דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עיצוב גינות בחורף: שלבים עיקריים 

מאת    [ 04/11/2009 ]

מילים במאמר: 498   [ נצפה 4302 פעמים ]

במהלך חודשים אוקטובר ונובמבר יורד היורה. הלילות קרים, הימים מתקצרים והתחושה היא שהסתיו כבר כאן והחורף מתקרב. זה הזמן להתחיל לחשוב על עיצוב הגינה, לתכנן את ערוגות החורף ולהתחיל בשתילה. החורף הוא עונה מקסימה בגינה. צמחים רבים הנמצאים בשלכת נחשפים במלוא הדרם, ענפיהם עירומים אך ציוריים. האוויר הקר והצלול נותן תחושה של ניקיון, והאור רך יותר ומקנה לצמחים צבעים רכים יותר.

בעונת החורף רוב הצמחים הרב-שנתיים אינם פורחים, ומכאן חשיבותם של פרחי החורף. מומלץ לשתול את הצמחים העונתיים החורפיים ואת הפקעות בעונת הסתיו, לא מוקדם מדי כאשר חם ויש חשש לחמסינים, ולא באמצע החורף כאשר הטמפרטורות נמוכות ואינן מאפשרות לצמחים להתפתח. הצמחים יספיקו לנבוט ולהשתרש לפני בוא הגשמים, ולפרוח במלוא יופיים במשך החורף ואביב.

מהו צמח עונתי חורפי צמח עונתי חורפי הוא צמח חד-שנתי אשר עבור במהלך שנה אחת את מחזור החיים שלו, שמתחיל בסתיו ומסתיים באביב או בקיץ. בפרק זמן זה שמתחיל בזריעה, הצמח גדל, פורח, יוצר זרעים וקמל. התכונה העיקרית של החד-שנתיים, המכונים גם "פרחים עונתיים", היא בפריחתם הבולטת.

פרחי החורף העונתיים מצטיינים בשפע פריחות ססגוניות, מותאמים לטמפרטורות הקרות, ושיא פריחתם הוא בחורף ובתחילת האביב. כדי ליהנות מהפריחה בעוד מספר חודשים, יש לעשות את עבודות ההכנה והשתילה כבר עכשיו.

הכנות לשתילה תחילה יש לתכנן את מיקום הערוגות. יש שמקצים מקום קבוע לעונתיים בגינה ויש השותלים עונתיים במקומות שבהם הצמחים הרב-שנתיים אינם נראים במיטבם. כדאי לבחור מקום שתילה עם מקסימום שעות שמש ומינימום רוחות. יותר שמש - יותר פרחים.

השלב הבא בתהליך עיצוב גינות בחורף הוא תכנון הצמחייה. האם לתכנן ערוגה שכולה צמח אחד, או לשלב בה שני סוגי צמחים ואולי יותר? 

גם לזמני הפריחה יש חשיבות. אפשר לבחור בצמחים מקדימי פריחה, כמו ציפורני חתול, ואפשר גם להקצות מקום לפריחה האביבית המאוחרת יותר, כמו גודטיה ורקפת. לגינות בסגנון טבעי מתאימים צמחים שמזכירים בצמיחתם צמחי בר, כגון פשתה גדולת פרחים, אשולציה קליפורנית, מינים שונים של חרצית, ביצנית ועוד. לערוגות מסוגננות אפשר לשתול לוע ארי, סיגל מקרין וסיגל תלת-גוני (אמנון ותמר) וקלרקיה. 

הכנת הקרקע בערוגת השתילה חשובה מאוד להצלחה. שלב חשוב בשתילה הוא הכנת הקרקע. יש לדאוג לכך שהקרקע תהיה מנוקזת, מאווררת (מים עומדים אינם טובים לבצלים) ומדושנת היטב. השלבים להכנת שתילת החורף:

1. שיפור איכות הקרקע ע"י הוספת דשן אורגני כגון קומפוסט. מומלץ להוסיף כ-5-15 ליטר קומפוסט לכל מ"ר.

2. הוספה של כפית דשן לכל שתיל, בשחרור אטי אשר יפטור אותנו מהצורך בדישון נוסף בהמשך הגידול.

3. בדיקה של מערכת הטפטוף.

4. התאמת זמן ההשקיה (מנות מים) לעונת החורף.

מומלץ לקטום את השתילים העונתיים הצעירים כדי ליצור שתיל חסון עם ענפי פריחה רבים. רצוי לתמוך ענפים גבוהים כדי לקבל פרחים ישרים.

קיים מבחר גדול של צמחים אותם אפשר לזרוע. את חלקם אפשר לזרוע, אחרים אפשר לשתול כפקעות או בכוסות. פרחים כמו טופח ריחני, כובע-נזיר, פשתה ועוד. ברוב המקרים, השריית הזרעים במים למספר שעות משפרת את הנביטה.

כובע נזיר צמח כיסוי נמרץ הפורח בכתום-צהוב ומשמש גם כתוספת טעימה לסלט.

צבע פריחה: כתום, צהוב ואדום גובה (ס"מ): 30 עונת פריחה: חורף, אביב דרישות אור: צל ושמש מלאה טופח ריחני מטפס בעל פריחה ריחנית נפלאה צבע פריחה: בשלל צבעים גובה (ס"מ): 180 עונת פריחה: חורף, אביב דרישות אור: שמש מלאה

דיויד ברוס מנהל משרד אדריכלות נוף המספק שרותי עיצוב גינות. התמחות המשרד בתחום אדריכלות נוף בסגנון ארץ ישראל וים תיכוני תוך שילוב מגוון עשיר של אלמנטים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב