דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהם הכישורים הנדרשים להצלחה 

מאת    [ 29/10/2009 ]

מילים במאמר: 991   [ נצפה 3310 פעמים ]

מהם הכישורים הנדרשים להצלחה בחיים ובקריירה - היכן לעזאזל אפשר ללמוד את זה?
ליאור, מהנדס במקצועו, בסוף שנות העשרים לחייו. הוא סיים את לימודי ההנדסה בהצטיינות, והשתלב בעבודה בחברת היי-טק גדולה במחלקת הפיתוח. הוא ניחן ביכולת מקצועית גבוהה, בגמישות ויכולת הלמידה מהירה.,כל אלה הקנו לו אפשרות להשתלב במספר מקומות עבודה שבכל אחד מהם צבר ניסיון שתרם להתפתחותו.
בעוד שהוא קוצר הצלחה במישור המקצועי, הרי שבהשתלבותו האישית בצוותי הפרויקט, הסיפור אחר לגמרי .....
הוא חש "קצרים בתקשורת" עם הסובבים אותו, אי הבנות, נקלע במקרים רבים למצבים של אי נוחות, וחווה לא פעם תחושה כללית של חוסר שליטה במצב. לעתים אף הרגיש קורבן, בעיקר כשהדברים לא הסתדרו כפי שרצה.
כל אלה השפיעו על ההרגשה הכללית שלו. הלמידה האישית-חווייתית שלו הייתה תוצאה של המשוב שקיבל מהסביבה, והדבר גבה מחיר רגשי לא פשוט. קשה מכל בעבורו היה חוסר האפשרות שלו לשתף אחרים בתחושותיו אלה. לא היה לו עם מי לדבר, לנתח תופעות, לסדר אותן בדרך החשיבה הלוגית שבה היה מורגל: חוקים ודרך יישומם - כמו בעולם הפיזיקה.
ליאור נהג בדרך שבה נוהגים רוב האנשים - על פי רוב מתעלמים ומאמינים שהדברים יסתדרו מאליהם, כי "ככה זה, ואין מה לעשות".
למרות היותו מופנם ובעל קושי מסוים ליצור קשרים חברתיים במהירות, היה חביב על הבריות ומאד אהוד על חבריו. הוא נחשב לאדם אמין, לויאלי, חרוץ, כזה הנענה לכל בקשה כשחיוך ביישני נסוך על פניו.

יום אחד קרא לו מנהל החברה לשיחת משוב תקופתית. בשיחה הבהיר לליאור, כי החברה נערכת לקראת התרחבות, וכי מתפנות משרות ניהול ברמות שונות.
המנהל שיתף את ליאור בלבטיו: מהו המקום הטוב ביותר שבו ניתן להציב את ליאור במערכת - הן בעבור המחלקה, והן מבחינת דרישות החברה. בד בבד העלה את השאלה - מה יהיה נכון יותר מבחינתו האישית של ליאור? האם במידה שיקודם למשרת ניהול, יש ביכולתו להוביל צוות? האם הממונים עליו סומכים עליו בתחום הזה? האם ישנם קריטריונים שלפיהם יוכלו לדעת אם תצלח בחירתו למשרה ניהולית?

למה מתכוונים כשמדברים על ניהול? ניהול משמעו בעיקר עבודה עם אנשים שמטרתה להגיע להישגים מקצועיים. בין השאר נדרש מליאור להופיע בפני קהל: בפני אנשי הצוות שלו, בישיבות מנהלים, כשהוא מציג מצגות בפני חברים לעבודה וכשהוא נושא דברים בפני משקיעים או לקוחות; לכוון אנשים ולהשפיע עליהם; להקשיב להערות שנועדו לשיפור, לפתור לבעיות, לתת משוב והכוונה; למצב את עצמו כדמות מקצועית וסמכותית; לזכות באמון הממונים והעובדים; להתמודד עם קונפליקטים בדרך שבה יתרום כל קונפליקט בדרכו - לצמיחה ולהתפתחות.

האם ניתן להכשיר את ליאור להיות מנהל טוב?
ואם כן - היכן וכיצד?
למה באמת זקוק מנהל מסוגו?
מהו התהליך הנכון ביותר שעליו לעבור והיכן?
אלו מורים כדאי שילוו אותו בתהליך, וכמה זמן יידרש להכשרתו?
הרי גם בתהליך ההכשרה שלו, יהיה עליו להמשיך לעבוד באותו קצב ובאותה תפוקה כפי שעבד עד כה. הרי החברה אינה יכולה לעצור מלכת ולחכות.

אז מהו הצעד - המדרגה, שעליו לעבור? לאן היא מובילה?
ליאור נשלח על ידי הממונה עליו להתלבטות ולחשיבה. כאדם יסודי, חיפש תשובות אצל המומחים. הוא בודק את הקונבנציונלי ואת המיוחד.
בואו נצטרף למסע החיפוש של ליאור: מה הוא מחפש? היכן וכיצד ניתן ללמוד את זה?

במפגשים הבין אישיים בעולם העבודה, אנו מדברים על זירת התרחשויות שניתן להתייחס אליה כאל במה, שמתרחשת בה דרמה והשחקנים הם בעלי תפקידים: המהנדס, הקולגה, הבוס - הם השחקנים הראשיים. לעתים הם בלבד, ולעתים יש בזירה שחקנים נוספים. והמופע? זהו "שואו" עם מטרה: שההתרחשות תהיה כזאת, שבעקבותיה יבחרו בי כאיש המתאים לתפקיד ולעבודה, ירצו להכיר אותי עוד, ירצו להיות איתי, לעבוד איתי (אולי גם לבלות איתי..), לשתף איתי פעולה בצוות, לסמוך עליי...

אז מה צריך להתרחש בזירה כדי שזה יקרה? האם ניתן ליצור איזה מגע של קסם, מגנט, שיגרם לסובבים אותי, לפרטנרים, לרצות להיות בקרבתי, לעבוד איתי, שיעורר סקרנות, עניין ומתח? כיצד ניתן לגרום לכך שהסובבים אותי יראו בי בבחינת אתגר שיש לכבוש, כיצד לגרום להם לרצות לפענח אותי?

מהן הבמות של אנשי הקריירה?
בכל פעם שאנו מופיעים באירוע בעבודה, אנו למעשה "עולים על במה". אם נדע לתת "שואו" טוב, הופעה טובה, הרי שהדבר יהווה מנוף להצגת היכולת המקצועית שלנו. ההופעה הטובה לא תבוא במקום היכולת המקצועית, אלא בנוסף לה, ואולי תהיה בגדר ה"נשא" שמאפשר לנו להציג את היכולות שלנו ולהעצים אותן.

ישנם אירועים רבים נוספים שניתן להתייחס אליהם כאל במות:

א. ראיונות עבודה
עם סיום הלימודים, מתחילים לחפש עבודה. גם אם יש ציונים טובים, ואפילו אם סיימנו בהצטיינות, בראיון עבודה אנו נדרשים להפגין ידע ויכולות מקצועיות. חלק מאד משמעותי במפגש מהווה ההופעה שלנו, ומה אנחנו משדרים.

ב. היום הראשון לעבודה
ביום הראשון במקום העבודה, אנחנו מתוודעים לממונים ולקולגות, ונדרשים להציג עצמנו בפניהם. כמעט שאין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני. ההופעה הראשונית שלנו והדרך שבה אנו מציגים את עצמנו, תשפיע מאד על מקומנו ומעמדנו המקצועי והחברתי במקום העבודה.

ג. משוב תקופתי
בתהליך העבודה, אנו נדרשים מדי פעם לקיים מפגש עם הקולגות והממונים שמטרתו מתן משוב והערכה הדדיים. הדרך שבה אנחנו מציגים הישגים, מסבירים תופעות, משפיעים על חוות הדעת - זוהי "במה" לכל דבר!

ד. פרזנטציה לפרויקט / הדרכה מקצועית
פרזנטציה טובה היא תנאי להצלחה. כאשר אנחנו מציגים פרויקט בפני קולגות, בפני עובדים הכפופים לנו, בפני הממונים עלינו, בפני לקוחות וכן הלאה, הדרך שבה נציג את הדברים תקבע את ההתייחסות אלינו. פרזנטציה טובה מורכבת אמנם מהתוכן המקצועי, אך בעיקר מדרך הצגת הדברים מול הקהל שמולנו. זוהי הבמה המקצועית.

ה. לשאת דברים בפני הצוות/מחלקה ולהשפיע עליהם
לא פעם אנו נדרשים במקום העבודה להופיע בפני קבוצת עובדים בנסיבות מסוימות, כשהמטרה היא להשפיע עליהם. לדוגמה, בשעת משבר, כשעולה הצורך בגיבוש הצוות סביב מטרות, ועלינו להחדיר בו מוטיבציה ולהביאו אותו להנעה לפעולה. זוהי במה.
מסר נכון הוא שילוב של מילים הנוגעות במקומות הנכונים ביחד עם הופעה כריזמטית המניעה לרצון לפעולה. מנהל בעל חזון, הופעה ונוכחות כריזמטית, יידע להשפיע על העובדים בדרך להצלחה. זוהי במה.

ו. התמודדות על קידום בעבודה
כאשר עלינו להפגין נוכחות עם עוצמה, ולומר: אני כאן, עשיתי, הוכחתי, אני ראוי לקידום... הופעה טובה תעשה את ההבדל.

אם נתייחס למפגש בין פרטנרים כאל סיטואציה דרמטית וקומית ואל המשתתפים בו כאל שחקנים ובמאים במשחק החיים, יתכן כי שם נמצא את הסוד להצלחה.... נוכל לקחת מספר מושגים וכלים מעולם הדרמה והתיאטרון , וליישם אותם בדרך שתביא להצלחות בהשגת המטרות האישיות שלנו.
אם נהיה אומנים ביצירת סיטואציות הרצויות לנו, ונהיה מסוגלים להשפיע ולהוביל את ההתרחשויות לטובת המטרות שלנו, כאן תהיה פריצת הדרך לשיפור היכולות שלנו.
בתיה בנדל
מנהלת stage- הבמה
בית ספר למשחק ומנהיגות
לפיתוח כישורי תקשורת , כריזמה ופרזנטציה.
http://www.stage-habama.co.il/
1-599-577777



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב