דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הבלבול בין השקר והאמת הוא חוסר מודעות להבדל 

מאת    [ 31/10/2009 ]

מילים במאמר: 876   [ נצפה 1773 פעמים ]

הבלבול בין השקר והאמת הוא חוסר מודעות להבדל

השבוע קיבלתי חשבונית על שעות עבודה מנופחות שלא בוצעו, מנותן שרותים בעל חברה מוכרת שאמנע מלהזכיר את שמו. נפגשתי לקבלת הסבר ותשובתו היתה אז מה, אני לא מרוויח מספיק אז תשלם. שילמתי רק על מה שסוכם מראש ובוצע בפועל, גירזנתי אותו על התנהגותו וחתכתי את הקשר העסקי. היכן השיעור שאלתי את עצמי, מדוע איש מכובד כמוהו פספס חשבתי וכך נולד מאמר יפה ומעמיק.

בפרנסה, בזוגיות ובמצבי התמודדות שונים עם קשיים אנו נתקלים ברמאויות ושקרים מכיוון שקיים לכל אחד מסך פנימי שככל שמתקרבים אליו גובר הלחץ הפנימי וגורם לתגובות שונות של כל אחד. במענה תשובות בעל פה, בכתב או בהקלדה במחשב, המבחן הוא להיות אדם יותר ויותר אמיתי וביחוד להשאר אמיתי ברגעי לחץ ואין צורך למכור את עצמנו בשעת לחץ. כשנשאלת שאלה יש לענות בצורה רגועה מדוייקת ואמיתית.

עוד כילדים הורגלנו לבלבל בין השקר והאמת כשראינו את המבוגרים משקרים ומהם למדנו שהשקר הוא האמת והאמת היא השקר, אך כל אחד מאיתנו צריך ללמוד לענות תשובות אמיתיות בכל רגע מהמקום האמיתי שלו בין בעל פה, בכתב או במחשב. המקום האמיתי מורגש טוב והשקרי מורגש לא טוב. אדם המתווכח רוצה להשיג משהו והשאלה האם ברצונו להשיג אמת או שקר, וכאן נמצא המבחן. במשא ומתן מול פלוני המספר לי את האמת של גרסתו, אני מקשיב ובוחן אותה וגם מספר לו את האמת של גרסתי, אך אם שנינו נתנהג בנוכלות ונשקר, נקבל שקר + שקר = שני שקרים, אם פלוני שיקר ואני דיברתי אמת, קיבלנו שקר + אמת = מינוס שקר, היינו השקר יתפרק ואם שנינו דיברנו אמת קיבלנו אמת + אמת = אמת.

תשובה אמיתית היא קצרה וברורה לעומת תשובה שקרית ומזימתית שנמרחת ומתפלספת. אדם שקרן הבוחר להתחיל להיות אמיתי, מוותר על מבחנים לא נעימים ומתוך פחד לוקח סיכון לומר רק את האמת כי מבין שהשקר הוא מחלה והאמת היא בריאות ואז עובר ומדלג על מבחן ענק. בעסקים קשה למצוא אנשים ישרים וקשה למצוא שותפות אמיתית כי האינטרסים השונים מבלבלים בין האמת והשקר. באירוע בו א' נותן הצעה עסקית ל-ב' ו-ב' ל-א' צריך להתבונן כמה אמת יש בהצעות אלו. האם ההצעה מקדמת יושר בריאות והצלחה או שמקדמת שקר - כל אחד מאיתנו יכול להיות חוקר ומדען לעצמו לזיהוי שקרנים וצריך לזהות את השקרים על פי סימנים כגון טון דיבור מתנדנד בהתרגשות, סגנון כתיבה משתנה, דיבור עם הידים בתנועות משתנות וכו'. עלינו להקפיד לדבר אמת במיוחד מול משפחתנו ובעסקים ובמקום להתעלם מילדים בוכים צריך להקשיב להם כי אם עדיין לא למדו לשקר אז הם בוכים מאמת. צריך להיזהר לא לשקר לבני משפחתנו, לא לקרובים לנו ולא בעסקים, כי אם בני המשפחה למדים מאיתנו לשקר אז, משוואת השקר: שקר + שקר = שקר, יוצרת חוב גדול בגין הצטברות של שקרים בשיחות רבות עימם ומי ירצה לעבוד עם אדם שהתגלה כשקרן.

לעיתים מגיעים אלי אנשים המבקשים עזרה בעסקיהם, מוכנים בדיבורם לתת את כל נשמתם ומבטיחים לעשות עבודה אמיתית עם עצמם, אך כשהעניינים מתחילים להסתדר להם הם מתחמקים מתשלום בגין עבודה שבוצעה עבורם וזה שקר. בעשרת הדברות נכתב לא תענה ברעך עד שקר. מדוע זהו אחד מהלאווים הבסיסיים שנתנה לנו התורה - כי השקר מוביל רק להרס ופגיעה. אין ספק שהשקר הוא מחלה גדולה והמרפה לה הוא האמת, ההתקרבות לאמת, ובה גם נמצאת וקיימת הברכה.

כאשר ילדיך עונים לך בשקר, רצונם לקחת משהו בתחמנות. זה לא מספיק לענות ממקום אמיתי שלך, אלא צריך להיות ברור בכל מילה היוצאת מהפה ולא להילחץ מדבריהם. רבים האנשים החיים עם מסכות של שקר ולא באמת, כי הורגלו מילדותם שזה הכיוון, אך זה אינו הכיוון הנכון, השקר הוא מחלה מידרדרת, הוא פגיעה בזולת ובעצמנו מתוך כאב. שימו לב שבחיי היום יום הינכם נתקלים בהרבה דברים שקריים. המבחן שלנו הוא כמה אמיתיים אנו הופכים להיות בכל שניה ושניה. המאזניים נוטים יותר לכיוון השקר והחושך ככל שמשקרים יותר, או נוטים לכיוון האמת ככל שמדברים יותר אמת ואז נוצר שינוי במפגש של האמת עם החושך.

השופט בבית המשפט למד לזהות שקרנים די מהר. תפקידו של השופט לזהות גנב שאינו מודה בגניבה ולא רק ע"י העובדות. נאשם היוצר תחושת מסכנות ואומללות בבית המשפט מרמה מתוך אינטרס של גנב. כששופט אומר לנאשם אתה גנבת והנאשם עונה זה לא בדיוק כך, הוא הודה בגניבה. רבים המילים המסגירות את הנאשם באשמה המיוחסת לפשעיו. תחשבו כמה פעמים ביום אתם בבית המשפט של אלוהים ומשקרים לפניו. כמה פעמים התחמקתם מהשופט. כמה פעמים זלזלתם בשופט ואפילו פגעתם בזולת בדבריכם. אדם המדבר מהאמת הפנימית שלו מרגיש טוב עם עצמו ואדם המדבר בשקר מרגיש לא טוב, אז כל הפעמים שדיברתם והרגשתם לא טוב עם עצמכם לא דיברתם אמת ומה לדעתכם המחיר שצריך לשלם בגין השקרים החוזרים על עצמם. אדם המעוניין לפתח את המודעות ליושרו ולעשות עבודה על כך יקבל את כל העזרה שרוצה ואם ימשיך לשקר ולעשות פשעים, דינו ביומו יגיע.

התורה ציוותה אותנו לכבד, אך כיבוד בחירתו של כל אדם הוא עניין של זמן, כי סופו של השקר תמיד להתגלות גם אם מתבצעת עבודה עצמית ורצון להיות אמיתי, ולכן יש להתייחס למבחני ההתמודדות עם מצבים קשים שאנו עוברים בחיינו בכדי ללמוד לחיות לגמרי באמת ולא להאשים אחרים שמשקרים לך, כי אם משקרים לך, כאן מתחילה העבודה וזה לא סתם ניצב מולך, עליך לבדוק בראש ובראשונה את עצמך אם השקר והאמת אינם מבולבלים אצלך, כי עד שלא שמים לב לכך, לא שמים לב לכך. האמת נמצאת במקום נמוך, לא גבוה, לא מתנשא ולא שחצני וכשמפתחים את המודעות לתגובה מהאמת הפנימית גדל הדיוק האישי, נעלם הבלבול הסמוי בין השקר והאמת ומרגישים נפלא מכל מילה היוצאת מהפה.

דורון הרצליך - מנטור לסטארטאפים וליזמים http://www.orientation4success.co.il
בברכה
דורון הרצליך - מנטור לסטארטאפים וליזמים
http://www.orientation4success.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב