דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נומרולוגיה בפרשה-וירא התשע 

מאת    [ 05/11/2009 ]

מילים במאמר: 455   [ נצפה 2611 פעמים ]

נומרולוגיה בפרשה

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"


לאחר שה' מודיע לאברהם כי בכוונתו להרוס את סדום ואת עמורה, מתמקח עימו אברהם על מספרם של הצדיקים אשר עשויים להציל את הערים החטאות, ולמספרים אלו המופיעים בפרשה מוקדש הדיון להלן.

תחילה בא אברהם לה' בטענה כי די ב-50 צדיקים כדי להציל את הערים, וה' נענה לו. ברם, כיצד הגיע אברהם למחשבה זו ש-50 צדיקים יגנו על הערים? ממהלך הדברים ניכר כי אברהם התמקח עם ה' ו"הוריד" את המחיר, בסגנון המזכיר שוק מזרחי, עד שסוכם בין ה'מתמקחים' - על מחיר של 10 צדיקים, אך השאלה היא מדוע הוחל במספר 50 דווקא?
רש"י בפירושו משיב על שאלה זו כך: " עשרה צדיקים לכל כרך וכרך, כי חמשה מקומות יש", ואף שהפרשה נפתחת בסדום ועמורה בלבד, היה ברור לאברהם כי ערים אלו כוללות עימהן גם ערים נוספות, ככתוב לפני כן: "סדם... עמרה... אדמה... צבוים... בלע (הוא צער)" (בראשית י"ד/ח'). לפי פירוש זה, על כל עיר יגנו 10 צדיקים, והמספר 10 מייצג "עדה" בין אם בעצת המרגלים, ובין אם במתפללים ב"מניין", היינו ב-10.
ברם, יש להטיל ספק בפירוש זה, ולו מן הטעם שכתוב בפירוש: "אולי יש חמשים צדיקם בתוך העיר" (בראשית י"ח/כד'), והכוונה לעיר אחת, עיר ששמה מתפרש בתרגום אונקלוס כסדום. כלומר, הכתוב עצמו לא רק שאינו מתייחס ל-5 ערים, אלא לעיר אחת בלבד, עיר שמכוחה התקיימו כל יתר הערים, ככל הנראה, כפי שמתברר באופן לפיו סדום נזכרה תמיד כראשונה בציר הרשע. כמו כן, אם מדובר ב-10 צדיקים אשר עשויים להציל 5 ערים, כיצד הגיעו המתמקחים להסכמה כי די ב-2 אנשים כדי להציל עיר? ממתי ל-2 יש כוח לפעול להגנת עיר שלמה?
לפיכך, נראה כי יש לפרש את המספר 50 כנובע לא מהכפלת 5 ערים ב-10 צדיקים לכל עיר, כי אם בעיר אחת, היא סדום, עיר שבכוחה חטאו ובכוחה יינצלו, אלא שיש לברר מדוע פתח אברהם ב-50 תחילה. דומה כי רמז לכך ניתן לראות בעץ של המן שהיה גבוה 50 אמות, אף שבמבט ראשון, ואף שני, אין קשר בין הדברים. ואולם, כבר הוסבר בעבר כי למספר 5 היתה משמעות שלילית בעבר, והתנאים (כמו גם במסורת האסלאם) נמנעו משימוש במספר 5, (כמו בחכמים שנאספו בבני ברק), או שייחדו מספר זה לתלמידיו של רשע (סנהדרין מג'/ע"א). נכון הדבר שלא היתה עקביות בכך (כפי שניכר באבות ב,ח, למשל), אך מצד שני, אי אפשר לראות את השימוש במספר 5 כשימוש מקרי. ואגב, המחלק המשותף של המספרים בהם נקב אברהם (50, 45, 40, 30, 20, 10) הוא: 5.
כללו של דבר, אברהם פתח במספר שמהותו היא ביטוי לכוח הרשע המתגלה ב-5 מספר המועצם ב-10 המביע גופניות, כמו גם עדה מייצגת. לאחר שה' קיבל את דבריו, הלך אברהם והוריד את המחיר המבוקש וסיים ב-10, ובכך התכוון להביע שצדיקים אלו יגנו על סדום, בהסירו ממנה, גם אם לפי שעה, את החטאים הניכרים ב-5.



פרופ' מאיר בר-אילן
אוניברסיטת "בר-אילן"
מחבר 'נומרולוגיה בראשיתית' ו'נומרולוגיה מקראית'
(ספריית בית-אל)



על המחבר: מאיר בר-אילן (יליד 1951 ), למד ב'נתיב מאיר', מרכז הרב, והמכון הגבוה לתורה שליד אוניברסיטת בר-אילן. הוא בוגר של אוניברסיטת בר-אילן ומרצה בה במחלקה לתולדות ישראל ובמחלקה לתלמוד. בר-אילן עוסק בהיסטוריה חברתית ותרבותית של תקופת התלמוד, ופרסם עד כה כמאה מחקרים בתחומים מגוונים: היסטוריה יהודית, מיגדר נשי, תפילה, אגדה, מאגיה, תנ"ך, ספרות חיצונית, קומראן, ספרות ההיכלות, הפיוט הקדום, יהודי הודו, תולדות הרפואה בין היהודים, אסטרונומיה, אסטרולוגיה, נומרולוגיה, ועוד. ספריו הקודמים Some Jewish Women in Antiquity, Atlanta, Georgia: ; הם: סתרי תפילה והיכלות, רמת-גן תשמ"ז אסטרולוגיה ומדעים אחרים בין יהודי ארץ-ישראל בתקופות ההלניסטית-רומית ;Scholars Press, 1998. והביזאנטית (בדפוס). מ' בר-אילן הקים אתר אינטרנט, כבר ב 1995- , בו ניתן למצוא חלק ניכר מפרסומיו, רשימות ביבליוגראפיות, מסכת ראש-השנה במהדורה סינופטית, נתונים גנאולוגיים על משפחתו, ועוד. כת



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב