דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נומרולוגיה בפרשת לך לך התשע 

מאת    [ 29/10/2009 ]

מילים במאמר: 315   [ נצפה 2556 פעמים ]

נומרולוגיה בפרשה

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

נומרולוגיה בפרשה:

בברית בין הבתרים מודיע ה' לאברם כך: "...ידע תדע כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום וענו אתם ארבע מאות שנה" (בראשית ט"ו/יג'), והרבה דיו כבר נשפך על פסוק זה. הסיבה לכך היא פשוטה: כל המפרשים ניסו ליישב את המספר 400 עם מספרים אחרים המוזכרים בתורה, והעלו חרס בידם. מגמת הדברים להלן היא להבהיר את המספר 400 לא רק ככמות אלא גם כאיכות.
כבר ידוע כי המספר 4 מייצג את הקוסמוס, כפי שניכר הדבר ב-4 רוחות השמים, ב-4 כנפות הארץ, וב-4 נהרות. ברור, לפיכך, שהמספר 4 מביע נתון שהוא חלק מהותי מן העולם: עולם ו-4 הולכים ביחד. המספר 100 מציין סוג של גבורה גופנית, והוא נובע מהכפלת 10 ב-10, מספר המביע את הגוף האנושי השלם. אברהם היה בן 100 כשנולד בנו, ובכך מציין המספר את שלמותו הגופנית. ברור, אם כן, שיש ל-100 תכונה של חוזק מרובה, חוזק הניכר, למשל, בשר צבא שהוא שר 100.
הכפלת 4 ב-100 מביעה איחוד כוחות בין מספר קוסמי לבין מספר המביע ריבוי גופני, ודומה שעל כן נמכרה מערת המכפלה לאברהם ב-400 שקל כסף. אין זה מספר מקרי אלא מספר ש'תכונתו' היא 'קוסמי - מרובה'.
ר' חייא בר אבא המשיך ברעיון זה וסבר שגודלה של ארץ-ישראל הוא '400 פרסה על 400 פרסה' (הכפלת החוזק האחד בעצמו), ואף ארץ מצרים תוארה כארץ המשתרעת על 400 על 400 פרסה, למרות שהכל יודעים שמצרים גדולה כמה מונים מארץ-ישראל (מגילה ג ע"א; תנחומא וארא יד).
ואולם, יש לשים לב להבדל הבא: המספר 400 מונה בפרשת "לך-לך" שנים, בעוד שהוא מונה שטחי-ארץ במקומות אחרים (אך גם אנשים). מסתבר, אם כך, שהתופעה הניכרת עתה לעין היא מעתק ממימד המקום למימד הזמן: קוסמוס וזמן, הם מימדי היסוד של העולם. כלומר, 400 שנות השעבוד של זרע אברהם הם ביטוי למציאות קוסמית לפיה בטרם ישוב זרעו של אברהם לארצו הוא חייב להיות בגלות תקופת-זמן ממושכת.

פרופ' מאיר בר-אילן
אוניברסיטת "בר-אילן"
מחבר 'נומרולוגיה בראשיתית' ו'נומרולוגיה מקראית'
(ספריית בית-אל)



על המחבר: מאיר בר-אילן (יליד 1951 ), למד ב'נתיב מאיר', מרכז הרב, והמכון הגבוה לתורה שליד אוניברסיטת בר-אילן. הוא בוגר של אוניברסיטת בר-אילן ומרצה בה במחלקה לתולדות ישראל ובמחלקה לתלמוד. בר-אילן עוסק בהיסטוריה חברתית ותרבותית של תקופת התלמוד, ופרסם עד כה כמאה מחקרים בתחומים מגוונים: היסטוריה יהודית, מיגדר נשי, תפילה, אגדה, מאגיה, תנ"ך, ספרות חיצונית, קומראן, ספרות ההיכלות, הפיוט הקדום, יהודי הודו, תולדות הרפואה בין היהודים, אסטרונומיה, אסטרולוגיה, נומרולוגיה, ועוד. ספריו הקודמים Some Jewish Women in Antiquity, Atlanta, Georgia: ; הם: סתרי תפילה והיכלות, רמת-גן תשמ"ז אסטרולוגיה ומדעים אחרים בין יהודי ארץ-ישראל בתקופות ההלניסטית-רומית ;Scholars Press, 1998. והביזאנטית (בדפוס). מ' בר-אילן הקים אתר אינטרנט, כבר ב 1995- , בו ניתן למצוא חלק ניכר מפרסומיו, רשימות ביבליוגראפיות, מסכת ראש-השנה במהדורה סינופטית, נתונים גנאולוגיים על משפחתו, ועוד. כת



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב