דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אתגרי הניהול של המאה ה21 

מאת    [ 30/10/2009 ]

מילים במאמר: 819   [ נצפה 3220 פעמים ]

אתגרי הניהול של המאה ה21.
משהו משתנה בסביבת העבודה שסביבנו, אנו נדרשים כיום כמנהלי ארגונים להתמודד עם סוגיות שלא ידענו בעבר ושמחייבות אותנו להעניק תשומת לב רבה יותר לעובדים, ניתן לאתר מספר מאפיינים שמשנים את סביבת העבודה ומהווים אתגר עבור ניהול המשאב האנושי עם המעבר למאה ה21:
מניהול למנהיגות - לא עוד מתן הוראות ושימוש בסמכות כדי להשפיע ולהניע עובדים אל עבר ביצוע המטלות היומיומיות, פעם כמנהלים היה עלינו לעקרונות כגון הקפדה על משמעת, שמירה על סדר וארגון, יציבות הסגל וכוח העבודה אולם אלו מתחילים לפנות את מקומם בפני גישה חדשה שקוראת לנו כמנהלים לנסות ולהתמקד בתפקידים ועקרונות חדשים שכוללים יותר תקשורת, הנעה ופיתוח עובדים. פרופ' אדיגס בנה עבורנו מודל של סגנונות ניהול שכנראה שכוחו אינו יפה עוד כבעבר מאחר והאתגרים שניצבים מולנו מאיימים לשנות את תפקיד המנהל המסורתי מן הקצה אל הקצה, מנהל שתכליתו להשיג תוצאות ישיג בסופו של דבר כיום צוות עובדים ממורמר, מנהל שכל תכליתו להשיג את תמיכת עובדין יתייצב בפני מצב של חוסר הישגים, לכן על המנהלים של המחר לנסות ולשלב בין יכולות שונות ולהיות בעלי מורכבות רבה יותר בעת ביצוע תפקידם.
ממתן הוראות למתן דוגמא אישית - בעבר נהנינו מן היכולת לתת הוראות ולבקר ולמדוד את העובדים הכפופים לנו, כיום המשפט "נאה דורש נאה מקיים" תופס משמעות הולכת וגוברת, העובדים מחפשים דמות מנהיגותית, מישהו שיוכלו ללכת אחריו בעיניים עצומות בתקופה שבה הם סובלים מחוסר ביטחון תעסוקתי מתמשך ולכן עלינו לדעת להוביל ולתת דוגמא אישית, להראות כי איננו פוחדים להתייצב אל מול האתגרים.
נאמנות משתנה - בעבר, כאשר החוזה הפסיכולוגי, אשר הבטיח לעובד מקום עבודה קבוע בתמורה להשקעתו בעבודה, היה קיים ותקף העובדים שמרו על נאמנות למקום העבודה ורמת המחוייבות שלהם הייתה גבוהה, כיום אנו מתמודדים עם מצב שונה לחלוטין. המעבר למילניום החדש מאופיין בחיפוש אחר משמעות, אנשים כיום מעוניינים יותר לנסות ולהגשים את ערכיהם הרוחניים שכוללים ניסיון למצות את הפוטנציאל הטמון בהם, את הניסיון להיות חלק מקבוצת אנשים שמאושרים לעבוד יחדיו לכן אנו מתמודיים כיום עם עובדים שנאמנותם התחלפה מנאמנות לארגון אל עבר נאמנות לפיתוח האישי שלהם.
אחת מהמצוקות הקשות שעימן מתמודדים עובדים רבים היא חוסר היכולת לראות את תרומתם לתמונה הכוללת, לקבל הכרה ולהבין את המשמעות שיש בעבודתם להשגת המטרות שהארגון הציב לעצמו. תחושת ניכור זו הופכת עם הזמן לכך שהעובד חש כי המונוטוניות של עבודתו היומיומית שוחקת אותו, עלינו כמנהלים מוטלת החובה להתייצב גם אל מול אתגר זה באמצעות שיחות אישיות רבות יותר, ישיבות צוות תכופות ופתיחת ערוצי תקשורת דו כיווניים עם העובדים. רק בדרך זו כאשר העובד יראה כי להנהלת הארגון איכפת ממנו, כי היא רוצה לשמוע את דעתו וכי יש לו במה לפרוק לחצים ומתחים שמעיקים עליו הוא יוכל להשיב לעצמו מעט מן הבטחון האישי, להרגיש כי יש לו משמעות בארגון וכי הוא לא נתפס רק כ"גורם ייצור" שכל תכליתו להגיע לעבודה בזמן ולמלא אחר המוטל עליו.
תרבות ארגונית - זהו הדבק שמאחד בין כל חלקי הארגון ותורם יותר מכל גורם אחר להצלחה בסופו של יום. לאחרונה אולי בשל המשבר הכלכלי וזעזועים נוספים שחוותה סביבת העבודה אנו נדרשים לשוב למקורות, למצוא את אותם ערכים ארגוניים שהפכו אותנו למי שאנחנו כגוף ארגוני אחיד, לנסות ולהדגיש אותם בפעילות היומית באמצעות פעילויות מתוכננות ובלתי מתוכננות אל מול העובדים, לנסות ולשוב ולהפוך למשפחה אחת לוחמת - מאחר וברור כי בסביבה עסקית שמפילה חללים בכל חודש וחודש רק צוות שידע מה מגבש אותו ושיהיה מאוחד אל מול האתגרים שמסכנים את קיומו יוכל להביא להישרדות ואולי להתייצב בעמדת זינוק אל מול הסביבה העסקית של המחר. ייתכן גם שהגיע הזמן לבחון הטמעת ערכים חדשים ומרעננים אשר הימצאותם בסביבת העבודה יכולה לסייע לנו.
קבלת ביקורת ומשוב - איננו יכולים להיות בכל מקום בכל עת, איננו יכולים לדעת על כל מה שמתרחש בארגון ולכן עלינו לאמץ מדיניות של הקשבה לעובדים, תנו להם צ'אנס להשמיע את דבריהם ולמדו לקבל ביקורת בונה. אנו לעיתים פוחדים לשמוע כנות ולדעת כי משהו שעשינו לא בסדר אבל תאמינו לי עדיף לתת בונוס לעובד שמשמיע בפניך משהו שבאמת אינך רוצה לשמוע, כי רק כך נוכל ללמוד מטעויות.
אנו נמצאים בתקופה לא פשוטה בין אם אנו מנהלים חנות מכולת ובין אם אנו מנהלים מפעל או ארגון כלשהו, התחרות העסקית הולכת וגוברת ומחייבת אותנו להיות עם היד על הדופק ולקבל החלטות פשוטות שלעיתים יש ביכולתן להיות הרות גורל לכלל העובדים בארגון.
העיצה היחידה שאני יכול לספק לכם אינה חדשה אבל היא מוכחת כל פעם מחדש, ישנו רק גורם אחד שיש ביכולתו להוביל אותכם החוצה מן המשבר כאשר אתם ניצבים בעמדה טובה לקראת המשך ההתמודדות והאתגרים שצפויים לנו מחר ואלו הם העובדים, תנו אמון בעובדים שלכם, הדגישו כמה הם חשובים ועשו פעולות בכדי לרתום אותם למאמץ באמצעות כלים שונים שיש בידיכם כמנהלים, רק בדרך זו תוכלו ליצור צוות מנצח שיכול להתסער קדימה אל עבר כל מטרה.
מהו בעצם ניהול, לי איאקוקה, המנהל האגדי של חברת קרייזלר, טען פעם כי "ניהול הוא לא יותר מאשר החדרת מוטיבציה באנשים אחרים".
ולמה חשוב להשקיע בעובדים, וולט דיסני טען פעם כי "כל אחד יכול לחלום ולעצב את המקום היפב ביותר בעולם, אך נדרשים אנשים כדי להפוך את זה למציאות !".
באדיבותו של יואל סולם, דוקטורנט להתנהגות ארגונית, מרצה בכיר ויועץ ארגוני שפיתח את שיטת ה Wellness-Kickoff עליה תוכלו לקרוא באתר www.wellness-kickoff.com.

יואל סולם הינו דוקטורנט ללימודי תרבות ארגונית באוניברסיטת דרבי, אנגליה. מכהן כיום מנכ"ל המרכז הישראלי למצוינות עסקית וכיועץ ארגוני, אתר www.yayacon.com לאחר שסיים את תפקידו כמנהל שירות הלקוחות ברשת טרקלין חשמל לאחר 5 שנים.
משמש כיועץ ארגוני לחברות מובילות במשק וכן מרצה במכללות שונות ברחבי הארץ לתחומי ההתנהגות הארגונית וכן כמרצה למקצועות הניהול, משאבי אנוש והתנהגות ארגונית במוסדות להשכלה גבוהה בצפון הארץ.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב