דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לימוד סקי- הסודות שמאחורי גלישת סקי וסנובורד 

מאת    [ 01/11/2009 ]

מילים במאמר: 1077   [ נצפה 5988 פעמים ]

לימוד סקי | הסודות שמאחורי גלישת סקי /סנובורד
מאת: עצמון מלצר, מנכ"ל סקימולטור

"טכניקת גלישה", צמד המילים נשמע שחוק, אבל גם לא ברור לאשורו, שכן אם תחשבו על מדריכי הגלישה שהחלפתם לאורך השנים, בודאי תגלו שאינכם יודעים להבחין מי מהם לימד את טכניקת הגלישה הנכונה. לפניכם, המדריך הכתוב ל - לימוד סקי / לימוד סנובורד כהלכה

ישנם מספר סגנונות גלישה נפוצים בעולם הסקי, אליהם נוספים סגנונות אישיים שפיתחו מדריכים וגולשים באופן פרטי. אולם, ישנן אבני יסוד המשותפות לכל הסגנונות, היוצרות את המושג טכניקת גלישה. על-מנת להצליח לגלוש בטכניקה נכונה יש לתרגל ולהתאמן באופן קבוע ולאורך זמן על הטכניקה. ב"סקימולטור" פותחו לאורך השנים שיטות המסייעות ללמוד את רזי הטכניקה, אותן אפשר ללמוד במשך כל השנה במדרונות הגלישה שבמרכזי ה"סקימולטור".

לימוד סקי - טכניקה נכונה

1. עמידה נכונה היא כשמרכז הכובד נשמר במרכז המגלש ובין המגלשיים

הבעיה. בזמן הגלישה אנחנו בלחץ. התנועה והשיפוע מגבירים את הלחץ, כפות הרגליים והקרסול נעולים, ומנסים ללחוץ את הברכיים קדימה.

התוצאה. אנחנו מתיישבים והופכים להיות גולשים אחוריים. השליטה והיציבות של גולש אחורי הינה מינימאלית, ובנוסף נדרש הרבה כוח כפיצוי על כך שהגוף לא מאוזן במרכז הכובד. מרבית הכוח מושקע בשמירה על היציבות, ולא בגלישה.

הפתרון. אימון. יש ללמד את הגוף לשחרר ולהרפות. הרגליים, ובעיקר מפרקי הקרסול והברכיים, צריכים להיות כקפיץ המאפשר מתיחה וכיווץ. בשל השיפוע, כוחות הגרביטציה יובילו בעצמם את הגוף קדימה.

הרווח. אימון זה מעניק הבנה לגבי הדרך לשמור על שחרור שרירי הרגליים ומפרקי הקרסוליים בזמן הגלישה, וכתוצאה מכך נדרשת השקעת כוח פיזי מינימאלי. גלישה נכונה ורפויה שומרת על בריאות המפרקים, קרסוליים וברכיים, והפציעות עקב מאמץ יתר נעלמות. בנוסף, עקב הגדלת היציבות, כמות התאונות והנפילות מצטמצמת למינימום.

2. שימוש נכון באדג'ים (גלישת קארווינג) תוך שמירה על מרכז כובד

הבעיה: טכנולוגית מגלש הקארווינג הנה עמידה במרכז המגלשיים, תוך כדי שימוש באדג'ים שמאפשרים לגולש לגלוש לכיוון הרצוי. יש להשתמש בשני האדג'ים הימניים על מנת לגלוש ימינה, או בשני האדג'ים השמאליים על מנת לגלוש שמאלה. זה אמנם נשמע פשוט, אך הנטייה הטבעית היא ללחוץ את הברכיים הצדה ביחד לכיוון הסיבוב, ויש שמוסיפים גם את פלג הגוף העליון, שאף הוא נופל לכיוון הסיבוב.

התוצאה. גלישה אחורית, יציאה ממרכז כובד (חוסר יציבות) ופגיעה בברכיים, שבנויות רק לכיפוף קדימה, שכן כיפוף פנימה גורם לשחיקה ומתיחה.

הפתרון. היציבות נשמרת בעזרת השענות על הנעליים - הברכיים מתכופפות בהרפיה קדימה, השוקית שעונה על הנעל, פלג הגוף העליון שומר על נקודת האיזון. כשגולשים ימינה, כתף שמאל נשארת מעל קרסול שמאל, וכשגולשים שמאלה כתף ימין נשארת יציבה ומעל קרסול ימין. על מנת לעלות על האדג'ים נותנים לאגן, בחופשיות, ליפול לכיוון הגלישה. ככול שהאגן ייפול יותר, כך נעלה יותר על האדג'ים והסיבוב יהיה יותר אגרסיבי ומהיר. אולם, אין לשכוח לשמור על יציבות, ברכיים קדימה, מרכז הכובד ואיזון פלג גוף עליון, כתף מעל הקרסול. כך מינימום כוח מושקע בשמירה על מרכז הכובד והיציבות, וכל הכוח מושקע בסיבוב.

הרווח. שימוש נכון במגלשי הקרווינג מאפשר סיבובים מהירים וחדים, אך עם זאת יציבים, במינימום השקעת כוח.

3. הזדקפות בזמן הפניה

הבעיה. בגלישה נכונה צריך להזדקף לכיוון המדרון כשרוצים לפנות, על מנת לשחרר את הלחץ מהמגלשיים. בניגוד לתחושה הטבעית, ככל שמרכז הכובד קדמי יותר כלפי המדרון, האטת המגלשיים תהיה גדולה יותר. במידה ותזדקף אחורה, קרי תיישר את הברכיים, המגלשיים יאיצו, היות והם לפניך, והמשקל עם התאוצה מגבירים את הגלישה.

הפתרון. בזמן הפניה יש לעמוד על החלק הקדמי של כף הרגל, להרפות את הלחיצה על הנעליים, אך עדיין להרגיש מגע עם לשון הנעל, ולקחת את הגוף קדימה כשמרכז הבטן מושך את הגב התחתון והעליון. יחד וקדימה של הגוף העליון בתנועה קדימה מ...... הברך ציר התנועה

לצורך התנסות, נעלו נעלי סקי, עמדו בעמידת סקי תוך הנחת כל מדרך הדריכה על הרצפה והישענות על לשונות הנעליים. שלושת המפרקים, קרסול, ברך ואגן שבורים, תוך כדי הישענות על קיר. כעת בצעו את הפעולה כמתואר למעלה, והקפידו שציר התנועה הנו הברך ולא מפרק הקרסול. אם מפרק הקרסול הינו הציר, סימן שאתם מיישרים ברכיים, אם הברך הינה הציר סימן שאתם לוקחים את הגוף קדימה.

הרווח. באופן טבעי, אנו חושבים שאם נזדקף אחורה נאט, ואם נזדקף קדימה כלפי המדרון נאיץ. בפועל, ההיפך הוא הנכון. ככל שבזמן הפניה נזדקף יותר קדימה, כך מהירות הגלישה תקטן אולם היציבות בזמן הפניה (הסיבוב) תגדל.

סנובורד - טכניקה נכונה

1. עמידה נכונה - משקל על הרגל הקדמית

הבעיה. בזמן הגלישה אנחנו בלחץ. התנועה והשיפוע מגבירים את הלחץ, וכתוצאה מכך אנחנו מכופפים את הרגל האחורית והופכים להיות גולשים אחוריים. השליטה והיציבות של גולש אחורי הנה מזערית, ובנוסף נדרש כוח רב כפיצוי על כך שהגוף לא מאוזן במרכז הכובד. מרבית הכוח מושקע בשמירה על היציבות, ולא בגלישה.

הפתרון. אימון. מעבר הגוף אחורה בניגוד למדרון הנה תגובה טבעית, ויש לעבוד בעזרת הגוף והמוח על מנת לשנותה.

הרווח. גולשים רבים, שלמדו לעמוד בעיקר על האזור הקדמי של כף הרגל בזמן הגלישה, מצאו עצמם גולשים ברמות גבוהות ומשקיעים כוח פיזי קטן בזמן הגלישה, ובעיקר בסיבובים. גלישה נכונה שומרת על בריאות המפרקים, קרסוליים וברכיים, והפציעות עקב מאמץ יתר נעלמות. בנוסף, עקב הגדלת היציבות (מאוזנים) כמות התאונות והנפילות מצטמצמת.

2. הישענות עם הגוף לתנועה

הבעיה. בגלישת סנובורד גולשים לשני כיוונים, עקבים ואצבעות.

1. הנטייה הטבעית היא גלישה על עקבים למשוך את התנועה עם הישבן (מתיישבים) ובגלישה על האצבעות מתכופפים, מחלקים את הגוף לשניים ויוצאים ממרכז כובד.
2. יש לשמור על מרכז כובד הגוף נשאר ישר וכחטיבה אחת ב"נפילה" קדימה (אצבעות)האגן מוביל וב"נפילה" אחורה (עקבים) הכתפיים מובילות.

כשהגוף זקוף ונשען לכוון מסוים, אנו נופלים על הרצפה. לכן, הגוף מתכופף וכך אנו מחלקים את משקל הגוף. כתוצאה מכך, הלחץ, מהירות ועצמת התגובה על הסנובורד קטנים, והשרירים כואבים. בגלישת סנובורד נכונה רוב המשקל מוטה קדימה, והסנובורד הוא שמחזיק את הגולש בזמן "הנפילה", ומכאן נוצרת תנועה.

הפתרון. אימון. "שבירת" מרכז הכובד בכיוון התנועה הינה תגובה טבעית שיש לאמן אתתפקודי המוח והגוף על מנת לשנותה. המטרה הנה ברת השגה, אך כרוכה בתרגול רב.

הרווח. גולשים הנשענים לכיוון התנועה, שומרים על מרכז הכובד ומנצלים את משקל גופם, ובכך חוסכים עבודת שרירים מיותרת, ויכולים לגלוש לאורך זמן רב יותר. בנוסף, היציבות ומהירות התגובה של הגולש גדלים באופן משמעותי.

3. שימוש נכון באדג'ים (גלישת קארווינג) תוך שמירה על מרכז כובד

הבעיה. הנחת סנובורד על משטח ישר מגלה כי הסנובורד בנוי כך שמרכזו מעוגל כלפי פנים ויוצר קשת באוויר,זהו בעצם הקארווינג. כשלוחצים על הסכין הסנובורד מתעקל, ומשם נוצרים תנועת הסנובורד והסיבוב (CARVE). בזמן הגלישה, גולשים רבים נוטים להרים את האדג' הנגדי לתנועה, במקום ללחוץ על האדג' בצד אליו רוצים להתקדם.

הפתרון. אימון. בזמן התנועה באצבעות לחצו על כריות הבהונות, ושימו לב שכל הזמן תרגישו את הלחץ ותחשבו עליו. בתנועת העקבים לחצו עליהם ושימו לב שאתם מרגישים את החלק האחורי של הבינדינגס. הגברת הלחץ על האדג'ים (הסכינים)חשוב שתיגרם על-ידי הוספת משקל, העברת מרכז הכובד ללא בטכניקה נכונה ולא על-ידי הפעלת כוח.

הרווח. שימוש נכון בקרווינג של הסנובורד מאפשר להגיע לסיבובים מהירים וחדים, אך עם זאת יציבים, במינימום השקעת כוח.
סקימולטור
הבית של הסקי בישראל
חיפה, עמק חפר וחולון
http://www.skimulator.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב