיסוי מקרקעין, מס ערך מוסף, תכנון מס בירושות וצוואות הכל לרבות הלבנת הון, מיסוי יהלומנים, מיסוי ענף ההי-טק, רילוקיישן( relocation) ועוד.
מחבר הספרים: "אמנות מס - 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "מיסוי נאמנויות" (עם אלתר); '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מס ערך מוסף (כרכים א'-ד')(עם שרון); בעל מדור קבוע: לתכנוני מס בירחון "ידע למידע". ובעיתון "ליצואן" של מכון היצוא הישראלי, מחברם של עשרות פרסומים בירחונים מקצועיים; מרצה ב: לשכת עורכי הדין, לשכת רואי החשבון, מכון היצוא הישראלי ועוד. חבר בועדות: המיסים, המכס והמע"מ בלשכת עורכי הדין.
ליצירת קשר - טל: 077-7051717; E- mail: aryetax@gmail.com; סלולרי: 599600 - 0544 מקור המאמר באתר המשרד - http://www.atax.co.il





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב