דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מעמד האישה ביהדות דיכוי או רוממות 

מאת    [ 02/11/2009 ]

מילים במאמר: 511   [ נצפה 4349 פעמים ]

מעמד האישה ביהדות דיכוי או רוממות?

לקורא שאינו מצוי במצוות הדת ואורח החיים הדתי ,נראה מכתבים רבים שכותבים ביחס למעמד האישה ביהדות שהדת :קרי,אלוקים,רבנים,חוקים ,איסורים,הגבלות על אורחות החיים, הינה ,עולם מדכא ואכזר שנוטל את חופש הפרט ובמיוחד אם איתרע מזלך ונולדת כאישה ולכך מי שאינה רוצה לחיות לפי הדברים האלו עליה לחיות את חייה כחילונית ורק אז היא תהיה אדם חופשי ומאושר.
הנחת הבסיס שלי כיהודי שומר מצוות היא, שאלוקים נותן ספר הוראות על מנת לחיות חיים מאושרים וטובים , איך ניתן אפילו לדמיין שבורא החיים ירצה שברואיו בני האדם יחיו בצער ודיכוי נפשי וגופני.
דת ישראל כפי שאני מכיר משחר ילדותי ולומדה ומקימה באהבה וחיבה ,היא בדיוק ההפך מדיכוי אלא מטרתה לרומם את היהודי,וכבר אמרו חז"ל "אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה"(אבות ו,ב).
תורת ישראל מכבדת מאוד את הנשים ולא בכדי ,מגילת שיר השירים שעליה אמרו חז"ל "כל המגילות קודש ושיר השירים קודש קודשים"(מסכת ידים פ"ד) ,היא מגילה שמתארת אהבה בין איש לאשתו כדוגמה לאהבה שבין ישראל להקב"ה.מכיוון שזו הדוגמה הטובה ביותר לקשר טוב וקדוש בחיי האדם.
בינה יתרה ניתנה לאישה יותר מבאיש(נדה מה:) אישה מכרת באורחים יותר מן האיש(ברכות י:) ,מזמור "אשת חיל" הנפלא, שאנו שרים לפני הקידוש בליל שבת."אוהבה כגופו ומכבדה יותר מגופו"(סנהדרין עו:,רמב"ם בספר הלכות)"שארה כסותה ועונתה לא יגרע"(שמות כא,י) דמויות מופת נשיות ,כגון:דבורה הנביאה,רחל אשת רבי עקיבא, שעליה אמר ר' עקיבא שהעמיד דור של תורה," הניחוה שלי ושלכם שלה הוא"(כתובות סג)
התורה מעודדת ומטפחת עבודה והשכלה "טוב תורה עם דרך ארץ"(אבות),התורה מחייבת את הסכמתם המשותפת לנישואים של שני בני הזוג,ההלכה מתחשבת בקשר לתכנון הילודה, אם נתבונן לעומק חוקי ההלכה היהודית בנושא טהרת המשפחה ,קיימת הבנת הקשר הזוגי ורעננות היחסים הזוגיים," מפני מה אישה אסורה לבעלה בימי נידותה מפני שרגיל בה אמרה תורה תהיה אסורה כדי שתהא חביבה על בעלה כיום כניסתה לחופה"(נדה ל:). אם נקרא את הספרות התורנית בנושא, מתואר הקשר הזוגי בימי טהרת האישה כקשר קדוש מתוך אהבה וחיבה עד כדי כך שלפי הקבלה וספר הזוהר- בית של נישואין שאין בו חיים זוגיים אין השכינה שורה בתוכו. כל מערכת הצניעות של החברה הדתית ,הם אמצעים נהדרים לחיזוק הקשר הזוגי,כדי שגבר ואישה לא הסתכלו על אחרים ועל ידי כך הקשר הזוגי שלהם יתחזק(מעבר לקדושה ולחיבור היהודי לרוחניותו),כמו שאנו מברכים בברכת הנישואים, "שמח תשמח רעים האהובים כשמחך יצירך בגן עדן מקדם"-כי בגן עדן לא היו גברים ונשים אחרים וכך האהבה והקשר התחזקו,על ידי שבני הזוג יודעים שמבחינתם אין אחר בלעדיהם בעולם .אם כן שמירת העיניים וצניעות לבוש הנשים היא לטובת הגברים והנשים כאחד.
יתכן שישנם איסורים שאינם כתובים בתורת ישראל בתור חוקים מחייבים לכולם וחברות מסוימות בתוך העולם הדתי מורות לנהוג לפיהם, קטונתי להיכנס האם דברים אלו טובים או רעים,אני מניח שיש נשים וגברים רבים השומרים את החוקים האלו והם מאושרים מאוד איתם ועושים זאת מתוך בחירה שלהם, כמו שאנו רואים בעלי תשובה רבים שבאו מהעולם החילוני ועתה הם משתייכים מרצונם החופשי ומתוך שמחה לחוגים הקיצונים ביותר בציבור החרדי.
אך חשוב לציין שאין הם תורת ישראל שקשורה לכללות עם ישראל.
לסיום אני אצטט את הפסוקים (המילים מדברות בעד עצמם)"ומי גוי גדול אשר לו חוקים ומשפטים צדיקים ככל התורה הזאת(דברים ד,ח),וכן" ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב את המוות ואת הרע ובחרת בחיים(דברים ל,טו).

אוריאל בלוי,רב,יועץ ומגשר
כותב מאמרים ושו"ת במדיות השונות.
054-5333386 uribloy@walla.com
http://www.brachavehazlacha.net/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב