תזונת ילדים
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

תזונת ילדים 

מאת    [ 04/11/2009 ]
מילים במאמר: 862   [ נצפה 2921 פעמים ]

 
 
   למזון בתקופת הינקות, הילדות והנעורים יש חשיבות יותר מאשר בתקופות החיים האחרות. החשיבות איננה פיזיולוגית בלבד, אלא קשורה גם להתפתחות המוטורית, הרגשית והחברתית של הילד.  בתחילת החיים משמש המזון אפיק לסיפוק צרכיו הרגשיים הראשונים של התינוק. מאוחר יותר הוא משקף את התפתחותו המוטורית של הילד כאשר הוא לומד לאכול באופן עצמאי, ועם התבגרותו  נעשית האכילה  מרכיב חשוב בהווי חייו החברתיים. לתזונה בגיל צעיר יש השפעה רבה גם על הרגלי התזונה שהאדם מסגל לעצמו בגיל המבוגר, וככל שהרגלים אלה תואמים את צרכיו של הגוף, גובר הסיכוי לשמירת הבריאות במשך שנות החיים הבוגרות.   לנו כאמהות יש תפקיד חשוב בהקניית הרגלי אכילה נכונים לילד וישנם מס' דברים שחשוב לתת עליהם את הדעת: v    אוכל כפיצוי- אנשים מבוגרים רבים אוכלים כשהם עצובים או מרגישים צורך לפצות את עצמם על משהו. את ההרגל הזה הם רכשו לעצמם בעודם ילדים כשכל פעם שהם בכו או היה להם עצוב על משהו התגובה היתה אל תבכה קח סוכרייה ... על מנת להקנות לילדים שלנו הרגלי אכילה נכונים יש חשיבות מרובה לתת לרגשות להתבטא אמירות כמו אמא יודעת שזה מכעיס אותך, אתה יכול לכעוס אבל בכל זאת מה שאמא אמרה מקודם זה מה שצריך לעשות... יכולות לתת לילד את האפשרות להוציא את הכעס או התסכול בלי להזדקק לאוכל. דרך נוספת היא  לפצות את הילד בדברים אחרים: התנהגת יפה ולכן מגיעה לך פרס ללכת עם אמא לטייל, לשחק במשחק אהוב, לשמוע מוזיקה אהובה או כל תחביב אחר שאינו קשור לאוכל. אז בפעם הבאה שאתן נותנות לילדכן פרס תחשבו גם על ההשלכות העתידיות של זה... "החיבוק כתחליף על עוגיה עדיף" v    ארוחות מסודרות- כשילד מרגל שכל מה שאוכלים אוכלים ליד השולחן גם אם מדובר בחטיף הדבר מגביר לו את המודעות למה שהוא אכל. אפשר לראות את זה גם על עצמנו, תנסו שניה לחשוב על מה שאכלתם היום, החשבתם גם את הדברים שנשנשתם במשך היום? ישנה אפילו שיטת דיאטה שכל מה שהאדם נדרש לעשות בה הוא פשוט להעלות על גבי הנייר את כל מה שהוא הכניס לפה במשך היום ואנשים יורדים רק מעצם העובדה שהאכילה נהיית יותר מודעת. כמו כן ארוחות בזמנים קבועים יוצרות ליליד סדר יום מסודר ושגרה מבורכת. לאכיל רק בארוחות יש חשיבות בפיתוח תחושות הרעב לקראת הארוחה הבאה ואכילה כפי צרכי הגוף ולא מעבר לכך. v    אווירה טובה בזמן האוכל- להגיש את האוכל בצורה  שנראית אסתטית וגורמת חשק לאכול ולנסות שזמן הארוחה יהיה זמן איכות של המשפחה. יש לאווירה בזמן האוכל השפעה על יכולת העיכול והספיגה של המזון, בגלל שכשרגועים יותר הגוף מייצר יותר רוק ומיצי הקיבה מופרשים בצורה טובה יותר. אפשר להוסיף מוזיקה שהילד אוהב ברקע או איזה סיפור מקלטת. v    אכילה ממגוון רחב של מזונות- ככל שהילדים קטנים יותר אפשר לנסות להרגיל אותם למגוון רחב יותר של מזונות. אבל גם כשהילד מכריז שהוא לא אוהב בשר, ירקות, או כל מרכיב תזונה חשוב אחר, חשוב להמשיך ולנסות להגיש לילד את המרכיב הזה בצורות שונות, שתמיד תהיה לו את היכולת לבחור במרכיב בסופו של דבר. דרך מצוינת לגרום לילדים לאכול יותר ירקות: לחתוך ירקות לחתיכות גדולות ,לסדר על מגש בצורה נחמדה ולהשאיר על השולחן. וככה זה יהיה יותר זמין לילדים. יש לעודד ילדים לצריכת מגוון רחב של מזונות בכמויות מתונות. v    ילד טוב משאיר צלחת ריקה? תחושות הרעב והשובע מאוד חזקות אצל ילדים, ואם אין לילד איזה בעיה מיוחדת הוא יידע מתי להפסיק לאכול. צריך לעודד אותו להיות קשוב לתחושות אלו ולהפסיק לאכול כשהוא כבר שבע והלא כבר נאמר "בל תשחית לגופה עדיף" v    על מנת להרגיל ילדים בהרגלי אכילה בריאים כדאי לשתף אותם בקניית ובתכנון הארוחות ובהכנת המזון. כמו כן לימוד קריאת תוויות המזון ורשימת הרכיבים על האריזה. חשיבות ארוחת בוקר: ארוחת בוקר הבאה אחרי לילה שלם ללא מזון ושתיה אמורה לאפשר לגוף לקבל אנרגיה לה הוא זקוק על מנת להתחיל בפעילות היומית. לארוחת הבוקר בגלאי גן ובית ספר יסודי יש השפעה על הזיכרון לטווח קצר, כישורים קוגניטיביים, ועל שמירה על משקל תקין. דוגמאות לארוחת בוקר: 1. דייסה מבושלת  מדגנים מלאים: שיבולת שועל או אורז בערך חצי כוס. 2 פרוסות של לחם מרוחות בגבינה.   אז מה כדאי לתת לילדים לאכול? §        פחמימות- ילדים זקוקים ל6-11 מנות פחמימות ליום. חשוב מאוד שאלו יהיו פחמימות מורכבות: דגנים מלאים, תפוחי אדמה, דייסות. וכמה שפחות קמח לבן מאפים קנויים. §        פירות וירקות- 2-4 מנות פירות ליום. 3-5 מנות ירקות  ליום. רצוי לאכול מכמה שיותר קבוצות של צבעים: אדום, כחול-סגול, ירוק, לבן, צהוב-כתום. §        חלבונים- 2-3 מנות של מוצרי חלב וקטניות. 2-3 מנות של בשר עוף ודגים. הקטניות הם מקור חלבוני מאוד עשיר בויטמינים ומינרלים ומומלץ מאוד לילדים! כדאי להשרות ללילה את הקטניות לפני הבישול. כל הקטניות הם לא חלבון מלא ולכן כדאי לאכול אותם בשילוב עם דגן- אורז ועדשים, קוסקוס עם גרגירי חומוס. שמנים שומנים וממתקים- שומנים- כן: שמן זית, אבוקדו, טחינה, אגוזים, גרעינים, זרעים, שמן קנולה. עדיף מכבישה קרה וכמה שפחות לטגן.  להשתדל לא: מרגרינה, חמאה, שומן צמחי מוקשה או מוקשה חלקית. ממתקים- למרות שזה נראה לנו קשה עדיף כמה שפחות. §        מבחינת חטיפים עדיף ביגלה, פופ קורן, על פני צ'יפס, במבה וביגלה. §        מתוקים- פירות יבשים אגוזים, שקדים, פירות רגילים, רסק תפוחים, קרטיבים מענבים קפואים, מאבטיחים, ממיץ תפוחים. אפשר גם להכין כדורי אנרגיה על בסיס שיבולת שועל ופירות יבשים. תמיד עדיף דברי מאפה תוצרת בית על פני דברי מאפה קנויים. מתכון: להקציף יוגורט  עם פירות טריים, לשים במקרר לחצי שעה, אח"כ להקציף שנית, לחזור על הפעולה עד שהמרקם יהיה קציפתי ולשים בתבנית לקרח עם קיסמים במקפיא! בהצלחה ובתאבון  
רחל שפיץ נטורופתית מוסמכת, מתמחה בנשים בהריון ולאחר לידה.
בוגרת רידמן ירושלים. מעבירה חוגים וסדנאות בתחומי הבישול הבריא, עיסוי תינוקות, הריון ולידה. מטפלת במרפאה פרטית ומעבירה הרצאות במסגרות שונות.
http://naturemed.co.il
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב