דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דבריי מסה קצרים על התנהלות 

מאת    [ 02/11/2009 ]

מילים במאמר: 683   [ נצפה 1898 פעמים ]

 

דבריי מסה קצרים על התנהלות  /  נמרוד נוי

2/11/2009

מן הדו"ח העולמי האחרון העוסק בדירוג מדינות משגשגות ומצליחות בעולם מבצבצת ועולה, מבין סעיפי הדירוג השונים ופרטיהם, עובדת יסוד ניצחת אחת והיא 'התנהלות'. מדינות מצליחות בעולם, כפינלנד ושוויץ ואחרות, ניחנות ברמות גבוהות של התנהלות מערכותיהן הציבוריות, ובראשן המערכת הפוליטית והמערכת השלטונית שלהן. אינני היסטוריון, אך נדמה לי שיסוד זה של התנהלות עמד לאומות מצליחות לאורך כל הדורות. כלומר, התנהלות ראויה ואיכותית היא מכפיל כוח ועוצמה מדרגה ראשונה. שגשוג רווחה וחוסן חברתי נגזרים מדרכי התנהלותינו. כוונות טובות ורצון טוב אינן מספיקים ואינם ערובה להצלחה. גם לא דיבורים נשגבים למיניהם ונאומים חוצבי להבות בכנסת ובתקשורת.

 הצלחתם הפנומנלית של דוד בן גוריון וחבורת החלוצים המייסדים שאיתו, בפרויקט האדיר של הקמת המדינה וביסוסה הראשוני, נבעה מגישה בסיסית זו, והם עדות  חקוקה על סלע חיינו, כי התנהלות היא יסוד מוסד שיש לתת את הדעת עליו. ביטוי בולט במיוחד לכך ניתן למצוא בספרו של פרופסור זאב צחור, נשיא מכללת ספיר ומזכירו לשעבר של דוד בן גוריון, 'עיצוב הישראליות'. כך כותב המחבר: "הוא (בן גוריון) נשען על האינטואיציה המופלאה שלו והקדים תמיד את עמיתיו בהבנת המשמעות הפוליטית של התמורות ההיסטוריות. כך גם בתגובתו הרעיונית והפרקטית לשינויים אלו. הוא הבין שתמורות הן יסוד היסטורי של קבע וכונן את מנהיגותו על התאמת הפוליטיקה הציונית לתנאים המשתנים תדיר. גמישותו היתה היפוכה של נוקשותו האישית. את האידאולוגיה הכפיף למציאות ואת הכלים הארגוניים לשיקולים פוליטיים....מנהיגותו של בן גוריון לא היתה "רוחניסטית", דהיינו מבחנה לא היה הרעיון  אלא המעשה. לאחר שאמר "אני שולל כל תפיסה רוחניסטית", הוא הוסיף והדגיש: "העיקר הוא הכוח המשקי, הפוליטי, החברתי של ציבור הפועלים. משום כך  אני מחייב בניין משק, הסתדרות, מדינה. משום כך אני מחשיב כל כך כלים ומכשירים"". ניסוח אחר לדברים אלו ניתן למצוא בספרה של ד"ר צבייה גרינפילד 'הם מפחדים', בו היא מתארת את החברה שהקימו בן גוריון וחבריו בשם 'חברה פותרת הבעיות'.

איכנשהו בציר הזמן, עם העלמות האבות המיסדים, איבדה החברה הישראלית את כושר התנהלותה ומאז אנו סופגים אל קרבנו יותר ויותר הפסדים. חלה בתוכנו טרנספוציזה והפכנו מ'חברה פותרת הבעיות', המתמודדת עם המציאות על דרך היצירה, ל'חברה המרוממת את עצמה בשרוכי הנעלים של כאילו ערכים וכאילו אידאולוגיה. התנהלות הוא שם עצם כללי למרחב גדול של דברים. עיקרה, האופן בו אנו מנהלים את חיינו ואורחותינו הציבוריים. התנהלות איכותית מחזקת את הפרוצדורה הדמוקרטית ומעצימה את מרחב הניטרליות שלה ובכך היא גורמת להיוצרותם של סטנדרטים מלכדים של תפיסות מוסר חברתי ואתיקה אישית. במיוחד ראוי להדגיש כאן שהתנהלות איכותית, מערכות חיים סדורות ואיכותיות, תהליכי עבודה חשיבה וקבלת החלטות ברמה גבוהה, מיצרים סביבם גלי הדף נרחבים המשפיעים לטובה על כלל חיינו. התנהלות איננה תפיסה טכנית אלא מהות הדברים, בבחינת נתנהל נכון - נוכל להמשיך ולהבטיח את בטחוננו ורווחתנו ולתת תשובה הולמת גם לשאלות ערכיות, מוסריות ותרבותיות המעסיקות אותנו כבני אדם ויהודים בארץ הזאת.

התנהלות איכותית היא פתח לשביעות רצון רבה בקרב כלל אזרחי המדינה. זהו מצב בו הציבור חש סיפוק רב בחיו והשתלמות רבה, המאפשרים לו לגבש את תפיסת חייו הטובים במדינה. התנהלות לקויה היא פתח לפורענות. זוהי קרקע פורייה לצמיחתם של הגיגים ודעות קיצוניות, המהווים פתח לפיצול ולהתפוררות חברתית. את זרעי הפורענות ניתן כבר לראות בבירור. הם מצויים בכל פינה בחיינו הציבוריים. את שיקול הדעת המושכל והמקצועי ואת התבונה מחליפים מעתה הלכי רוח ורעיונות המנותקים מן המציאות שנזקם רב וסופם מי ישורנו. ועל התמונה הגדולה הזו מנצחים הפוליטיקאים. במקום לחבר ולבנות הם מסיתים ומדיחים את הציבור במלל טפל וחסר אחריות. הם אינם קוראים נכון את המציאות, אינם מתרוממים לגודל העשייה הנדרשת והם מתעלמים מאחריותם לדברים. מה שהיה הוא שיהיה ואין חדש תחת השמש ואין גם ילד קטן אחד האומר כי המלך הוא עירום.

שם המשחק החדש הוא איפוא התנהלות. חברי הכנסת הנבחרים שלנו חייבים להכיר בכך. בריחתם אל קרנות המזבח של כאילו ערכים וכאילו אידאולוגיות ואל עיסוק היתר המקומי והטכני בעיניני חקיקה, המנותקים כליל מראיה ומהקשרים נרחבים יותר חייבת להפסק. התחושה המתוקה אך האשלייתית של הפוליטיקאים, כי הנה הם עסוקים מעל לראשם בעשיית טוב בעוד הקרקע בוערת תחת רגלינו, חייבת להגיע אל קיצה. במבחן התוצאה נכשלנו כולנו. עובדה. אי אפשר יותר לברוח מן האחריות הזו לתוצאות הרעות. הגיעה העת שנכיר במשוואה האומרת כי בריחה מאחריות שווה לשחיתות. אי נשיאה באחריות לנזקים העצומים הנגרמים לחברה ולמדינה בישראל בגין אוזלת ידם של הפוליטיקאים משמעה שחיתות.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב